Skummat igenom tråden lite snabbt (sitter och väntar i ett väntrum...)
Känner igen en del av det du skriver på min 8 åriga bonus. Hon kan tjura ihop totalt när det passar henne. Hon har ofta en "anledning" när hon är sur - hon kan förklara eller det är något konkret som har hänt.
Men just det här med att vara "oförklarligt" sur känner jag mycket väl igen ifrån mig själv - min kommentar till min mamma var: får man inte vara sur eller? Jag hade ingen anledning utan var bara på dåligt humör...
Sen kan det bero på massa olika faktorer, att man är trött, äter dåligt ect. Det finns inget sånt du tänkt på? Äter hon som hon ska? Sover tillräckligt? Det är ju inte jätte konstigt om hon blir sur för att hon tex är trött
jag har numera 2 diagnoser (som man födda med) och en depression, vilket gör att jag tycker att ser man olika saker så är det kanske bra att ta kontakt med tex BUP. Ibland kanske barnen bär på något dom vill och behöver prata om, men som man inte vill prata med mamma eller pappa om.
Men tillbaka till det jag tänkte säga: som sagt, bonusen kan man ofta se en konkret händelse till som hänt och därför man surar. Men jag brukar alltid försöka ge val och konsekvenser:
Om du hjälper mig att plocka iordning dina leksaker här i vardagsrummet så hinner vi åka till badhuset. Vill du inte hjälpa mig så kommer vi inte hinna.
Eller som i julas fick hon ha en egen plastgran på rummet. Jag och sambon förvaranade (vilket jag oxå tycker är viktigt! "Jag börjar med maten nu" "om tio minuter är det mat" så hon hinner avsluta/avrunda det hon håller på med. Men även om det är något som ska hända - på lördag så ska vi ta ner granen. Eller på fredag kommer farmor och farfar så barnen är med i planeringen och medvetna om vad som händer.) att vi ska plocka ner julgranerna på lördag. När lördagen kom så bestämde hon sig för att hon ville rita istället för att plocka ner granen. Då förklarade vi att antingen tar vi ner granen eller så får den stå där till nästa jul. Hon skulle ha kvar den. Och den står där fortfarande. Jag tycker det är viktigt att har man kommit överens om något, så är det de som gäller. Hon har frågat några gånger vi kan ta ner den, vårt svar är att hon valde att ha kvar den och hon suckar och säger "mm".
Precis som att jag lovade henne igår kväll att hon skulle få bada i badkaret när vi kom hem, ja det vart lite lite sent, men jag hade lovat att hon skulle få bada. Hos oss så gäller det man kommit överens om ifall inget speciellt händer...
Är hon sur eller blir arg eller liknande så bekräftar jag det oxå. "Jag förstår och ser att du är arg och det är helt okej att du är det. Men jag kommer inte köpa godis till dig idag eftersom det är måndag och vi äter godis på fredagar."
Sen är det inge mer med det. Då får hon gå och sura, om det är det hon vill. Jag håller inte på och tjatar eller förösker få henne glad. Hon får uppmärksamhet när hon är glad.
Sen tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att en känsla kan aldrig vara fel eller dum, man kan inte ro för vad man känner.
Jag upplever många gånger (har jobbat på förskola) att föräldrarna skäller och gormar när barnen gör saker dom inte får, och när dom är lugna och snälla så ser föräldrarna inte barnen. Vilket gör att barnen gör hyss för att få uppmärksamhet. Man ska absolut bekräfta och trösta annars känner man sig väldigt ensam men man behöver även ge bekräftelse när ett barn gör något bra. (Nu säger jag inte att du inte gör det)
Tycker även tips som kommit upp här i tråden är väldigt bra, som att tex bryta ner det i små delar, "lägg legot i lådan" "lägg smutstvätt i korgen". Vi har två olika korgar - en för ljus och för mörkt. Bonusen tycker det är svårt att sortera tvätten vilket gör att hon gärna dumpar det på golvet. Jag har börjat göra så då att hon får hämta sin tvätt och så hjälper jag henne att sortera i badrummet. Hon tar upp en tröja, gissar och jag säger rätt eller fel = hon har gjort det hon "ska" göra - lägga ner tvätten i korgen, men jag har hjälpt henne med det hon tycker är svårt - vilken korg som är rätt, när hon lyckats så är hon stolt att hon kunde sortera alla kläderna själv - hon känner att hon gjort något bra.
Jag tänker där för att höja motivation och självkänsla hos din dotter. Kan ni inte ha någon typ av "belöningssystem" - om rummet är städat klockan 19 på onsdagar får hon en guldstjärna och är det städat söndagar klockan 19 så får hon en till. När hon kommit upp till 10 stjärnor så kan hon få en liten belöning. Det behöver inte vara något stort, välja middag, få välja film till fredagsmyset, köpa en ny tröja eller vad som helst. När hon kommit upp till 50 så kan man kanske göra något större - åka på bio, badhus eller nått sånt. Har hon syskon? Kanske bara få fika med mamma kan vara en sak som händer?
Här tycker jag att det är viktigt att barnet dels får vara med och komma överens om saker. Rummet ska vara städat den tiden. Men även vad som händer när man uppnått 10 stycken - vilket man bestämt iförväg.
Barnet tycker jag oxå ska få vara med när man sätter dit stjärnorna och framför allt: stjärnorna kan inte försvinna för att gjort något dumt. Nä du städade inte rummet i tid till idag, men det finns två stjärnor kvar på tavlan eftersom du var duktig förra veckan.
Man kanske kan göra något liknande i tex ridningen. Vad skulle du vilja kunna göra om två månader?
Tex Kunna styra runt en slalombana på 10 konor och Max en får välta. Och så sätter man upp delmål, om två veckor så ska jag kunna rida runt två nästa vecka runt fem. sen kanske man får en stjärna när man klarat dom där första målen. sen inför varje pass så förklarar man vad man ska träna på tex. Idag så ska vi träna på att svänga runt tre konor. Kör det ihop sig under passet gör något annat för stunden - jag har extremt lätt att låsa mig när det inte går som jag vill. Istället för att rida runt konorna så skritta på långa tyglar. Prata om något annat så spärren släpper och sen förklarar man igen, nu när du ska svänga så måste du göra SI eller så.
Med en adhd diagnos känner jag väl igen att inte förstå instruktionen - när jag säger att jag inte förstår så förklarar man på samma sätt igen, gärna med en suck först och sen en lite irriterad röst. Byt ut hur du förklarar. Numera
I vuxen ålder så säger jag: jag förstår inte vad du menar, kan du vara snäll och förklara på ett annat sätt. Problemet är ofta att man förklarar dels på samma sätt hela tiden men byter man ut ett ord kan det blir hur uppenbart som helst vad det är man menar. Istället för att säga: du måste trycka med vänster skänkel när du vill svänga till höger så kanske det fungerar bättre med att säga: foten som är vid staketet, den får du trycka lite med när Du vill att hästen ska gå emot mitten.
Jag har lättare att förstå om jag ser visuellt istället för bara en instruktion via ord.
Det är jätte lätt att förklara något som man kan... Vilket gör att jag hatar meningen "jodå det är jätte lätt" nä det är inte lätt om man inte förstår instruktionen - att sucka när någon ber än förklara igen och bli irriterad gör bara att man inte kommer våga fråga utan kanske tom låter bli att göra något för att man inte vet vad man ska göra. Utan peppa - pröva så får vi se vad som händer, det värsta som kan hända är att en kon ramlar och då ställer jag upp den! När man förklarat - beröm. Bra jobbat, jag visste att du skulle klara det!
En person med lågt självförtroende och självkänsla behöver få höra att hen gjorde något bra.
Jag är väldigt ny på det här med "förälder" - så det här var lite hur jag tänkt hittills, kan vara super mega fel och Förlåt för extremt långt inlägg och svammel jag ska sluta nu