Problem i viltspåret

Blandrastik

Trådstartare
Jag och en kompis har börjat viltspråra på bästa amatörnivå. Hennes tollare går aldrig på blodet i språret utan efter de mänskliga fotavtrycken.

Hon belönas då hon väljer att spana in blodet istället för sko-avtrycken, tänkte höra om nån har nått tips. Hur få henne att gå efter blodet enbart?

Sv: Problem i viltspåret

Alltså, det finns ju såna skor, Micke Tham nämner dem i sin bok.

Annars är mitt tips att låta spåret ligga länge och testa, 24-36 timmar.

Du kan lägga motvations spår , Lägg godis i varje blods droppe och inte så långt spår , Sen när ni ser att poletten trillat ner så tar ni bort godiset till varannan eller var tredje blods droppe ,sen ta bort godiset efter hand ,

detta har jag gjort med en hel del hundar av olika raser har funkat kanon !
Även vid spår slut om dom visar ointresse av skanken så har jag även lagt godis under den,

Var en gammal spårprovs domare som visade detta på en av mina spårkurser som jag gick i ungdomens dagar ;)

Lycka till
Tesora

Alltså, det finns ju såna skor, Micke Tham nämner dem i sin bok.

Annars är mitt tips att låta spåret ligga länge och testa, 24-36 timmar.

Ja visst gör det!:D

Kan man låta det ligga 24 timmar även för en nybörjarhund? Kort längd kanske? Spelar ingen roll?

Hur vet du förresten att hon enbart går på fotavtrycken..?

Har lagt spår över lite snörester, där blev det jättetydligt, sen har vi försökt bloda så långt ifrån själva "vägen" där vi går. Hon går fram till blodfläcken, slickar och går tillbaka till fot-spåret.

Kan man låta det ligga 24 timmar även för en nybörjarhund? Kort längd kanske? Spelar ingen roll?

Jag hade iaf testat, funkar det inte alls så bara avbryt och gör ingen affär av det. Hundarna är ju superba på att spåra. Lägg dessutom nåt extra gott i spårslutet, spåret bör inte vara så långt, 50-100 meter.

Förhoppningsvis har hunden ändå kopplat bloddoften med att den inte är äcklig utan positiv och följer spåret. Har de kört mycket personspår innan?

Ja, ganska mycket personspår. Hon är dessutom måttligt intresserad av skanken, jag tror hon tycker hon gör helt rätt. Sen har nån lagt nån äcklig likdel i hennes spårslut.

Ska prova att låta det ligga.

Hmm, du kanske ska prova mitt trick... När min, numera Sv VCH, spårade dåligt fick jag ett tips som jag testade och fick bra utdelning på.

Hoppa över ett par mål mat och lägg mat/nåt riktigt smaskigt i slutet, funkade klockrent på min. Hon gick hungrig en gång, sen la jag mat i slutet ett par gånger till, och hon spårar klockrent numera.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 378
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 718
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 325
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka