problem: möta hundar??

K

katja40

våran "valp" på 1,5 år är väldigt lugn av sig, beter sig som en vuxen inomhus, men ute blir det race så det sprutar snö. går utmärkt att ha han lös, väldigt lydig av sig! men ett problem finns det. när vi är på promenad och vi möter hundar på andra sidan vägen, så blir han ivrig, drar allt vad han kan, ställer sig på bakbenen när jag lyckas hålla emot, gnäller och tror han ska få hälsa, men jag måste lära han att alla hunder är inte pålitliga.

hur gör ni om era hundar blir bråkiga när ni möter hundar?

tack och lov så skäller inte min, (än), men jag vill att han ska vara lugn. jag har försökt att dra in han i väldigt kort koppel så att han går fot, någon godis bryr han sig inte i. men hur gör ni? vad ska/kan man göra för att lugna ner han? han går ut på promenad 3ggr/dag, nästan en timme varje gång. sen är han lös på gården, så hundar möter vi ofta, men det är inte så kul när han blir så ivrig och inte lyssnar ett smack.

och det är inte så lätt att hålla emot varje gång, en klump på 40 kg liksom...:p tacksam för era bästa tips! :)

Sv: problem: möta hundar??

Vad gör du då ni möter en hund. Håller emot?

Jag skulle aktivera hunden med olika kommandon under promenaden, och då främst vid hundmöte. Gå bredvid, sitt, ligg, stå, vänta osv. Belöning med antingen favvoleksak/dragkamp eller godis och rikligt med muntligt beröm

Blandis kan säkert berätta mer om skvaller, som säkert är jättebra i denna situation. Är dock dålig på det själv, så blandis eller nån annan får berätta mera.

Ja, jag håller emot och har några enstaka gånger fått han att gå fot! Han är väldigt duktigt på kommandon i övrigt, men när det kommer andrra hundar med i bilden så stänger han av hörseln eller vad man ska säga! Han ska bara framåt! :crazy:

Träna mera. Ibland funkar allt bra, ibland tar man några steg tillbaka i utvecklingen. Den enda lösningen är att träna träna och träna!

Börja med att ha den andra hunden på avstånd, och närma er i takt med er utveckling

Förmodligen är inte ditt godis tillräckligt gott. Testa korv, färdigköpta köttbullar, blodkorv (torkad i ugn så att den är torr på ytan mjuk inuti), kassler eller rått oxkött och ha inte alltid samma. Små tuggor så att du kan ge många gånger. Investera i en klicker.

Börja med att klicka in hunden hemma. Han ska titta på dig och då klickar du och säger bra och ger en godbit. När han kan det så flyttar du utomhus utan störning. Därefter testar du med hund på så långt håll att han inte reagerar på den och låter den sedan komma närmare efterhand som träningen funkar. Varje gång ska han titta på dig och du klickar, berömmer och ger godbit. Ha tålamod, det kan tänkas ta tid men huvudsaken är att det ger resultat. Det är detta som kallas skvallerträning. Hunden skvallrar för dig att det kommer en annan hund när han tittar på dig. Det bästa är om du kan arrangera så att en kompis med hund är långt borta till att börja med och sedan är närmare och närmare efterhand som träningen funkar.

Senast ändrad:

Klart du ska lära den skvallra!

Hundmöten är ju och förblir nog nr ett i hundproblemsvärlden, kunde man lösa det i en handvändning skulle man kunna bli rik.

Oavsett vilken metod du väljer så måste du lära hunden det den ska kunna, först med liten störning, lite mer störning och sen stor störning. Att hunden beter sig utomordetligt hemma gäller i princip alla. Så börja med en störningstrappa, vad är låg störning för din hund? Vad är mellan osv, gör en störningstrappa från ett till fem.

Nu ska vi lära hunden skvallra, jag använder alltid klicker, det är inte nödvändigt med det måste vara ett ljud som hunden förknippar med förväntan eller belöning.
1. Gå ut med kopplad hund, när hunden upptäcker något, och då menar jag vad som helst, grön plastpåse, barnvagn, som den spetsar öronen mot.
=Klick. Då kommer hunden att vända sig om, då kommer belöningsprincipen in.
Ju "tyngre" din belöning väger, desto snabbare inlärning. Vi tar för enkelheten till kyckling.
Alltså: Hund - spanar in grön plastpåse -klick- kyckling.

2. Låt din hund upptäcka att: "Jag ser nåt, får ett klick=jag är berättigad belöning" Efter ett tag kommer hunden att försöka med att skvallra på diverse saker typ: "Kolla matte, barn, var är min kyckling?"

Jag låter min hund skvallra på allt, och betalar också för allt. På så sätt så skvallrar bla min hund på rådjur.

När du har lärt hunden principen: Du upptäcker nåt, tittar på mig så får du belöning. När detta sitter som berget, då jobbar du vidare med din störningstrappa som du har sen innan. "Idag ska vi skvallar en fyra" sen kanske en femma, eller så får du backa vid bakslag. "Idag går vi ut och skvallar tvåor".

Lite trådkap. Måste fråga dig : Kan metoden hjälpa hunden att bygga upp sitt självförstoende? Min hane har blivit otroligt rädd för andra hundar pga flera påhopp. Har aldrig varit insatt i skvallerträning men jag tyckte din förklaring lät väldigt vettig! Du får gärna PMa mig och förklara lite mer :)

Senast ändrad:

Skvallra! Jag har skvallertränat min buse som hade enorma problem med hundmöten,cyklar, människor ja allt. Det är det bästa jag gjort. Nu är promenaderna ett nöje med en lös hund som håller koll på omgivningen för mig.

Lite trådkap. Måste fråga dig : Kan metoden hjälpa hunden att bygga upp sitt självförstoende? Min hane har blivit otroligt rädd för andra hundar pga flera påhopp. Har aldrig varit insatt i skvallerträning men jag tyckte din förklaring lät väldigt vettig! Du får gärna PMa mig och förklara lite mer :)

Jag har PM:at dig!

Varför inte först och främst lära hunden hur man uppför sig i koppel utan att proppa den full med köttbullar.
Låt den inte kasta sig i kopplet och hänga där. Säg ifrån, hundar är inte av glas och dom tål att man tar tag i dom och visar var skåpet ska stå.

Men ingen har väl talat om att proppa hunden full med mat?

Visst kan man få hunden att göra som man vill genom att vara stenhård, men alla har det roligare ifall hunden vill göra rätt och har roligt.

Man kan faktiskt samtidigt vara bestämd. Det menas ju inte att man ska locka bort hunden med mat, utan att den ska lära sig vad som lönas att göra. Hellre det än en hund som är rädd för att göra fel

Jag tränar min hund också mycket med godis.
Men vissa saker gör man bara inte, såsom att bitas, hotas, dra som en tok i kopplet. Och sånt håller jag inte på att tramsar med godis, i bland har man inte godis eller sånt tillgängligt. Bara sig själv och då är det ju bra om hunden vet vilka regler som gäller.
Sen kan man ju lära skvaller om man känner för det. Men jag tycker iaf att hunden ska veta hur man uppför sig. Gå i koppel känns basic som inte behöver krånglas till.

Fast nu kommer vi in på en klassisk diskussion. Vad gör du om hunden inte reagerar då du ryter till/rycker i kopplet? Rycker hårdare?

Mina hundar har lärt sig från början att lyssna på mig.
Rycker hellre tag i hunden än själva halsbandet, och ja, skulle han inte lyssna så tar jag väl i hårdare. Men det har liksom inte behövts. Jag gör det som krävs.

Vad gör du om inte köttbullen hjälper? Langar fram en falukorv?

Men om hunden inte är skolad från början som i ts fall.

Om man, som blandis förklarade, tar ett steg i gången och backar då det inte funkar så har man inget problem. Maten är ingen muta!

Självklart ska hunden ha respekt för en, inte trampa en i benen och "köra över" en. Men om hunden blir stressad/arg/orolig, så är knappast en arg förare att rekommendera. Varför inte positiv träning?

Man behöver inte vara arg på sin hund för att visa hur man uppför sig. Dom har inte samma sorts känslor som människor :confused:

Båda mina hundar är väldigt glada och positiva individer och jag tränar jämt positivt. Jag vet att dom lyder mig i skarpt läge för att dom vill och respekterar mig. Inte för att jag håller en köttbulle i handen.

Varför inte först och främst lära hunden hur man uppför sig i koppel utan att proppa den full med köttbullar.
Låt den inte kasta sig i kopplet och hänga där. Säg ifrån, hundar är inte av glas och dom tål att man tar tag i dom och visar var skåpet ska stå.

Nja Nu var min en omplacering som inte blivit uppfostrad och jag har inte fickorna fulla av godis, köttbullar eller falukorv.
När beteendet sitter så kommer man långt med beröm eller en klapp.

Nja Nu var min en omplacering som inte blivit uppfostrad och jag har inte fickorna fulla av godis, köttbullar eller falukorv.
När beteendet sitter så kommer man långt med beröm eller en klapp.

Precis. Har aldrig påstått något annat! Dessutom så går det utmärkt att 'lära gamla hundar att sitta'

Klart du ska lära den skvallra!

Hundmöten är ju och förblir nog nr ett i hundproblemsvärlden, kunde man lösa det i en handvändning skulle man kunna bli rik.

Oavsett vilken metod du väljer så måste du lära hunden det den ska kunna, först med liten störning, lite mer störning och sen stor störning. Att hunden beter sig utomordetligt hemma gäller i princip alla. Så börja med en störningstrappa, vad är låg störning för din hund? Vad är mellan osv, gör en störningstrappa från ett till fem.

Nu ska vi lära hunden skvallra, jag använder alltid klicker, det är inte nödvändigt med det måste vara ett ljud som hunden förknippar med förväntan eller belöning.
1. Gå ut med kopplad hund, när hunden upptäcker något, och då menar jag vad som helst, grön plastpåse, barnvagn, som den spetsar öronen mot.
=Klick. Då kommer hunden att vända sig om, då kommer belöningsprincipen in.
Ju "tyngre" din belöning väger, desto snabbare inlärning. Vi tar för enkelheten till kyckling.
Alltså: Hund - spanar in grön plastpåse -klick- kyckling.

2. Låt din hund upptäcka att: "Jag ser nåt, får ett klick=jag är berättigad belöning" Efter ett tag kommer hunden att försöka med att skvallra på diverse saker typ: "Kolla matte, barn, var är min kyckling?"

Jag låter min hund skvallra på allt, och betalar också för allt. På så sätt så skvallrar bla min hund på rådjur.

När du har lärt hunden principen: Du upptäcker nåt, tittar på mig så får du belöning. När detta sitter som berget, då jobbar du vidare med din störningstrappa som du har sen innan. "Idag ska vi skvallar en fyra" sen kanske en femma, eller så får du backa vid bakslag. "Idag går vi ut och skvallar tvåor".

Tack alla för bra tips, men du förklarar verkligen hur klicker går till, och nu när det verkar så enkelt för mig så ska jag satsa på det i första hand, för mig låter det enkelt, men att få in detta i hundens hjärna är en annan femma. men med tålamod så ska det nog funka bra! har jag förstått rätt så är det hunden som ska upptäcka något/kolla på nåt, jag klickar, han vänder sig om och kollar på mig och får belöning... :idea:

Du är inne på helt rätt bana. Om du klickar in en hund korrekt, det finns två grundmodeller. Antingen sprider du ut kyckling, bacon eller vad "top notch" du kan hitta i kylen, på köksgolvet. INGENTING ANNAT FÖR STÖRA. Varje gång hunden biter i en godbit klickar du. Alt. två, som jag kör när jag är ute och håller kurser, ge, klicka, ge, klicka, ge klicka. Du måste ha knas på fler saker, men kan funka med liten störning runtomkring. När du sedan jobbar vidare med klicker gäller: åtta rätt av tio, dags att göra det svårare.

En korrekt inklickad hund som du ställer dig bakom och klicker kommmer i tio fall av tio att vända sig om med ett: "Va?" Får man då en bit bacon gäller det ju att komma på "Va vare som fick henne att klicka...." De lär sig med racer-fart att det handlar om att "hitta saker".

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12