Problem på G...

L

Linn3a

Min dotter har en D-ponny som senaste månaden har krånglat med att bocka, stegra sig en bra stund innan ridningen flyter på som den skall, både i hopp och dressyr. Detta händer ca var femte gång hon rider dvs 1 gång i veckan.

Min dotter börjar nu bli lite rädd och det underlättar ju inte....

Ponnyn är fö lugn och stabil i alla avseenden.

Jobigt att stå vid sidan och se hur hennes självfötroende sakta men säkert minskar.

Några råd?

Sv: Problem på G...

Mitt råd är att ta ut en equiterapeut eller massör, eller liknande. Börja alltså med att kolla om ponnyn har ont någonstans. Sedan kan man forska vidare.

Lycka till!

Håller med ovanstående. Svårt att säga nåt utan att ha sett hästen; men första tanken är att nåt är fel.
Annars testar ju en del hästar ibland, eller blir lite nerviga vid brunst, pälssättning, nya rutiner, osv osv..

jag tror att ponnyn testar din dotter. Jag tror inte att hästen har ont eftersom att den går bra efter det att den "bråkat" färdigt och det borde vara så att den skulle bråka varje ridtur om den hade ont eftersom det, logiskt sett, borde göra ont varje ridtur och inte bara en gång av fem...
Kanske ska ni låta någon annan rida igenom hästen och "ta ned den på jorden" igen om din dotter inte längre vågar rida den. För det värsta (om det är en testperiod) är om ponnyn får sin vilja igenom... då blir de inte roliga...

Jag också tror inte att det gäller att hästen har ont. Det är kanske normalt att hästar testar oss. Och om hästen känner att hon börjar förlora kampen. Så kommer den fortsätta. Hon själv ska har den självförtroande som behövs att blir en bra ledare att vis hästen vad den ska göra med sin extra energi.

Jag kommer PM dig med en möjlig lösning...

Men jag tycker fortfarande att man kollar smärtan först, innan man försöker sätta hästen på plats.
Skulle aldrig förlåta mig själv om jag försökte diciplinera en häst som i själva verket har ont. Tycker att det känns bättre att vara "stentuff" mot en bråkig häst, när jag vet med största säkerhet att felet inte ligger i det fysiska...

Håller med om att den borde bråka oftare om den har ont, men det skadar ju aldrig att ta det säkra för det osäkra. Kolla sadel är det första jag skulle göra.
Hur länge har dottern haft ponnyn? Beter hon sig lika om någon annan rider?

Hon har haft ponnyn i 1.5 år. Haft samma sadel i 6 månader och var inte några problem att byta.

Har nu gått felfritt i 3 dagar vid uteritt i paddock, härligt att se. Vi har också kraftigt dragit ner på kraftfodret, ca hälften mot tidigare, och ökat upp med hö. Bara proteiner och ingen havre.

Så tar vi en tur manegen på annan plats än vid tallet och då börjar cirkusen igen med en nervös häst, nervös ryttare, osäker ridning och vips så bockas det och stegras.

En mer rutinerad ryttare tar över och samma visa men med den skillnaden att hon tar ner ponnyn på jorden och fter en stund så går ponnyn bra...

Kanske ide att låta den mer rutinerade ryttaren rida henne under en period så att olaterna tränas bört??

Du kan inte leda dottern och ponnyn första stunden då? Så att båda slappnar av. Det brukar göra att det inte blir cirkus. Gör bara saker som dottern känner sig helt säker på. Ridning bara i paddocken kanske ett tag framöver.

Kanske kan ni börja varje pass med att du (el dottern om hon känner sig säker) promenarer med ponnyn vid hand i 15-20 minuter i raskt tempo. Då är den lite uppvärmd när dottern sitter upp och har kanske skrittar bort en del av ev energi.

Troligtvis är det protester från ponnyn. Det kan ju vara så att din dotter har utvecklats en hel del sedan ni köpte ponnyn och att hon nu "sätter större press" på ponnyn och att den protesterar mot det, den vill helt enkelt inte behöva jobba, eller är jag ute och cyklar nu...:angel: ???
Det är ju bra om någon tuff ryttare (som vet vad den håller på med!) rider ponnyn, men jag tycker inte att din dotter ska sluta helt, kanske kan den andra ryttaren rida en halvtimme och sedan din dotter?
Annars är Cilva´s råd bra tycker jag. Kan dra en paralell med min dotter, ett antal år sedan böt vi ponny, det fungerade super i en månad sedan bockade hon av dottern eller stack med henne. Resultat; rädd dotter som ej ville rida. Jag red "vett" i ponnyn men när dottern satte upp var det lika igen. Så i säkert en månads tid ville dottern bara borsta och pyssla, så smått började hon lufsa omkring på gården, runt i skogen närmast huset osv. Synd tyckte jag då jag köpte ponnyn i tävlingssyfte. Men det blev bra. De lärde känna varandra jättebra och det fungerade sedan smärtfritt. Din dotter har ju haft ponnyn längre och situationen är lite annorlunda, men har man tiden så är det inte helt fel att ta det lite lugnt ett tag.
Lycka till i alla fall!

Hästarna är igen duma djur. Om någon annan rider ponnyn det säkert går bra men utan att din dotter vet vad hon skulle göra när hon har fått ponnyn tillbaka, kommer säkert ponnyn prova igen. Dem vet precis vad dem kan gör med vem. Isåfall behöver båda lektioner. Det kanske är idean att ni ta en NH kurs eller vad vi har pratat om i PM:ar. Din dotter behöver lära sig att blir en bra ledare, att får respekt från ponnyn, och mests viktig...hur man kan rida och tränna på en säkert sätt, att hon inte göra illa sig och hålla hennes självförtroande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 230
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet