problem vid uteridning

U

ulli77

Hej.
Min häst är en fd travare på 14 år. Jag tränar nh med honom och vi har väldigt fin kontakt, men han blir så orolig av att rida utanför gården. Jag rider honom oftast i en paddock utomhus och där är han jätte trygg, kan tom gå över presenning osv. Men när man ska rida ut så uppför han sig oroligt, han testar att vända tillbaka hem, kastar sig, vägra gå framåt, på hemväg vill han rusa och stressa osv. Jag kan sig att jag själv är en mes så jag rider inte ut. Men han rids ut av 2 andra tjejer, den ena tuff den andra mer försiktig, men det kvittar vem som rider för han uppträder på samma sätt. Jag brukar gå med honom på vägen där de rider och då funkar det hyfsat, han kan stanna och titta och vill gärna hem men han lyder mig, på vägen tillbak vill han gärna gå fort hem. Men jag brukar då stanna honom och berömma när han lugnar sig och är avslappnad. Nån som kan hjälpa mig så vi kan få trevliga uteritter?
 
Sv: problem vid uteridning

Hästar är flockdjur så det är naturligt för dom att bli osäkra när de är ensamma i en "okänd" miljö. Antingen så får du träna på din egen trygghet så att hästen litar och känner sig trygg med dig eller så kan du rida tillsammans med någon annan alt ha någon som går bredvid dig när du rider tills du känner dig trygg.

Min fd häst var väldigt lättskrämd och flyktbenägen och nuvarande foderhäst kan också ha lite såna tendenser när han är själv så jag har tränat mycket på att vara avslappnad i kroppen för då blir reaktionerna mycket mindre. Båda hästarna gick/går alldeles utmärkt att rida ut på själv med avslappnad ryttare. Ingen av dom skulle dock funka med en nervös och spänd dito så det handlar mycket om ryttaren.
 
Sv: problem vid uteridning

Du kan ju skritta ut en liten bit som uppvärming innan passen i paddocken och/eller efter ridpasset när han skrittas av. Och sen kan du rida korta uteritter som utökas successivt.

Se till att han kommer ut lite utanför paddocken varje dag, och se till att dina medryttare gör det också, så ska du se att det släpper lite till slut (både hans nervositet och din)
 
Sv: problem vid uteridning

Om hästen nu faktiskt är orolig, och inte bara utnyttjar situationen så kommer varken en "tuff" eller "mesig" ryttare göra några större framsteg, rädslor kan varken skällas eller kramas bort.

Det som däremot funkar är att lugnt och bestämt be hästen att fortsätta gå, ha tålamod att vänta ut honom om han "stänger av" och blir ståendes, och sitta av och leda hästen förbi det som inte går att rida förbi med säkerheten i behåll.

Jag förstår att det är tufft om du själv är lika rädd som hästen, men då får du fråga dig vad exakt det är du är rädd för? att bli avkastad? att hästen ska skena? att han ska göra sig illa? vad är värsta tänkbara scenariot? du har lite att jobba med själv om du inte vågar lämna stallplanen i sadeln.

Sen måste du fråga dig själv om du litar på din häst till 100%? om svaret är ja, ja då har du ingenting att vara rädd för!

Lycka till:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 588
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp