Problem med händerna/fingrarna..?

NagelacksBeroende

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska börja för att det inte ska låta allt för snurrigt, men jag hoppas att någon kan ha en tanke om det iallafall...

Jag är 24 år nu, och sedan ungefär 4-5 år tillbaka så har jag märkt att mina fingrar inte riktigt är som dom borde. Det började mest med att dom kändes lite stela ibland, och efter "pilligt" arbete så gjorde det lite ont i dom.
Nu det senaste året så kan jag inte längre t ex öppna fryspåsar. Jag kan inte trycka tillräckligt hårt ihop med fingrarna, och det känns för "smått". När jag i ren frustration ändå försöker en stund, så får jag som kramp i fingrarna/händerna. Det gör verkligen skitont.
Att sitta och syssla med pärlor och armband har tidigare varit en hobby, men som jag inte längre kan hålla på längre än några minuter, för det börjar göra ont. Och då känner jag mig mer och mer "klumpig". Jag vet inte om det är inbillning eller om jag har fått svårare för att känna vad jag gör, eller vad som är grejen.

Hmm... Jag har väl tänkt att jag "är sådan". Jag har frågat någon vän, som då sagt att "det är nog inget". Men idag när jag (ensam hemma...) skulle öppna en fryspåse så började jag nästan gråta för att jag blev så frustrerad över att det börjar göra ont av att jag försöker öppna en jävla påse. Ska det verkligen vara såhär?

Är det vanligt att inte kunna göra sådana här saker? Är jag "normal"?


Har någon tips på hur man öppnar fryspåsar på ett enkelt sätt så tas det tacksamt emot...
 
Sv: Problem med händerna/fingrarna..?

Det är hög tid att ta upp det här med en läkare tycker jag. Får du inte hjälp på vårdcentralen så ring direkt till en arbetsterapeut som isåfall kan lotsa dig vidare. Du måste ju få veta vad felet är för normalt är det inte.

Ett tips när du ska öppna fryspåsar är att vara fuktig om händerna. Då behöver du inte stå där och gnugga utan det räcker normalt sett med ett drag så öppnar den sig. Funkar inte det heller så börja köp zip påsar istället.
 
Sv: Problem med händerna/fingrarna..?

Jag tänker direkt på det min mormor hade, Heberdens knutor. Hon var alldeles krokot om fingrarna så länge jag kan minnas, men jag tror att smärtan hade avtagit då. Hon var iaf en hejare på att knåda deg och baka kanelbullar trots knölar! :love:
 
Sv: Problem med händerna/fingrarna..?

Fast Heberdens knutor är artros och knappast troligt hos en 24-åring.
En koll låter vettigt. Boka tid på vårdcentral (det tipset fungerar oavsett var i landet du bor).
Arbetsterapeut som föreslagits kanske inte finns över allt. Och en arbetsterapeut har ingen makt att boka in eller remittera någonstans.
 
Sv: Problem med händerna/fingrarna..?

Ingenting är väl egentligen omöjligt, jag har träffat en 14-åring med reumatism i hela kroppen. Jag vet att Heberdens knutor ofta kommer senare, men det finns säkert undantag?
 
Sv: Problem med händerna/fingrarna..?

Låter lite som min sambos besvär. Han blev diagnosticerad med karpaltunnelsyndrom. Just det där med att inte kunna hålla på med pillriga saker utan att få ont hade han mycket av. Han tappade även kraft i händerna och kunde inte nypa hårt med fingrarna. Idag är han opererad och i princip besvärsfri.
 
Sv: Problem med händerna/fingrarna..?

Ingenting är väl egentligen omöjligt, jag har träffat en 14-åring med reumatism i hela kroppen. Jag vet att Heberdens knutor ofta kommer senare, men det finns säkert undantag?
Reumatism kan man ha redan som litet barn.

Jag skulle gissa att de där knutorna är typ lite som pålagringar på hästarna, att det är sånt som uppstår efter att lederna varit inflammerade under lång tid.
 
Sv: Problem med händerna/fingrarna..?

Jag har haft liknande symptom som TS.
Idag har armarna domnat från armbågen och ner, även händerna har varit bortdomnade.

Just nu har det försvunnit, men vänstra tummen har ingen känsel i stället.

Läkarna har konstaterat att mina problem kommer från nacken.

TS, jag säger som flera andra: Gå och kolla dej!
 
Sv: Problem med händerna/fingrarna..?

Ingenting är väl egentligen omöjligt, jag har träffat en 14-åring med reumatism i hela kroppen. Jag vet att Heberdens knutor ofta kommer senare, men det finns säkert undantag?

Ingenting är omöjligt. Juvenil RA är inte helt ovanligt (med tanke på din kommentar om 14-åring med reumatism).
Heberdens knutor hos drygt 20-åringar är betydligt mindre troligt än att en 14-åring ska ha reumatism.
Men visst, inget är omöjligt.
Dock tycker jag inte att man ska misstänka Heberdens knutor hos en så ung person, utan det rimliga är att personen ska kollas. Det är faktiskt troligare med en reumatisk sjukdom än med artros i den åldern.
 
Sv: Problem med händerna/fingrarna..?

Är det lika på alla fingrar? Om det är tummen, pek- och långfinger som gör mest ont så kan det vara karpaltunnelsyndrom (om det är lill- och ringfinger så kan det vara ulnarisnerven istället).

Och här vill jag som vanligt påpeka att det vanligaste symtomet vid karpaltunnelsyndrom inte är smärta utan domningar.

TS beskrivning får mig inte alls att tänka på karpaltunnelsyndrom.
 
Sv: Problem med händerna/fingrarna..?

Tack för era svar, och tack för tipset om fryspåsarna. Det funkade ju riktigt bra!
Någon fråga jag såg angående om det är lika på alla fingrar, och ja, det skulle jag nog påstå att det är.

Jag ska ta tag i det där då, eftersom ni verkade ganska överens om att det är något som borde kollas upp... :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 185
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 308
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 652
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp