Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit värre. Det är så att han när vi rider ut, vägrar han gå framåt när de inte passar honom mer. Kan vara från gårdsplanen, kan vara några km bort, kan vara där en skogsstig går in, Aa vart som helst liksom. Det kan gör är att han först stannar, sedan kostar sig och sticker hemåt, bromsar jag honom eller drar i en tygeln och ibland inte gör något alls så lättar han fram, backar ner i diken, skjuter rygg, sparkar bakut, ställer sig och direkt efter sparkar bakut, springer hem och luftsprångar osv.
Jag vet inte vad jag ska göra! Det är sp himla tråkigt att rida ut på honom numera, för det slutar alltid såhär typ. Det blir inte bättre utav att jag bara tar en tygeln och drar så hans hals blir böjd för han skjuter rygg och ställer sig och sparkar bakut och får mig ur balans och tyglarna glider ur handen på mig, det blir hellre inte bättre utav att piska honom eller använda våld, heller inte av att vara stå och vänta ut honom för då lättar han och fortsätter dumma dig, heller inte av att hoppa av för då kan han bara ställa sig och vägra gå. Backa funkar men när jag går framåt med honom igen så vägrar han gå. Detta är bara dumheter, han är röntgad och veterinär kollad. Han gör även så från hagen in till stallet när de andra hästarna är i hagen, men då stannar han bara och vägrar gå.
Och jag kan inte rida med andra, då det baga är Jag som står i de stallet med mina hästar så har ingen att rida med. Behöver få tips, hjälp och råd....