Problem vid ridning

Mish

Trådstartare
Vet inte om jag skriver detta på rätt ställa, annars får tråden flyttas.

Igår på en dressyrtävling hände något väldigt konstigt...
Det värkte jätte mycket i höfterna/bäckenet(vet inte precis vart jag ska placera smärtan men ungefär runt där) och det uppkom en smärta i låren som känndes som kraftig träningsvärk som sedan övergick i att benen nästan domnade bort. Det uppkom efter nedsittning i trav.
Allt detta var under framtidningen så själva ritten i sig var inte så lätt att genomföra.

Detta har inte hännt mig förr, men red i en ny sadel igår kan det vara det som var problemet? kan en sadel vara för bred för ens höfter? några tips...

:)

Sv: Problem vid ridning

Antingen kan det vara sadeln eller så är det din kropp som säger ifrån!
Nerver som kommer i kläm.

Dom flesta av oss har problem med rörligheten i SI-led/ryggkotor och antingen kan man försöka undvika symptomen genom att inte trigga det (annan sadel t ex) eller så kan man försöka få det behandlat, eller en kombination.

Ok tack för svaret.
Kan det vara någon skillnad på att rida i bred eller smal midja på sadeln?

Ja garanterat. Fast kanske inte bara i det utan konstruktionen överlag.
Själv märker jag det mer om jag rider utan stigbyglar fastän det är i samma sadel, så förmodligen för att jag spänner mig! :p Om jag har kortare stigläder än dressyrläder är det också vanligare att det hugger till.
Jag har t o m en specialpad som kallas för hip-saver för att den gör sätet smalare = bra för höfterna! ;)

Googla på Heather Moffet så lär du hitta den, det är hon som designat den (en instruktör inom centrerad ridning). Har inte hittat den till salu i sverige så jag beställde från Storbritannien, gick snabbt och smidigt.
Vill inte lägga ut reklamlänkar! :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 327
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar