Monkie
Trådstartare
Jag lyssnar och lärTack
Det är så lätt att känna sig otillräcklig på alla möjliga sätt och jag förstår helt både dina tankar och känslor. Det gäller att stanna upp och reflektera vad man gör och varför man gör som man gör. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så ska man inte göra sådant man inte kan motivera varför man gör det och det man gör ska man kunna motivera för både sig själv och för andra. Ofta hänger våra reaktioner och känslorna kring reaktionerna ihop med vår egen barndom. Vi vet att vi inte vill göra samma misstag och vi vill att våra barn ska dansa fram i livet men så fungerar det ju inte hur gärna vi än vill. Där gäller det att ta hand om sina egna känslor. Man kan inte bara sluta känna på ett sätt utan man får ta itu med varför man känner så, bearbeta det och hitta nya vägar. Det vi kan göra är att finnas där (om de vill) när deras hjärtan brister och vi kan överösa dem med så mycket kärlek och ingjuta så mycket mod och självkänsla i dem under deras uppväxt att även när deras värld rasar så tar de sig upp igen.
Igår kväll ville dottern vara ute längre. Jag var instinktivt nära att säga nej. Istället tog jag mig en funderare på varför det egentligen var viktigt för henne eller mig, att hon skulle in just då, ingen mat var färdig, det var en fin kväll, barnen hade roligt tillsammans, var glada och skrattade. Förra veckan hade jag sagt nej, igår sa jag Javisst . In kom en glad, skrattande tjej som kramades god natt och älskar mamma sååååå mycket .