problem häst?

RonjaLindholm

Trådstartare
Hej!
Har ett 6 årigt varmblod, han är livrädd för bilar även fast han står vid en väg, och vid en tågräls, för några månader sen hade han inga problem med att rida på vägen.
När jag leder han så springer han över mig, naffsar/bits försöker slita sig o biter tag i grimmskaftet, vägrar när man ska gå in i stallet, försöker skena iväg med mig när jag rider och små stegrar/vägrar.
För ca 2 månader sen höll han inte alls på med sånt här, har försökt fått tag i en tränare också men kan inte hitta någon.. några tips på vad jag ska göra/vart man kan hitta tränare?
 
Sv: problem häst?

Hästen ser nog inte dig som en ledare för "flocken" utan blir osäker och tar över.
Du blir ju säkert mer osäker när han inte lyssnar vilket han känner och ser på dina kroppssignaler.
Det bästa är ju att hitta någon som kan hjälpa dig att visa hur du tar tillbaka ledarskapet.
Vet inte var du bor så kan inte rekomendera någon men kolla på nätet så kan du nog hitta någon i närheten. Det kostar ju en del med tränare men det är det värt i långa loppet.
Det ska ju vara roligt att ha häst och man ska inte behöva känna sig rädd.
Lycka till.
 
Sv: problem häst?

Låter som att hästen blivit rejält skrämd av något, ge den tid och ta det lugnt även om det kanske tar någon månad att få den att komma tillbaka till sitt gamla jag. Döva hästen ordentligt vad du än gör!

Massage är alltid bra för att få hästen att slappna av
 
Sv: problem häst?

Hur länge har du haft hästen? Vad har ändrats inom träningen, foder och hantering....?
 
Sv: problem häst?

Kolla in den här länken : http://hem.passagen.se/maria_m/sjulekarna.htm och håll på med seven games. jätte bra !

Fast det där är inte så himla bra att pyssla med om hästen har börjat få ett övertag på en redan osäker människa. Ger man sig inte in i det på rätt sätt är det lätt att få en faktiskt uppretad häst som man "får stryk" av.

TS:
Be om hjälp med din häst, det är det säkraste sättet. Har det börjat gå utför hamnar ni bara i en ond spiral där det faktiskt kan bli farligt för din del.

Konkreta tips i vardagen är annars att inte LÅTA hästen springa över dig, gör dig "stor" och fös bort hästen redan innan den är på dig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp