Problem med att lära min kanin gå i sele

L

Laaya

Hej, jag har en kanin på 15 veckor och jag tänkte att jag skulle börja lära honom gå i sele. Men det går inte speciellt bra. Jag försöker att bara hänga med, inte dra i kopplet, men om han går någonstans han inte får vara, så måste jag stoppa honom. Han blir helt galen och gör bakåtvolter och det är nästan omöjligt att fånga honom! Det resulterar i att han trasslar in sig i selen vilket gör honom ännu mer galen och rädd.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att han inte ska bli så rädd?
Några förslag?

Sv: Problem med att lära min kanin gå i sele

Ungefär samma som med ena av mina hatar att bli uppburen när man ska fånga gör volter och ucch avd dte är läskigt men har ingen aning om hur jag ska få bort det så jag ansluter mig till denna tråd!

Laaya skrev:
...men om han går någonstans han inte får vara, så måste jag stoppa honom.

Hur stoppar du honom? Om ni, rent hypotetiskt, kommer knallande över gräsmattan och du bestämmer dig för att han inte får skutta närmare exempelvis syrenbusken och helt enkelt bara stannar. Alltså utan att dra i honom, utan du bara står stilla så att han inte kommer längre än att han sträcker kopplet, blir han "galen" då?

Axelle skrev:
Hur stoppar du honom? Om ni, rent hypotetiskt, kommer knallande över gräsmattan och du bestämmer dig för att han inte får skutta närmare exempelvis syrenbusken och helt enkelt bara stannar. Alltså utan att dra i honom, utan du bara står stilla så att han inte kommer längre än att han sträcker kopplet, blir han "galen" då?
Ja, precis! Även om jag mjukt försöker sakta in honom, eller bara stannar tvärt. Han förstår inte att det inte går längre, han försöker skutta ändå, voltar och blir ja, helt galen.

Tycker först du ska vänja honom vid selen bara....
Låt han skutta runt i en hage med bara den på sig, och när han är van vid den och inte reagerar på de, så kan du sätta på snöret, och bara hålla i de lös medans han är i hagen.....
Han kan inte då springa någon stanns utan skuttar bara runt där, och ibland kan du testa att liksom hålla emot lite, och sen släppa efter....så han själv får känna att de är ingen fara......

Sedan när han är van vid att man håller i kopplet så kan man försiktigt ta ut honom på gräsmattan och försöka, men tänk på att han kan bli rädd då han kanske inte känner sig trygg.....

Men övning ger färdighet, och han är ju en så länge en liten bebis!!

Okej, det ska jag göra, tack för hjälpen ^^

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
458
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 413
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama