Problematiska spännen!!

Ryver

Trådstartare
Jag har en rejäl maratonsele.Problemet är att när jag har spännt gjordarna på min sele lika hårt på båda sidor så kommer de hårda spännena att ligga precis vid armbågen när han flyttar bak sitt ben. Detta kan med största sannolikhet orsaka smärta och obehag. Måste hitta en lösning! Någon som haft samma problem??

Sv: Problematiska spännen!!

Kan man inte korta gjordarna på nåt sätt? Det borde väl finnas nån sykunnig i närheten som kan göra det om du inte kan sy om dom själv?

/Recci

Det låter som om din gjord är lite lång. Du måste inte spänna lika på båda sidorna! Det finns ju inte spannkontroll på tävlingarna längre utan endast funktionskontroll så några avdrag ges inte.

Prova att lägga däckeln lite längre bak så din häst inte får skavsår.

/M

lånar tråd.. mia-"-... vad är skillnaden på spannkontroll och funktionskontroll.

Det är väl fortfarande så att utseendet styr poängen i dressyren? Om man har brunt träns till svart sele osv..
/jenny

spannkontroll är en tävlingsform av funktionskontroll.
bedömningen är väl först o främst rätt förspänd häst och tillpassade seldon/vagn. sedan är det hur prydligt o putsat allt är. så dömer spannkontrollanten en vinnare.

utseendet styr väl inte direkt poängen så i dressyren, men sista bedömningspunkten i lätt klass är "presentation" o det är detta domaren dömer: "Hållning och klädsel på kusk och medhjälpare,hästen/hästarnas rykt, hull och lämplighet förändamålet, selarna lämpliga, rena och rätt tillpassade,vagnen lämplig för ändamålet och i gott skick"

så ett brunt träns till svart sele skulle väl kunna dra ner ja.

men går dressyrdomarna och kollar på ekipagen innan start eller ser de bara det de hinner se under programmet?
jag tycker de ska koncentrera sig på vad jag sysslar med istället, utom i skritten, då får de gärna kolla på hjulen eller nåt.. :)

nä de dömer de det ser när du är inne på banan.
o har du oputsad sele, låg rockard där du stirrar in i en hästrumpa, fet häst o du sitter som en ostkrok, så hinner domarna se det första sekunderna du kör upp till X :) jag lovar!
o domarna hinner se en jäkla massa under tiden du är inne, tänk på de 10sekunderna du ska göra halt framför C -perfekt för ett vakande domaröga att kolla knopparna i manen, och om din mascara runnit :p

Senast ändrad av en moderator:

aaahh! jag sprang programmet idag, och dedära tio sekunderna kändes för långa för min häst! ... dessutom stirrar jag för tillfället in i en hästrumpa (inte fet!!) och mascara lär saknas helt.. och inte drabbar det bara mig, utan hela laget.. huvva!

på tal om fet. min svarta smäckra springare blev idag tagen för NORDSVENSK under en hopplektion! djupt sårad.... nog för att hon är frysmärkt, men inte i kallblodskategorin iallafall..

FET??? LURVIG?? HOVSKÄGG??

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 366
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka