Problem med galoppfattning

G

Getaway_hon

Vet inte vad min dam har fått för sig, men när jag fattar höger galopp så har hon börjat slänga in bakdelen så att hon går som i väldigt förböjd sluta. Det är bara i fattningarna till höger galopp som hon gör så här.
Tidigare så har hon inte gärna spårat i någon av galopperna, utan man har fått tänka lite öppna i galoppen för att få koll på bakdelen.
Men nu så har hon alltså börjat kasta in rumpan mer än förut. Och bara i själva fattningen.
Red för tränaren förra helgen och hon sa att jag skulle fatta bara för inner skänkel (vilket jag i princip nästan redan gör), och att jag skulle börja rida öppna i trav längs långsidan, och sedan på mitten fatta galopp ur öppnan. Bra idé, men så fort jag fattar så kastar hon in rumpan trost att jag försöker fortsätta rida öppna. Efter fattningen och hon har kastat in rumpan så går hon i ok öppna i galoppen.

Började fundera i banorna om hon skulle ha ont, och inte vill ta för sig med höger bak, och därför slänger in rumpan för att kanske belasta ytter bak istället. Men hon visar inga symptom på att ha ont alls. Går rent i alla gångarter och har inga problem med öppnan i trav eller skritt. Ingen värme eller svullnad. Pigg och glad i övrigt att rida.

När jag fattar höger galopp i vänster varv, alltså förvänd, är det inga problem alls, där går hon fint och inte ovillig alls i fattningen eller något.

Så, någon som har något tips på hur jag kan korrigera henne?

Ska rida för min tränare igen på söndag, men tänkte om någon hade något förslag.

Sv: Problem med galoppfattning

fortsätt att jobba med öppna i fattningen och var noga med att hästen inte förböjer sig och trycker ut ytter bog, varken i öppnan eller i fattningen.

ofta blir fattningen i förvänd bättre för att man då har hästen rakare

Sv: Problem med galoppfattning

Hej,
har haft samma problem med en ponny jag har börjat rida som gör precis samma sak i samma varv!
Det som jag har gjort är att gå på en 20 meters volt och se till så att han är spikrak i hela kroppen, därefter ge hjälpen för fattningen, tar han inte hjälpen är det bara galopp för hela slanten som gäller, om han så ska släng trava in i galoppen, så SKA det verkligen bli galopp! Ta ett spö i inner handen och peta till den precis bakom skänkeln och led samtidigt med inner hand.
Gör du detta några gånger, så kanske den förstår dina hjälper bättre sen.
Det funkade för mig, och ponnyn gör klockrena och raka galoppfattningar nu!:banana: :banana:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 524
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 636
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat