Monkie
Trådstartare
Jag har försökt prata med henne idag, lugnt och fint. Tyvärr når jag henne inte alls . Att hon ska komma och prata med mig när hon behöver stöttning är jag noga med att försöka peppa med till vardags. Det är inga problem när hon är på bra humör, men när det väl händer saker går det inte!@Monkie Hur jag önskar jag hade agerat utifrån informationen jag fick från ditt inlägg:
Jag hade förklarat för henne att jag råkade se ett sms och blev orolig och därför läste fler konversationer. Sen hade jag pratat med henne om att hon alltid kan komma till mig vid problem, till exempel om hennes kompisar (eller andra) är dumma mot henne eller utpressar henne på något vis. Hade försökt förklara att även om hon själv upplever problemen som gigantiska och oöverstigliga är de sällan det och allt går att lösa.
Om fritids hade jag varit mer bekymrad om varför hon vill gå hem tidigare än att hon hade lurat dem. Trivs hon inte där? Är någon dum med henne? Etc.
Och angående trakasserier-smsen måste du ju kontakta föräldrarna till den pojken. Och säga till din dotter att hon aldrig ska behöva ta emot sådant och att hon kan vända sig till dig om hon behöver hjälp och stöttning.
Jag personligen tänker nog att BUP är lite förhastat? Eller, jag vet ju förstås inte hur du och ni har det egentligen och hur ni alla mår. Men det du skrev om i ditt inlägg är ingenting som får i alla fall mig att tänka att det är helt ohanterbart för en lekman. Jag tänker att så länge du försöker att inte välja en konfrontativ stig utan understryker att du vill hjälpa henne behöver det inte bli så stort och du kan ta reda lite på vad det handlar om själv först?
Fritids vill hon inte vara på. Mest för att de flesta åker hem. Vi har gjort några försök att hon ska sluta helt men kompromissat fram att hon slipper måndagar och fredagar då hon inte behöver vara ensam hemma så länge. Vi har haft problem med att barnen i området där vi bor alla är ensamna hemma och det har flera gånger resulterat i att jag fått åka hem från jobbet. Dottern har tappat humöret och kompisar har inte accepterat att låta henne vara och stått utanför och plingat och ryckt i dörren osv.
Jag är kluven till BUP, men jag känner mig så uppgiven. Det är lätt att känna sig stark och peppad efter lite tips och pepp via nätet, men när helgerna slutar i surhet och ångest känner jag mig helt slutkörd. Jag har fått hjärtklappning och börjar gråta så fort jag blir ensam, känner mig så otillräcklig och ledsen för att jag inte kan hjälpa henne tillräckligt bra.