Problem med att få betalt

Sv: Problem med att få betalt

Jag har gjort denna tabbe och det blev en dyr historia så det bästa råd jag kan ge dig är att låta henne flytta.
I vårat fall så slutade ägaren även komma till sin häst.
Vi gick genom kronofogden men allt tar tid och under denna tid stog hästen hos oss och kostade oss pengar.
Vi hade även kontakt med djurskyddet hos länstyrelsen om de kunde hjälpa på något sätt, men de kunde inte annat än önska oss lycka till och hoppades att hästen inte skulle skada sig, för även veterinärvård var vi skyldiga att betala om det skulle hända hästen.
Så vi stog med foder och hovslagarkostnader som till slut hamnade på 52.000 kr. Ägaren hade flera skulder hos kronofogden sedan tidigare och det fanns inte en chans att vi någonsin skulle få några pengar den vägen.
Utgången blev iallafall att vi fick hästen som vi sålde för 3000 kr, så summa sumarum så slutade allt med att vi gick 49.000 kr back.
Så även om du har ett bra kontrakt så har jag lärt mig den hårda vägen att det är mycket billigare och enklare att bara få iväg hästen även om man inte har fått betalt.

*kl*

Får man skriva in i kontrakt att om ägaren inte betalar inom XXX månader så avlivas hästen?
Antar att det sällan är 150 000kr- hästarna som dumpas...

Fan vad utsatt man är som stallägare... En månads deposition är ju en fis i rymden jämfört med vad det kostar att hålla hästen + tiden det tar...

I ett stall jag stod (som jag förvisso drog från fortare än kvickt på slutet) så ville de inte ens att man skulle ställa transporten där för någon hade dumpat sin där en gång....

*kl*

Får man skriva in i kontrakt att om ägaren inte betalar inom XXX månader så avlivas hästen?
Antar att det sällan är 150 000kr- hästarna som dumpas...

Hur skulle avlivningen gå till och vem skulle bekosta det? Man får inte avliva andras hästar hur som helst heller...

Jag var med om ungefär samma sak för ett par år sedan, kommer aldrig mer ha någon inackorderad!! Jättekul att ta hand om någon annans häst utan att få betalt eller egentligen till och med betala för det, verkligen :mad:
Jag bad personen hitta en annan stallplats och tjatade mig blå för mina pengar + ersättning för vad hen haft sönder.

Jag skrev ett mail till henne nu. Jag skrev att om hon inte har betalat eller hört av sig och har en skälig ursäkt till varför hon inte har betalt, senast kl 12 imorgon, så säger jag upp kontraktet med omedelbar verkan.

Ber till Gud att hon svarar iaf så man kommer någonstans liksom!

Men gör man en kreditkoll (det gör ju de flesta företag när det handlar om ett långvarigt avtal med summor i den storlek som en stallhyra ändå brukar komma upp i) så har du ju inga problem med att få den där stallplatsen ändå? Liksom man kan tjäna 40 papp i månaden men ha lån som äter upp så stor del av inkomsten att man inte har ett öre kvar när det äntligen är dags för löning. Kreditkoll är bättre än vaga gissningar efter lösa rykten och tveksamma informationskällor. En referens eller två från tidigare hyresgäst eller annan person som kan intyga om personens förmågor att betala stallhyror, foder och hästvård i tid är inte att förakta...

Fast nu skrev ju Zephira att om man hade för låg årsinkomst var man inte välkommen för då skulle man inte ha råd att betala för sig.

Jag har ju råd att betala för mig trots att jag inte tjänar in nya pengar och ser man inte vad det står på mina bankkonton så ser jag ut utfattig ut och borde svälta ihjäl och därmed inte ha råd med häst.
Men så är ju inte läget i mitt fall.

Sen håller jag med om att det är bra att göra en kreditupplysning för precis som du säger så spelar det ju ingen roll om man tjänar 40´om man har 40´i utgifter redan.

Jag skrev ett mail till henne nu. Jag skrev att om hon inte har betalat eller hört av sig och har en skälig ursäkt till varför hon inte har betalt, senast kl 12 imorgon, så säger jag upp kontraktet med omedelbar verkan.

Ber till Gud att hon svarar iaf så man kommer någonstans liksom!

Hoppas det löser sig för dig!

Men jag tror hon dumpat hästen hos dig och kommer nog inte att svara.. Räkna med att det blir jobbigt :(

Fast nu skrev ju Zephira att om man hade för låg årsinkomst var man inte välkommen för då skulle man inte ha råd att betala för sig.

Japp, men hon skrev ju det i sammahanget att ta en kreditupplysning, och jag misstänkte därmed att du skulle komma igenom det nålsögat ändå. Även om du inte har någon löneinkomst har du ju sannolikt en kapitalinkomst. Sen kanske storleken på denna ligger under 10'/mån utslaget på ett år för all del. I vilket fall tror jag mig förstå vad Zephira menade med sitt kanske lite väl kategoriska uttalande. Det är ganska få med månadsinkomster under 10' som klarar att betala en marknadsmässig månadshyra+foder+vård. Mer vanligt är nog att de kan ha det ordnat för sig på annat sätt. Sambon eller nån släkting kanske betalar för hela eller delar av hästens kostnader under perioden personen är sjuk/arbetslös/you name it. Det syns ännu mindre på en kreditupplysning än om man har kapital att klara sig på.

Men om hon har dumpat den hos mig, vad gör jag då?? :S

Gråter... :P

... sen betalar du det som betalas måste för att hålla hästen mätt, frisk och hel. Skickar faktura med sista betaldatum omgående, och därefter en ansökan till kronofogden om betalningsföreläggande. Då kan man begära att hästen ska utmätas och säljas. Problemet är att summan det går att få för hästen med största sannolikhet inte är i närheten av att täcka det du fått lägga ut för hästens uppehåll och vård + avgifter för betalningsföreläggandet (som dessutom tar tid att få igenom eftersom det kanske måste tuggas ett varv i tingsrätten (inte gratis heller) innan verkställigheten äntligen träder i kraft).. Men tar du inte tag i det nu hinner hästen kosta ännu mer... :mad:

Min sjukpension kommer inte upp i 10' ens före skatt. ....
Men jag har inga problem med att betala för min häst. ...

Fast skulle jag bo i Stockholm skulle jag inte kunna betala för en etta en gång. ..

Så allt är relativt. ....

Jag har t.o.m. haft 2 hästar jag betalat för dom senaste 15 åren bortsett från dom senaste 2 åren och det är pga accelererande sjukdom som gjort att jag inte orkat med mer än en häst. ..

Hur skulle avlivningen gå till och vem skulle bekosta det? Man får inte avliva andras hästar hur som helst heller...

typ "om avgift för hyran försenas med X antal månader överlåts häst och utrustning till stallägaren och hästen får behållas/säljas/avlivas"
fast lite mer juridiska termer :p
Passet ska ju finnas i stallet nära hästen så...

kanske hellre bekostar slakteri/avlivning (max 10 000kr) än att håller en häst som kan skadas å ska skos å matas osv...

Hon svarade faktiskt nu! Bättre än inget :p
Hon erkände att hon inte har råd att betala nu, men att hon väntar på pengar från försäkringskassan och ska då betala. Jag svarade trevligt att så länge hon hör av sig och samarbetar för att få hästen såld och betalar när hon kan är det lugnt. Däremot skrev jag att jag gärna gör en ny annons åt henne, med bättre bilder och lite "mer" tex om hästen.. Och hoppas att någon nappar. Det är inget fel på hästen, inga konstigheter alls och är jätte snäll att både rida och köra.. Så det borde väl vara någon som vill ha denna stackars häst??

Min sjukpension kommer inte upp i 10' ens före skatt. ....
Men jag har inga problem med att betala för min häst. ...

Fast skulle jag bo i Stockholm skulle jag inte kunna betala för en etta en gång. ..

Så allt är relativt. ....

Jag har t.o.m. haft 2 hästar jag betalat för dom senaste 15 åren bortsett från dom senaste 2 åren och det är pga accelererande sjukdom som gjort att jag inte orkat med mer än en häst. ..

Ja, kanske har du rätt i att antalet hängivna hästmänniskor i framför allt de lågbefolkade landsdelarna som inte har några problem att hålla flera hästar inhysta och sköta vet- och hovslagarvård för under 10' är fler än "få"! Jag justerar därför "Det är ganska få med månadsinkomster under 10' som klarar [...]" till "Antalet personer som klarar hålla en häst inhyst och har pengar över till foder, hovslagagare och veterinär på en månadsinkomst under 10' är underrepresenterat i jämförelse med de personer som närmar sig 20' i månadsinkomst och uppåt.", och hoppas att jag med den formuleringen kommer igenom nålsögat.

Att det finns folk som klarar hålla häst på inga pengar alls betvivlar jag inte en sekund. Jag hade häst rätt nära stan OCH bil när jag studerade i Göteborg. Lite extraarbete bredvid skolan, men inga stora pengar direkt. Mer än halva studiebidraget+lån gick ju åt till bara min egen hyra... Trots min egen erfarenhet skulle jag definitivt kräva bra referenser för att hyra ut en stallplats till någon som får in mindre än 10 000 kr/månad och därtill har skulder. Då måste antingen hästen vara så dyr att retentionsrätten kan ha någon effekt eller så måste det finnas någon annan som åtar sig för att borga för att hyran blir betald. Krasst, men sant.

Fast i verkliga verkligheten ska det nog mycket till att jag tar in en hyresgäst. :p

Det är en travare, så de tror jag inte skulle passa :/
Familjehäst/mor och dotter häst :D

säg inte det, rids den till lite så kan den nog funka perfekt... gamla fördomar ;)

vi hade en på ridskolan, å hon var sjukt söt, hon försökte verkligen galoppera och lära sig... när vi hoppade så trasslade sig benen men oj vad hon tänkte å framförallt VILLE... Safety Play... jag blev så kär så jag tävla henne på klubbtävlingar i hoppning till å med haha... gick inte så bra, men det var ROLIGT å vara med henne <3

Hm, gör ni det så är det klokt att hålla väldigt tyst om det, för det är olagligt enligt PUL. Det där är ju strukturerad data med innehåll som kan klassas som förtal och ärekränkning för den enskilda personen som är identifierbar. Både hyresgästens namn och hästens namn kan ju i det här fallet räknas som personuppgifter eftersom de kan identifiera individen. Skriver ni om kronofogde, tingsrättsdomar eller om psykiska sjukdomar/missbruk som gör hyresgästen svår att hantera sniffar ni på direkt känsliga personuppgifter och det blir direkt straffbart med böter/fängelse beroende på grad! Förutsatt att hyresgästerna inte har gått med på att vara med i databasen, godkänt det sätt den används på och har möjlighet att kräva att raderas ur den förstås. Skadestånd för förtal/ärekränkning kan ni råka ut för bara genom att registerföra problem med skulder osv.

Ni har högre krav på er än privatpersoner eftersom det handlar om data ni använder i er näringsverksamhet. Som ett exempel är det olagligt för ett företag att hålla en spärrlista där de registrerar f.d. anställda som de av ena eller andra anledningen inte vill råka anställa igen - även om de inte de inte andas om dess existens till någon annan än sin egen personalavdelning som har tystnadsplikt. Här delar ju dessutom flera stallägare på samma register. Eller varför inte, för att relatera till något som flutit upp till ytan i år, angående just bl.a. gamla hyresgäster och personliga omdömen...

Så tänk er för! Lite mer smart är väll att hålla ett register där ni skriver in hyresgästen och er som referens, så kan potentiell ny stallägare ringa upp och höra med referensen. Ni behöver fortfarande tillstånd från hyresgästen och möjligheten för denne att bli raderad för att det ska bli helt lagligt, men om ni fortsätter hålla det hemligt blir smällen mindre om registret skulle läcka ut.

Det är inte ett dugg olagligt då alla som hyr av personer i nätverket har skrivit under och gett sitt samtycke till detta i hyresavtalet.
Då det dessutom är en låst databas och informationen enbart är av privat intresse så är det inget olagligt. Informationen som står i databasen är dessutom signerad av den som skriver det, alltså kan informationen spåras till den som uttalat sig. En hyresgäst som förekommer i registret kan alltså begära ut information om sig själv och sedan "konfrontera" den som skrivit omdömet om denne skulle vilja.
Så det är ett visst ansvar att hålla denna databas, absolut, men syftet är inte att "snacka skit" om en enskild person utan att skydda stallägare och framförallt deras ekonomiska intressen.

Men visst kan ett visst "tryck" upplevas på den som vill hyra när man måste skriva på ett samtycke till att om man missköter sig så kan man bli registrerad i ett register. Men det innebär också att de flesta sköter sig då man är mån om att ha en stallplats åt sin häst. Som sagt, det är få stallägare som skriver in t.ex. att "hyresgästen ansåg att tre fodringar om dagen var för lite och sa därför upp sig" i databasen utan det är när det verkligen blir stora problem med obetalda hyror, skadegörelse, hot om våld och trakasserier samt stölder som läggs in.
Bara som ett förtydligande och att det vi gör inte är olagligt på något sätt.

Jag har ju råd att betala för mig trots att jag inte tjänar in nya pengar och ser man inte vad det står på mina bankkonton så ser jag ut utfattig ut och borde svälta ihjäl och därmed inte ha råd med häst.
Men så är ju inte läget i mitt fall.

Sen håller jag med om att det är bra att göra en kreditupplysning för precis som du säger så spelar det ju ingen roll om man tjänar 40´om man har 40´i utgifter redan.

Jag menade iofs en total inkomst på 10 000 per år och det var bara en summa tagen ur luften. Egentligen så är ju en kreditupplysning till för att se om en person har skulder hos Kronofogden och betalningsanmärkningar. En person som har haft 0 kronor i inkomst men inga anmärkningar under flera år kan ju på annat sätt kanske visa att denne har en inkomst. Det går ju alltid att lösa på ett eller annat vis om personen verkar skötsam och bra att ha att göra med.
Sedan är det ju upp till mig som stallägare att värdera om jag är villig att ta risken att låta en person hyra trots "för låg inkomst" på pappret. Kan du visa att du har utbetalning från Triss på 25000 kronor i månaden i 25 år eller har vunnit ett belopp som sitter på ett konto nånstans och som du använder (fast du borde ändå ha fått en del ränta som borde finnas med i en upplysning eller blivit vinstbeskattas om det är vinst på fonder eller aktier som utbetalats) varje månad så är det ju också en annan sak. Men jag tror att du är ett mycket unikt undantagsfall och då är det ju inte relevant i frågan tycker jag.
De flesta har en inkomst från arbetsgivare, aktier/fonder eller liknande och det finns alltid med i en kreditupplysning och därmed kan man själv som stallägare sätta en gräns för hur pass låg inkomst man får ha för att få hyra. Ute på landet kanske kravet är lägre medan i en tätort eller nära en storstad kanske man får ha lite högre krav.

Men om hon har dumpat den hos mig, vad gör jag då?? :S
Tar reda på var hon bor kör dit med hästen och binder den i dörren? Vi har gjort liknande när en skulle hyra i sig på vårt bete men inga pengar kom.

Vi åkte hem till personen, fann i princip en knarkarkvart med fulla och neddrogade jätteskumma människor. Vi var två så det fanns liksom vittnen som inte var påverkade. Vi fick personen att upprepa flera gånger att h"n ville vi skulle ställa tillbaka hästen i stallet där vi hade varit och hämtat den tidigare ( för hästägaren hade inte egen transport). Ja vi ville ha pengarna först med det hade h*n inga trots att det bara var ett par dagar eftersom personen SA att h*n skulle ha pengar.

Så vi körde dit hästen och ställde den och körde därifrån.

Visst det var kanske fräckt, men jag ringde länsstyrelsen och uppgav ägarens namn och adress och att personen uppenbarligen inte var kapabel att ta hand om sin häst utan la alla pengar på sprit och droger. Samt var hästen stod.

Jag kände liksom att det här var enda alternativet eftersom det betet vi arrenderade alltid blir översvämmat på på vinterhalvåret när vattenståndet i ån är högt ( strandängar), Och vi hade inte plats eller råd att hysa en häst till vintertid hemma på gården- på det tiden hade vi 4 hästar varav ett dräktigt sto. Dvs man kan inte låta en häst vara kvar på ett bete där det kommer stå minst en meter vatten på 95 % av ytan veckovis i sträck. Och vi bedömde risken som enorm att hästägaren vare sig betalt eller hämtat hästen inför vintern.

Tja den stackars hästen fick i alla fall några veckors frodigt bete hos oss.

Det här är alltså ENDA gången på över tio år som vi tagit in en beteshäst. Och då gick det åt skogen totalt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka