Problem med unghäst

L

lisensvensson

Hej, jag har en unghäst på 3 år som jag har lite problem med. Har inte ägt henne så jättelänge. När jag köpte henne var hon riden i skritt, trav och galopp. Hon har känts seg hela tiden, det känns som hon saknar framåtbjudning.
Idag så skulle jag longera på banan så går hon knappt att få fram i trav. Efter det hoppade jag upp och red lite i skritt och trav. Hon har skuttat lite innan när jag fattat galopp innan men idag körde hon världens bockserie och jag flög det känns som det kommer hända precis samma sak nästa gång jag fattar galopp. Någon som har något tips på detta? Är det bara att fortsätta rida på och fatta galopp och försöka sitta kvar eller finns det andra tips?

Mvh Lisen Svensson

Sv: Problem med unghäst

Den kanske behöver vila. Treåringar brukar ju oftast gå på bete hela sommaren om man inte har någon final att förbereda.

Jag skulle släppa den på bete och köra igång i august/sept igen!

Hej, hon har vilat i ca 2 månader nu, så jag tyckte det var dags att hon började röra lite på sig igen.

Bockserien kan ju vara överskottsenergi också, att hon segar när det är "tråkigt" och inte händer något, men när hon får galoppera flippar hon loss. Är hon fräsch i ryggen och kollad? Så att du vet att det inte är nåt fel på henne. Är hon fräsch hade jag försökt att bara rida på, gärna ute i skritt och trav så att hon faktiskt går fram ordentligt, och galopp på bana om du är osäker på hur hon reagerar.

En vetrinär har kollat på henne för ca 2 veckor sedan. Jag ska prova det du säger. Hon går oskodd för tillfället, kan det ha något med saken att göra? När bör man sko sin treåring? Funderar på att sko henne fram tillåbörja med.

Jo det är självklart en möjlighet och har kollat runt lite på internet om det finns någon som skulle kunna komma och hjälpa än i Norrköping, men hittar inget bra.

Jag skor inte mina unghästar förens det behövs (de blir ömfotade, får sprickor, hovarna blir för ojämna eller små osv). Kan de gå utan skor så är det jättebra, en av mina fick skor fram som 6-åring och skor bak när han skulle fylla 8 år. Det behövdes inte tidigare.

En unghäst som håller på så behöver ridas till av någon som sitter kvar och kan rida igenom bockserierna tills den slutar. Annars lär sig hästen jäkligt fort att om man bockar så behöver man inte göra mer sen, och det blir lätt värre.

Skaffa hjälp nu är mitt råd. Det är lätt att lära fel men jäkligt mycket svårare att lära om.

Har hästen tappat framåtbjudningen måste du ta hjälp innan du fortsätter försöka. Utan framåtbjudning finns inget, då går det baklänges i utbildningsskalan och det är svårt att få rätt på ju längre tiden går.

Ta hjälp av någon med god unghästvana som vet hur man ska hantera bockningar. Och kolla så hästen inte är hovöm eller har problem i lederna. Inte sällan växer unghästar på sommaren, därav det mycket goda rådet att låta dem vila under sommaren. En växande häst ska man inte arbeta under växtperioderna.

Har hästen tappat framåtbjudningen måste du ta hjälp innan du fortsätter försöka. Utan framåtbjudning finns inget, då går det baklänges i utbildningsskalan och det är svårt att få rätt på ju längre tiden går.

Ta hjälp av någon med god unghästvana som vet hur man ska hantera bockningar. Och kolla så hästen inte är hovöm eller har problem i lederna. Inte sällan växer unghästar på sommaren, därav det mycket goda rådet att låta dem vila under sommaren. En växande häst ska man inte arbeta under växtperioderna.

Är det bara en ytlig vetkoll du har gjort så är det lätt att missa saker.
Låt en ET kolla igenom hästen, kanske har h*n någon låsning eller spänning någonstans som ställer till det?

Har den vilat i två mån kan den behöva en lugnare igångsättning kanske.
Vänta med galloppen, ut och skritta i skogen och stärk ryggen osv.
Lite kravlös trav i en låg form i ett bra tempo.

Få hästen motiverad så den tycker det är roligt

Jag skulle testa att slå på skor. Min pålla saknade helt framåtbjudning när jag köpte henne. Hon gick barfota då, sen slog jag (hovis) på skor pch det blev enorm skillnad. Så det kan ha med saken att göra, men såklart kan det vara mycket annat också.

Hej, jag har en unghäst på 3 år som jag har lite problem med. Har inte ägt henne så jättelänge. När jag köpte henne var hon riden i skritt, trav och galopp. Hon har känts seg hela tiden, det känns som hon saknar framåtbjudning.
Idag så skulle jag longera på banan så går hon knappt att få fram i trav. Efter det hoppade jag upp och red lite i skritt och trav. Hon har skuttat lite innan när jag fattat galopp innan men idag körde hon världens bockserie och jag flög det känns som det kommer hända precis samma sak nästa gång jag fattar galopp. Någon som har något tips på detta? Är det bara att fortsätta rida på och fatta galopp och försöka sitta kvar eller finns det andra tips?

Mvh Lisen Svensson

Hej Lisen!
Mitt sto har haft precis detta för sig när jag har ridit henne osv.
Har en liten fråga - rider du både ute och på banan eller hur ser det ut?
Mitt sto tröttnade väldigt mycket på att vara på banan och hon började total vägra gå fram, hon backade,ställde sig m.m jag började rida ut mycket. väldigt mycket iaf 3 dagar i veckan, red henne då ( eller rättare sagt försökte) i ridhuset/¨på banan 2 dagar, promenader och en vilodag.

Det med att hon bockar när du fattar galopp - kan vara att hon har låsningar i kroppen och det är hennes sätt att släppa på spänningarna som hon har i kroppen.
Då en till fråga till dig
- går hon i stor hage?,går hon med hagkompisar?
Unghästar behöver röra sig mycket så om de inte har någon yta att springa på i hagen och kanske inte rört på sig så mycket får de lätt spänningar i kroppen.
Mitt sto sparkade bakut när man galopperade på henne innan spänningarna släppte dvs efter att hon kickat bakut 3-4-5ggr.

Kan ju bara medela att:

Mitt sto är idag 5 år, fullblod.
fin i fötterna,inga sprickor inte ömfotad.
Hon går helt och hållet barfota året om hon behöver inga skor.
Jag gör allt möjligt med henne, hoppar,dressyrar,rider ut m.m så en unghäst behöver inga skor om den verkligen inte behöver det.
onödigt tycker jag att slå på massa grejjor som inte behövs.

Och om hon nu har sin trotts period - min fick den sent.
Har haft henne i mer än 3 år och hennes trotts kom inte föränns lite över 4 års ålder.
Jag skulle tro att hon testar dig lite också kollar gränserna vad hon kan göra och inte göra.

För mig gjorde det inte så mycket att vi gick bakåt i utbildningsskalan - alla unghästar gör det förr eller senare vad jag har lärt mig alla de år jag har hållit på med unghästar i olika former.
Nu går hon på bete men som de andra säger, ut och rid i skog och mark försök och göra det till någonting roligt.
Om du är rädd att du inte ska sitta kvar, eller om hon verkar pigg när du tänkt att rida - longera först i alla gångarter, låt henne bralla av sig medans du står på backen!
När du longerar - se till att hon går fram , hellre lite för fort än ingenting alls. frammåtbjudning är en stor grej!

En unghäst ska inte ha några krav ( enl. mig) eller jo visst ska den ha krav, men hon kanske inte har de musklerna så att hon orkar med hårt arbete.
Jag rider min i låg form i skritt och trav när hon inte har någon frammåtbjudning så det enda man måste ha i skallen och få dom att tänka är FRAM FRAM FRAM!
Skit i formen - den kommer av sig själv senare bara hästen går fram!

=)

Min unghäst fick en segpropp period i höstas (3år då) Kändes som att rida med handbromsen åtdragen och som kunde lätta i gumpen när jag ville byta gångart:p
Jag började med tempoväxlingar i alla gångarter och lät honom ha en lite friare form, efter det släppte proppen. Numera har jag en Speedy Gonzales:D En riktig arbetsnarkoman som ställer upp på allt utan att knorra.
Jag har haft bra stöd ifrån min tränare hela tiden, viktigt för mej som kan vara lite försiktig i min ridning.

/LL

Min har alltid varit ett enegiknippe ( jätte skönt om ni frågar mig)
Jag började rida min i en låg form, sen kom hon faxtst upp av sig själv ju mer muskler hon byggde och ju starkare hon blev.
Hon är också en riktig arbetsnarkoman - älskar att arbeta!

Jag kan dock vara lite mesig i min ridning är lite för snäll får jag höra, men har också haft hjälp av tränare vilket är en stor tillgång och jätte bra!:)
Mitt sto märr som hon är fick man knappt att gå fram, hon gick typ två steg sen tvärnitade hon och bara stod på bakbenen och sparkade bakut.
Det spelade dock ingen roll om jag red på långa tyglar eller inte, det var samma visa ändå.

Ju mer varierande jag red desto bättre blev det - sakta.
Nu innan betet fick hon sig tyvärr en hovböld men innan så både dressyrade vi och hoppade om man kan kalla 60cm att hoppa:)
dressyr på banan,i ridhus och utomhus, hoppninh i ridhus, hon tycker det är kul igen!:D

Låt hästen vila hela sommaren först och se om den har mognat av det. Och skaffa sedan hjälp.

3-åringar är inte färdiga ridhästar som kan gå hela året och bara vila nån månad. De är unghästar och ska inte ridas som något annat. Jag tycker att det räcker gott att rida dem cirka två månader på våren och två-tre månader på hösten och då bara några dagar/veckan. De behöver långa perioder sammanhängande vila för att växa till sig och mogna både fysiskt och mentalt.

*kl*

Gud vad ledsen jag blir av sådana här trådar :( TS du har ju uppenbart varken tillräckligt med egen erfarenhet och inte ens hjälp från en erfaren unghäst utbildare. Vad tänkte du på när du köpte unghäst?!

Jag skiter i om jag låter som värsta moraltanten, man skaffar inte en unghäst om man inte har tillräckligt med erfarenhet OCH hjälp. Saknar man både och har man definitivt tagit sig vatten över huvudet tycker jag. Det handlar inte om att kunna få hästen ridbar (typ, sitta kvar i bockserier), det handlar om att presentera en helt naiv individ inför livet nära människorna i alla aspekter! och då självklart göra det på ett sätt som gör individen trygg i sig själv och med människorna samt tar sig an nya uppgifter med glädje. Utöver den rent praktiska aspekten av att kunna lära hästen bruka sin kropp rätt under ryttare.

*kl*

Gud vad ledsen jag blir av sådana här trådar :( TS du har ju uppenbart varken tillräckligt med egen erfarenhet och inte ens hjälp från en erfaren unghäst utbildare. Vad tänkte du på när du köpte unghäst?!

Jag skiter i om jag låter som värsta moraltanten, man skaffar inte en unghäst om man inte har tillräckligt med erfarenhet OCH hjälp. Saknar man både och har man definitivt tagit sig vatten över huvudet tycker jag. Det handlar inte om att kunna få hästen ridbar (typ, sitta kvar i bockserier), det handlar om att presentera en helt naiv individ inför livet nära människorna i alla aspekter! och då självklart göra det på ett sätt som gör individen trygg i sig själv och med människorna samt tar sig an nya uppgifter med glädje. Utöver den rent praktiska aspekten av att kunna lära hästen bruka sin kropp rätt under ryttare.

:bow:

Håller helt med.

Ts, låt hästen vila över sommaren, och ta sedan ordentlig hjälp av någon som är riktigt duktig. Det är lätt att förstöra en så ung häst med för mycket träning!

Håller med både dig och connemaran.
Skaffar man unghäst måste man veta vad man sysslar med också.

TS: Det är kanske inte direkt sådana här svar du ville ha men faktum är att en unghäst blir snabbt förstörd och det tar jättelång tid att rätta till det igen.
Säger som de andra, låt hästen vila under sommaren och sätt igång lugnt och sakta igen i höst. Med tränare som är van vid unghästar

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 742
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar