Sv: Problem med att få betalt
Enligt 21 § personuppgiftslagen är det förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden. Av förarbetena till personuppgiftslagen framgår bland annat följande.
En uppgift om att någon har eller kan ha begått något visst brott utgör en uppgift om lagöverträdelse, även om det inte finns någon dom eller motsvarande beträffande brottet.
Låter som om ert register är solklart olagligt. För att inte säga obehagligt... Att en stallägare kan skriva omdöme i ett register vid en konflikt. Då hade rätt många hästägare varit rökta som hyresgäster.
Vad skulle ni stallägare gilla ett register där hyresgästerna kan skriva omdömen så att hugade kunder kan varnas? Skulle rätt ofta fylla en funktion också.
Ja ja, sue us bara...tror ingen kommer särskilt långt med det. För som sagt, det är en domstol som ska döma i slutänden, inte folk som känner sig träffade på Buke...som tur är...
"Solklart"...det har gått inflation i det ordet just i hästvärlden, varenda jurist som ska ge sig in i hästaffärstvister använder väl det ordet frekvent? Frågan är hur "solklart" det är i slutänden mer än att juristkostnaden är skyhög, det brukar definitivt vara solklart.
Dessutom är väl gemene hästmänniskas egna uppfattning om sig själv, sin häst och hur man bäst rider och sköter en häst också "solklart".
Okej, jag börjar bli allergisk mot ordet "solklart" det kan erkännas...
Hur som helst, ett stallägarregister finns redan.
Det är muntligt och öppet för alla som vill lyssna och ställer förmodligen till mer skada än vad vår lilla "hemliga" databas någonsin kommer att göra.
Men tänk, trots att jag som stallägare som har tillgång till "olagliga register", är stenhård med vilka som får hyra och har en rätt så tuff (men hjärtlig) attityd mot mina inackorderade, ändå har ryktet "bästa stallet i trakten" medan en kollega som driver grannstallet och nyligen gått med i vårt nätverk (och är snäll och försöker ställa upp på folk) har haft i princip alla problem som går att få med inackorderade som stallägare och därmed i folkmun fått stämpeln "sämsta stallet i trakten" (observera enbart pga problemen med fel hyresgäster, själva stallet eller henne personligen är det absolut inget fel på) så kanske det är så att det faktiskt fungerar för att få ha sin verksamhet ifred från snyltare och besserwissrar.
För mig är det "solklart" att det fungerar.