Problem***hjälp***

NovaAngel

Trådstartare
Hej!

Har ett fullblodssto, har alltid varit en riktig hoppmaskin men nu till problemet.

Hon verkar inte tycka det är roligt längre,eller hon vill bara inte. Hon kan ladda framför hindrena och sen bara stanna.

Det är särskilt när hindrena börjar bli högre hon inte vill vara med.:(

Problemen började i samband med att jag flyttade och började på ett ridgymnasium,sedan dess har det bara gått sämre och sämre..

Hon har alltid varit tuff (nästan för mkt) och verkligen älskat att hoppa men nu vill hon inte alls.

Det hjälper inte att vara hård mot henne,det hjälper inte att vara snäll..

Någon som har ngn synpunkt på vad det kan vara eller varit med om ngt liknande?

Kan tillägga att hon är genomkollad och har en sadel som ligger bra, tänder och muskler,ja allt du kan tänka dig är undersökt...:confused:

Varför gör hon som hon gör?

Sv: Problem***hjälp***

Hur ofta hoppar du??

Ta en paus och strunta i att hoppa ett tag, börja sedan om på nytt med låga hinder och lätta övningar och höj efterhand. Och hoppa inte för ofta.

Hur ofta hoppar du??

Ta en paus och strunta i att hoppa ett tag, börja sedan om på nytt med låga hinder och lätta övningar och höj efterhand. Och hoppa inte för ofta.

Jag hoppar 1 gång i veckan och ibland har jag gymnastikövningar en dag till. Men oftast en gång i veckan.

Vi har gjort så med henne ända sen jag flyttade dit henne,varit överseende,gjort enkla och låga övningar men nu börjar det bli jobbigt för vi kommer ingenstans..
Flyttade dit henne i augusti och det har varit såhär nästan hela tiden sen dess.
:(

men lägg det på hyllan, jag lovar att det kommer fungera.
jag hade också en sån period med min och vi hoppade inte på ca. 1 år sen när jag tog upp det igen var hon helgalen och tycker det är otroligt roligt!! riktig räcer..

paus funkar! ;)

men lägg det på hyllan, jag lovar att det kommer fungera.
jag hade också en sån period med min och vi hoppade inte på ca. 1 år sen när jag tog upp det igen var hon helgalen och tycker det är otroligt roligt!! riktig räcer..

paus funkar! ;)

Jo..det är säkert så men hon har inte hoppat så mkt ändå. Kan ju inte ha en tävlingshäst som inte kan hoppträna en gång i veckan...:cry: Tävlingssesongen är ju nu med...får väl betäcka henne eller ngt...

Att hästar är laddade vid hoppning behöver inte alltid betyda att de har självförtroende för uppgiften. Det kan lika gärna vara så att de är fega och så att säga "vill ha det överstökat".

Du säger att du börjat på ridgymnasium och att det efter det har gått sämre. Kan det vara så att du med nya träningsmöjligheter och utbildning ändrat din ridning så att du rider din häst annorlunda nu än vad du gjort tidigare? Har du din häst med i utbildningen?

förutom som de andra säger, en paus, så stötta henne. det känns som att hon tappar förtroendet när det gäller. glada hejarop och mycket uppskattning kan åxå hjälpa. även om hon inte förstår vad du säger uppfattar hon dins positiva vibbar och snappar upp din glädje.

har prövat tekninken på mitt kallblod, när det gäller att gå genom vatten och över diken och det funkar faktiskt. istället för att tvinga över henne, sitter ja å tjoar som värsta puckot i sadeln vid minsta steg framåt, "hejja hästen, åh va bra, hejja, hejja!!!!!" till mina stallkamraters stora förtjusning kan jag säga.... ;)

Jag håller med Roslagen.

Det kan ju mycket väl vara så att du ändrat din ridning och börjat ha lite för höga krav på hästen.
Jag ändrade min ridning väldigt mycket när jag gick på gymnasiet (Tyvärr åt det dåliga hållet :smirk: )

Man MÅSTE inte hoppa en gång i veckan, och speciellt inte om man känner att hästen börjar tappa formen och självförtroendet.

Ta några veckors vila och börja om från början. Du kan ändå hålla igång hoppningen genom att hoppa pyttehinder i skogen om du har möjlighet till det. Bara någon gång ibland. Om det inte är något fel på häsen så brukar de till 100% uppskatta detta.

Det är många månader kvar på tävlingsterminen så det finns ju fortfarande chans att hon får tillbaka formen!
Lycka till!

Det behöver inte alls haa med hoppningen att göra. Nu vet ju inte jag vilket gymnasium du går på, men jag vet att det på många är lite dåliga omständigheter för hästarna. Mindre utevistelse, tråkiga hagar utan sällskap, lite lugn och ro för hästarna. Är det något som har ändrats drastiskt i hennes tillvaro iom flytten? Hon kanske bara har hemlängtan, att lägga ner hoppningen kanske bara är ett sätt för henne att visa att hon inte är tillfreds.

Att hästar är laddade vid hoppning behöver inte alltid betyda att de har självförtroende för uppgiften. Det kan lika gärna vara så att de är fega och så att säga "vill ha det överstökat".

Du säger att du börjat på ridgymnasium och att det efter det har gått sämre. Kan det vara så att du med nya träningsmöjligheter och utbildning ändrat din ridning så att du rider din häst annorlunda nu än vad du gjort tidigare? Har du din häst med i utbildningen?

Nej,jag skulle inte säga att det är därför. Hon har tyckt att det har varit roligt.

Tror inte jag har ändrat så mycket på min ridning vad gäller henne,ja hon är med i utbildningen.
Men jag tror inte hon trivs här,för när hon är hemma så fungerar hon bra...men det är vad jag ska göra åt det. Jag är ju inte hemma så ofta med henne nu så det fungerar ju inte att hon bara "vill" när jag är hemma med henne...:confused:

Ja,jag tränar för Anne Persson 3 ggr/v. Hon säger inte så mycket längre.

I torsdags gick hon jättefint ungefär halva lektionen och sen sa det stopp och så ville hon inte mer. Då la hon ner hindrerna och sen fick hon hoppa dom och sen var vi nöjda med henne. Men det känns så fel... känns som om hästen kommit på detta men jag vet inte alls....:confused:

Ja,jag har väl också suttit så kan jag lova men just nu är det en djup svacka och det känns bara hopplöst. Jag blir inte arg på henne,blir mer ledsen...

Det är inte så att jag sitter och slår på henne (det är ju min ögonsten så det skulle jag inte klara) men jag blir så ledsen..:cry:

förutom som de andra säger, en paus, så stötta henne. det känns som att hon tappar förtroendet när det gäller. glada hejarop och mycket uppskattning kan åxå hjälpa. även om hon inte förstår vad du säger uppfattar hon dins positiva vibbar och snappar upp din glädje.

har prövat tekninken på mitt kallblod, när det gäller att gå genom vatten och över diken och det funkar faktiskt. istället för att tvinga över henne, sitter ja å tjoar som värsta puckot i sadeln vid minsta steg framåt, "hejja hästen, åh va bra, hejja, hejja!!!!!" till mina stallkamraters stora förtjusning kan jag säga.... ;)

Jag vet,har sagt det till tränaren och lät bli att hopppa henne nu under ca 3 veckor när jag var hemma (var i sälen och hade påskolv) så i torsdags var hon gladare än vanligt men sen tog det slut...

Men som sagt,jag har tänkt precis som du,att inte hoppa henne ofta alls men tränaren tycker jag ska ha med bommar mer i träningen. Att hon behöver se bommar mer...att jag förutom hoppträningen ska lägga in galopbommar minst en gång till i veckan...

Jag blir så trött...tycker synd om min häst,hon är int glad längre..

Jag håller med Roslagen.

Det kan ju mycket väl vara så att du ändrat din ridning och börjat ha lite för höga krav på hästen.
Jag ändrade min ridning väldigt mycket när jag gick på gymnasiet (Tyvärr åt det dåliga hållet :smirk: )

Man MÅSTE inte hoppa en gång i veckan, och speciellt inte om man känner att hästen börjar tappa formen och självförtroendet.

Ta några veckors vila och börja om från början. Du kan ändå hålla igång hoppningen genom att hoppa pyttehinder i skogen om du har möjlighet till det. Bara någon gång ibland. Om det inte är något fel på häsen så brukar de till 100% uppskatta detta.

Det är många månader kvar på tävlingsterminen så det finns ju fortfarande chans att hon får tillbaka formen!
Lycka till!

:idea: Detta var min första intution (eller hur det stavas) att hon inte trivs.

Ja hennes utevistelse har ändrats drastiskt, dom kommer ut mellan 8.30-9.30 alla dagar och in runt kl 12-13 på tis,tors,fred. Måndagar och onsdagar kommer dom in runt 3. Helgerna kommer dom in när någon är där,stallet ligger ca 1 mil bort så det beror helt på,men försöker åka dit så sent som möjligt.

Hon tycker ABSOLUT inte om detta men säger inte så mycket mer än att vara allmänt ovillig till allt och det är ganska konstigt vad gäller henne.
Hemma kom dom ut 5 på morgonen och in tidigast 4 och det på vintrarna,annars när det blev mörkt.

Det har varit fruktansvärt mycket bråk om stallet sen detta gymnasium startade för ingen trivs med det (detta kan hon kanske också känna av),inget är i sin ordning och det är precis som du säger dåliga omständigheter för hästarna..:cry:

Jag hatar det men jag har inget val,enda valet jag har är att sluta..

Hon har faktiskt en jättefin hage,den är på 6 ha och går med minst 3 till hästar så det är det inget fel på. Men det hjälper inte så mycket när hon är inne jämt..:(
Det behöver inte alls haa med hoppningen att göra. Nu vet ju inte jag vilket gymnasium du går på, men jag vet att det på många är lite dåliga omständigheter för hästarna. Mindre utevistelse, tråkiga hagar utan sällskap, lite lugn och ro för hästarna. Är det något som har ändrats drastiskt i hennes tillvaro iom flytten? Hon kanske bara har hemlängtan, att lägga ner hoppningen kanske bara är ett sätt för henne att visa att hon inte är tillfreds.

vet att det låter drastiskt men om hon inte trivs så har du nog bara två saker att välja på: byta skola eller byta häst. en häst som inte trivs kommer inte att prestera. sen om det gick att få henne att trivas vore verkligen det ultimata, men kanske inte genomförbart?! lider med dig iaf, det är inte kul när hästen tappar lusten sådär.

När jag tävlade så tränade jag ingen hoppning alls hemma. Jag tränade konditionen på hästarna istället. Stoppar hon även på lägre höjder?

Ja,jag har väl också suttit så kan jag lova men just nu är det en djup svacka och det känns bara hopplöst. Jag blir inte arg på henne,blir mer ledsen...

Det är inte så att jag sitter och slår på henne (det är ju min ögonsten så det skulle jag inte klara) men jag blir så ledsen..:cry:

förstår att du blir frustrerad... men ta det lite lugnt med allt ett tga,rid lungt ochrid ut! å försök få tillbakahennes gjädje med hindren.

hoppas det löser sig för dig!!!!!!

Joo...jag antar att det är det enda att göra:( Men,men snart är det ju sommarlov och då får hon ju komma hem igen:) Kanske löser sig då fast jag börjar ju få dåligt självförtroende med nu tror jag...

Funderar på att börja ha henne ute nu dygnet runt,tror hon gillar det mer...

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 422
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar