Problem vid hundmöten

Sv: Problem vid hundmöten

En fråga, varför väljer ni klicker istället för att säga "bra" när hunden gör rätt? Och eventuellt förstärka "braet" med godis. det känns som att momenten bli onödigt många i redan jobbiga och spända hundmöten

För att klicket inte betyder "bra", utan "rätt".

När det gäller hunddressyr är tajming enormt viktigt. Som i fallet ovan, så vill jag tala om för min hund att den gör rätt när den observerar en annan hund.
Dvs Min hund ser en annan hund - Klick. Därmot om min hund spänner sig, vilket den kan göra typ en halv sekund senare, det är ju ointressant. Där är klicket snabbare och mer direkt än något annat.

Jag vill lära min hund att backa, då kan jag helt enkelt vänta till ett tillfälle när den i princip tänker backa - Klick! Jag behöver inte ens säga nåt, hunden vet att den gjorde något som matte tyckte var rätt.
Säger jag däremot "Bra!" Så kommer ju "Braet" och godiset när hunden har utfört rörelsen och står stilla. Då är det ju frågan om hunden verkligen uppfattade att "Bra" hade med backandet att göra eller att den faktiskt står still.

Senast ändrad:

För att klicket inte betyder "bra", utan "rätt".

När det gäller hunddressyr är tajming enormt viktigt. Som i fallet ovan, så vill jag tala om för min hund att den gör rätt när den observerar en annan hund.
Dvs Min hund ser en annan hund - Klick. Därmot om min hund spänner sig, vilket den kan göra typ en halv sekund senare, det är ju ointressant. Där är klicket snabbare och mer direkt än något annat.

Jag vill lära min hund att backa, då kan jag helt enkelt vänta till ett tillfälle när den i princip tänker backa - Klick! Jag behöver inte ens säga nåt, hunden vet att den gjorde något som matte tyckte var rätt.
Säger jag däremot "Bra!" Så kommer ju "Braet" och godiset när hunden har utfört rörelsen och står stilla. Då är det ju frågan om hunden verkligen uppfattade att "Bra" hade med backandet att göra eller att den faktiskt står still.

Ja men precis!
Klickern är överlägsen när det gäller att fånga små beteenden, typ ett flytt med bara ett ben, liten huvudrörelse eller liknande!

Det låter jättebra och är ju precis så som man vill att det ska vara! Men själv har jag en hund där enbart den metoden inte funkar som jag vill. Jag är visserligen, i hans ögon, en ledare som har jordens bästa godis, sånt som han BARA får av mig och BARA när han gör rätt. Men - i vissa lägen är den andra "belöningen", dvs det otillåtna han gör som är så himla spännande och kul, en STÖRRE trigger är jag och mitt godis. Det är värt förlusten av mattes kycklingfile när han väljer att göra nåt annat, nåt adrenalinskapande och skitkul.
Dessutom skapar det en stress-situation hos honom när han själv ska välja - välja matte och hennes supergodis/eller det "andra". Han ska välja, han ska fatta beslutet, det skapar stress och tvehågsenhet. Om det däremot helt enkelt inte är nåt snack om saken, såhär gör man bara helt enkelt, inga diskussioner, ingen motivering, bara - såhär är det. En självklarhet. Du gör inte utfall. Du sliter inte matte av vägen med kopplet. Du drar inte på rådjur. Punkt. Då behöver han inte fundera, valet är gjort.
Detta är dock nåt man måste reda ut från första början, inte med våld utan som en absolut självklarhet med den lilla valpen och unghunden. Då blir det inga diskussioner.
I övrigt är det toppen med klicker och positiva förstärkningar, men jag har insett, i vissa fall för sent, att somligt är inte diskuterbart, inte nåt han ska göra för att han väljer godiset. Det är väl detta som är grundfostran?

Tack för alla svar!
Jag tror inte han är rädd/arg mot andra hundar utan jag tror helt enkelt han bara vill leka/hälsa?
När han väl får gå fram till någon hund (som vi känner) så har han bara busat :) Men det är ju lika jobbigt med utfallen för det. Dessutom är han ganska stark och drar nästan omkull mig när det är halt ute, ganska jobbigt..

Är det väldigt svårt att lära om en äldre hund med såna här saker? Han är snart 3 år och jag vet ju inte vad han haft för regler o så innan men de verkar inte ha varit så engagerade i honom :( Han kan inte gå fot, har nästan aldrig fått vara lös hos förra ägaren :crazy:. o kan bara kommandona sitt, ligg, tass, stanna o vänta..
Har börjat motionera honom mer o träna lite trix o så o tränar mycket kontakt när vi är ute o promenerar. Men känner ändå att jag inte har speciellt bra koll på honom och speciellt inte när det dyker upp intressanta saker som andra hundar..

Fortsätt träna på er kontakt och att jobba mentalt med honom så han allmänt blir lugnare och mer tillfreds. Du har ju inte haft honom länge alls. Mycket kommer med stor sannolikhet bli mycket bättre bara av att ni kommer underfund med varandra. (därmed inte sagt att ni inte behöver jobba särskillt på hundmöten) Jag fick min när han var tre och även om vi inte haft det problemet så har vi haft andra. För oss var det viktiga brytpunkt vid en månad, tre månader och ett år, då kände jag att vi hade nått en ny nivå i vår kontakt och förståelse för varandra.
Lycka till!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 193
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 666
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 897
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka