Jag menar inte att du ska lägga ner utan få med dig henne på ett spår som är bra för henne. Tänk dig en häst istället, visst vill du att hästen ska tycka att det är roligt att göra saker med dig? Hur gör du hästen för att få den dit? Jo, du gör det roligt även om det också kan vara jobbigt. Släng alla i boxen tänkande, klura ut nya sätt att göra saker på ihop med din dotter. Fråga henne vad som skulle göra sakerna hon behöver göra roligare. Kanske ett nytt schampo? En rolig flaska med duschtvål? En mysig stund med dig efter duschen? Fråga henne. Att städa behöver inte innebära att någon går ensam och fixar utan att man tävlar, leker datten och tusen andra saker. Allt behöver inte göras på traditionellt vis, det blir bra ändå.
Jag skulle gissa att det är andras ord hon bara upprepar om att andra behöver duscha. Det är inte hennes ord, alltså det är inte vad hon tycker utan hon säger det för att hon har hört det och frågar dig för att få bekräftelse på om det är rätt eller fel. Tänk återigen hästen, hen frågar också, -är det såhär du menar? Hon behöver kanske se själv vad som händer om man inte duschar?
Städa är inte det viktiga i livet. Det kommer inte ens på tio i topplistan. Däremot är det viktigt att man trivs i sitt hem och att man därför fixar hemmet på ett sätt som man trivs med.
Ramar behöver de flesta men det ska vara ramar för den personens skull, inte för någon annans skull.
Nej det tycker jag inte men det är samma där, för vems skull? När mina barn bodde hemma ville jag veta var de var och när de beräknade vara hemma för
om något hände så var det bra att veta var de var och när de hade tänkt vara hemma. För mig är det alltså en säkerhetsgrej. Kom de inte, jag hörde inte av dem och inte fick tag i dem så kunde jag åka den vägen jag visste att de skulle åka och leta efter dem. Telefoner kan gå sönder och batterier kan ta slut och står man där med punktering eller har missat bussen så blir man väldigt glad när någon dyker upp. Är det däremot för att kontrollera en annan människa så känns det inte okej alls.
Mobiler vid bordet är också en argumentations sak. Varför vill inte du och varför vill hon, bäst argument vinner. Det är samma sak med tider. De flesta behöver landa lite innan sängen men det är olika hur lång tid man behöver och det är olika vad man behöver göra innan sängen. Just det är ett klockrent exempel på något barnet kan testa fram. Fungerar det för barnet att vara ute till 20 (som exempel alltså) så ja, varför inte? Fungerar det inte så gör man på något annat sätt. Barn är så enormt kloka men det missas så ofta för deras åsikter kommer inte fram men oj vad vuxna har mycket att lära av barn som inte blivit instängda i boxtänkandet än.
Passa tider är också en argumentations sak. Det är viktigt att passa tider. Att ständigt komma försent skapar frustration och irritation hos människor runt omkring. Argumentera alltså för din sak och be henne göra detsamma
Sedan tycker väl jag att det är okej att inte komma prick när man har varit hos en kompis utan där kan en kvart spela mindre roll men att det är viktigt att passa tider i samhället i stort och det är en träningssak att bedöma hur lång tid det tar att ta sig.