Energi
Trådstartare
Helt ärligt. Jag tycker inte att det där är vad det handlar om överhuvudtaget.
Problemet här är att TS sambo (och ev TS själv) inte klarar av att se att svärmors problem är just svärmors problem, inte sambons. Sambon gör sig istället till en del av problemets lösning - genom att helt ta över svärmors problembeskrivning, istället för att lita till sitt eget oberoende omdöme. För han har just nu inget sådant omdöme, han är medberoende. Det är destruktivt för samtliga inblandade. Eftersom svärmor är alkoholist, är det ingen mening med att vädja till hennes förnuft. Det enda är att använda sitt eget förnuft, och helt enkelt bryta sitt eget medberoende. Det gäller högst troligt främst TS sambo.
Om de använder barnet och att "förbereda sig för bebis" som argument mot svärmor, antyder det ju snarast att TS och sambo just nu bara ska ta en liten paus i hjälpen. Sen när de har etablerat sin familj och blivit vana vid att vara föräldrar, lär de ju så sett gott och väl ha tid att vara medbereonde med svärmor som förut, men det betyder ju inte att det är en särskilt bra idé att vara det. Plus som sagt att förnuftsargument sällan biter särskilt bra på alkoholister, särskilt inte när de är fulla eller abstinenta (dvs större delen av tiden).
Jättebra input! Jag vill inte använda graviditeten som "ursäkt" till svärmor, för även om jag inte hade varit gravid så är det här ohållbart.
Jag ska fortsätta diskutera saken med sambon, för jag tycker trots allt att det främst är han som ska ta upp det här med svärmor. Jag kommer naturligtvis vara med och säga ifrån.
Vi är i alla fall överens om att för bebisens del är det nykter farmor eller ingen alls som gäller. Där är det benhårt!
Det enda vi har tagit upp med henne är rökningen. Hon röker inomhus och jag sätter inte min fot där så länge hon fortsätter så.
Tyvärr verkar det som om alkoholen och cigaretterna är viktigare för henne än att få träffa sitt barnbarn