Problem bygger på en dålig hantering?

Saraoliv

Trådstartare
Hej alla på Buke!

Vore roligt att få höra hur ni tänker er sambandet mellan unghäst-problem
och tidig hantering. Jag tycker det är så tråkigt när man läser att många av er har problem med att hästen inte bjuder framåt när den enbart är 5år eller att den springer på er i hagen exempel exempel. För mig så är hästens ålder mellan 1 och 3år gulåldern. Det är ju nu som allt ska läggas till grund, kontakten skapas mellan ryttare och häst så att man får en lätt inridning och en rolig tid med sin häst framöver utan en massa problem. Så vad säger ni alla, hur viktigt är det att hantera sin unghäst (1 till 3år) lika mycket som du hanterar den äldre hästen? Räcker det med att den kan ha sadel, träns och stå uppbunden samt ledvan? :banana:

Sv: Problem bygger på en dålig hantering?

Jo, det är jätteviktigt med hanteringen. Allt man inte gör tidigt blir man ju ändå tvungen att göra förr eller senare, bättre att ha det gjort tidigt så att man kan fortsätta med hästen i lugn och ro.
Jag har en häst som är 5 år iår, har haft henne sedan hon var 9 mån och hon är väldigt mycket hanterad sedan tidigt. När vi fick hem henne var det promenader som gällde, borstning, uppbindning -all "hemmahantering" sen började vi tidigt att lasta henne på transporten och köra till ridklubben flera gånger i veckan för lösgalopp, skogspromenader där och lite senare tömkörning innan hon var tillräckligt gammal för ridning då.

Jag måste nog säga att jag haft mycket "gratis" vid inridning, treårstest m.m. just pga att hon har varit med om mycket. Att lastas på transporten för att ridas och hanteras någon annanstans än hemma har inte varit något att diskutera, och samma sak med rida ut ensam m.m m.m
Problemet skulle nog kunna vara att många inte har tiden att ägna sig fullt ut åt en, säg 1,5-åring. Tex en uppfödare som föder upp i större skala kanske inte kan lägga 2timmar på VARJE unghäst VARJE dag. Och en ryttare som har kanske 2-3 rid-/tävlingshästar med en bäbis på tillväxt kanske inte heller har tiden eller orken till att ta sig tid och faktiskt hantera den lille i den utsträckning som kanske borde göras.
Jag själv hade bara en ridhäst och en pensionärsponny (barnvakten :P) utöver unghästen, men folks förutsättningar varierar ju väldigt.

Jag skulle säga att det absolut viktigaste är att den hantering som sker med den unga hästen är BRA och välavvägd! Annars tar jag faktiskt hellre en ohanterad, helt rå 3 åring än en dito felhanterad.

Jag tycker det är totalt oviktigt. I princip. Jag tycker väldigt illa om överhantering av den unga hästen.

Den lilla hanteringen som görs ska vara bra, det gör tusen gånger större skillnad än om hästen vandrat 100 mil i grimma och haft 1000 olika prylar på sig.

Men det allra viktigaste är HUR man bemöter och hanterar den unga hästen. Problem som "fel" människa skapar kan lätt lösas genom att rätt människa bemöter hästen på ett annat sätt, ofta förknippat med mer kunskap och erfarenhet.

Jag hanterar dem som hästar och förväntar mig att de lär sig det jag vill att de ska kunna som äldre i rätt takt. Jag ställer inte krav de inte behöver förrän det är dags. Mina är 2 år för tillfället och de kan det som 2-åringar behöver kunna. Jag ökar på för varje år och när de är vuxna ska de förhoppningsvis kunna det man vill.
Är emot vind för våg förvaring tills de är 3 år då man plötsligt ska göra ALLT. Dock behöver de inte vara sadelvanda som föl heller.

Jag skulle säga att det absolut viktigaste är att den hantering som sker med den unga hästen är BRA och välavvägd! Annars tar jag faktiskt hellre en ohanterad, helt rå 3 åring än en dito felhanterad.

Håller helt med. Hellre en ohanterad häst än en felhanterad.

Hur mycket unghästen bör hanteras och hur mycket den behöver vänjas vid olika saker anser jag även skiljer sig från individ till individ. Man får vara lyhörd och läsa av sin häst.

Jag tycker inte att unghästhanteringen har så stor betydelse i det långa loppet, dvs bra unghästhantering kontra sgs ingen unghästhantering.
Det viktiga för hästens utveckling är att den får växa upp i en bra flock på bra ytor, det ger betydligt sundare individer än unghästar som direkt hamnar i stall med många boxtimmar och täcken vid minsta moln på himlen.

Sen har vi ju det här med dålig unghästhantering, och den kan många gånger sätta djupare spår än dålig hantering av en vuxen häst. Precis som hos människan. Har vi fått en tråkig start sitter det ofta i länge, ibland hela livet. Medan en bra start ofta kan förminska problem man möter som vuxen.

Tyvärr handlar det i hästens fall inte så mycket om ålder som att det är första kontakten med människan. Förödelsen är lika stor om hästen får negativa upplevelser som föl eller som 3-åring vid inridningen efter att ha vuxit upp utan träning.

Jag tycker att unghäst hantering är viktig... Nu menar nog personen att hon lägger grunden rätt för sin häst och man gör den väll inte fel??

Att hästen står med sina kompisar i en bra flock, men även att man tar med sej den som handhäst, man går ut och går med den och lär känna den. Går med sadel då och då. Det är bara posetivt... Att de får vara med och tycka det är kul. Man behöver ju inte sätta ribban att de ska jobba som en 6 åring. Men en bra grund är a-o.

Tycker det är sämre att hästar får stå tills de är 3 år och då helt plötsligt kommer vi och ska upp i sadeln och omgås med de..
Det kan bli mycket fel att ta allt då..
Lathet tycker jag mer att det klingar.
Har man inte tid för en unghäst så skaffar man sej inte det heller.
Har sett så många hästar bli förstörda när de helt plötsligt ska ridas in mm.
Att de tidigt får lära känna än från och med att det är små är a-o.

Att man går ut och omgås med sin unghäst och man är med om ex något som blåser förbi mm. Skapar bara en trygghet att människa är en flockmedlem och trygg i alla situtioner. Det är inget som kan gå fel.
Den personen som misslyckas med en unghäst ska inte ha de efter 3 år heller utan då skaffar man sej en äldre häst.
Allt har med sunt förnuft att göra och det kvittar om hästen är 1 år får följa med på någon promenad eller 3 år och helt plötsligt ställas massa krav efter att aldrig haft några krav... Förstår inte hur folk tänker????
Jag säger att skaffar man sej eller tar ett föl så får man oftast lägga en hel del tid. Och från föl till inriden häst så krävs mer tid än att köpa en inriden äldre häst..
Men att missa 3 år i denns tid är lite fel...

Det värsta jag vet, var på ett arab stuteri där de fick hem hästar från polen som aldrig gått i hage. De lärde hästen att den fick vara ute varje dag några h och sen skicka tillbaka de...
USCH vad hemskt! Visa frihet och sen dra bort det.
Bättre att låta de stå i box hela dagarna i Sverige också...

Samma med folk som har fina unghästar på lösdrift och sen säljs de som 2-3 åringar in i en box och blir på tvingad ett helt annat liv...
Från att leva som nästan vildhäst till att bli påtvingad en människa som tar deras liv och flock...
Bättre att de får sitt liv med en gång då..
På ett normalt sätt. De har sin flock men männsikan finns med de och jobbar med de. De står på box på nätterna över vintern. Samma liv som de kommer att ha.

Jag har också klurat på det vettiga med att skicka iväg sina unghästar på lösdrift.
För mig är det självklart att hantera sin häst mycket från marken och skapa ett förtroende, en relation. Naturligtvis ska unghästarna få vara ute mycket och ha en bra flock - men det vill jag ju att mina "vuxna" hästar också ska ha.

Och jag tycker att lösdrift är en självklarhet för den unga hästen. Fri tillgång på bra grovfoder, kuperade hagar, flock med jämnårig lekkamrat men även äldre häst som är bra ledare och håller ordning.

Sedan talar det inte alls emot att hästen får daglig vistitering etc. av människan men den allra största delen av uppfostran kommer av andra hästar och då har människan en finfin grund att jobba vidare på med sin häst.

Jo, visst finns det plus med lösdrift också.
Nu har jag just inte det problemet eftersom jag inte har någon unghäst - även om jag lekt med tanken. Har en bekant som har sin unghäst på lösdrift och är nöjd med det, men jag tycker hon saknar känsla för sin häst... Att ta ett eget föl för att sen skicka bort det i tre år känns främmande för mig.
Jag är väl för sentimental, jag vill pussa och pyssla med mina hästar.

Nu har jag just inte det problemet eftersom jag inte har någon unghäst - även om jag lekt med tanken. Har en bekant som har sin unghäst på lösdrift och är nöjd med det, men jag tycker hon saknar känsla för sin häst... Att ta ett eget föl för att sen skicka bort det i tre år känns främmande för mig.

Håller med. Nu menar jag mycket att om man sattsar på elit nivå med sin häst eller högt att de efter de ska börjas jobba bara ska gå i små rasthagar och mest i box. Så ser jag att det är hemskt att ge de friheten på det viset i början.

Jag har lösdrift till mina hästar och fri tillgång på hö och tar jag ett föl så kommer den självklart växa upp där. Men den kommer aldrig få stå i box jämt och bara få gå i en liten grushage helt själv. Den kommer alltid ha kompisar och lösdrift.. Men jag kommer även hålla på och hantera den, gå ut och gå med den mm. Den kommer även ha en bra flock att växa upp i. Men för det skiter jag inte bara i mitt föl tills jag kan göra det roliga ex rida eller annat.
Att amn omgås är lika viktigt med den unga som gamla hästen.
Borstar, pysslar, går och bygger ett förtroendet för människan. Den grundläggande fostran gör stot på några veckor. Sen är jag i mot folk som ska ha bara unghästar. Vem är då fostraren?
Så ser inte en riktig flock ut.
I min flock finns följande fjording 20 år, jätte bra med föl. Lugn och bestämmd. Sen mitt hafliger sto 10 år som ev ska betäckas nästa sommar. Sen är väll tanken att jag ska ha ett sto till med föl ihop med de. Så de får leka i hop, men att de vuxn akan styra upp. Min unghäst kommer aldrig få gå med bara unghästar utan det ska finnas vuxna med.

Jag är en av dom som haft problem (svårlösta) som präntades in i hästen vid ung ålder.

En känslig och reserverad häst av naturen, en hovslagare som tvingar sig på hästen och lastning enligt metoden "kvast i röven"...

Det tog mig ca 7 år till att kunna lasta och åka och träna och tävla själv med hästen. Och det tog 8 år innan hästen kunde helskos runt om utan lugnande.
Okej, inte 7 och 8 år av konstant tränande, men jag undvek länge jobbiga situationer genom att rida dit jag skulle istället för att köra och även ha hästen oskodd och inte rida vissa perioder då det inte gick utan broddar eller för grusigt i marken what so ever...
När jag var tvingad in i någon situation var det med ångest för både mig och häst, massor med människor som var tvugna att hjälpa till, tex vid lastning...
Skoningen löstes först med brems, sedan lugnande och sista året med lugnande intravinöst. (gissa hur lätt det är att boka hovslagare och veterinär samtidigt varannan månad... och billigt)

När vi väl tog tag i problemen så tog det med regelbunden träning 1 resp 1,5 år innan problemen var helt borta. Skoningen är på gränsen fortfarande men med rätt hovslagare, the one and only, så går det bra.

Så många gånger jag har önskat att jag hade haft den här hästen sedan han var föl och få göra "på mitt sätt" från början!

Nu om en vecka ska jag åka och hämta min nya häst, en ponny på 1 år. Men jag börjar bli nervös. Tänk om jag inte kan? Tänk om jag inte klarar av det? Tänk om det går käpprätt åt.....?
Usch jag är så nojig!

Hantering och hantering, jag hanterar mina unghästar varje dag. Klappar dem, kollar hovar, flyttar på dem när jag kommer med mat. Men det är inprincip bara när hovslagaren är här som jag tar ut dem ur hagen.

Vi har ju haft en träningsperiod då de lärde sig att ha grimma och ledas och bindas upp, de har också åkt transport till bete. Men nu kan de ju det, och det är ett par år kvar innan de behöver lära sig nya grejor, sadel och träns osv.

Eftersom de är lugna individer som är positiva till nya grejor så ser inte jag någon anledning till att "tjata" med detta nu. Sedan har jag en liten bortbyting också som inte är så intresserad av folk och henne försöker jag ju jobba mer med, fortfarande utan att vara tjatig, det är större risk att hon blir knepig på nåt sätt än de andra.

Så ja till vardaglig hantering på hästens nivå, men nej till överhantering så saker blir tråkigt för hästen. Då kommer den att börja ta egna initiativ och hitta på bus och det är ju beteenden jag inte vill ta fram.

Lösdrift är för mig abslout för föl och unghästar, om de inte har en miljö där de kan springa och leka, hur ska de någonsin kunna utveckla muskler, senor och lungor så att de håller som ridhästar sedan? Precis som med oss människor grundläggs deras kondition och benstomme under uppväxten.

1-3 år hanterar vi hästarna inte särskilt mycket.. Dem får gå i stor flock och lära av varandra istället. Hästar som blir hanterade för tidigt blir väldigt speciella och har sällan riktig respekt för människan.

Vi hanterar dem endast vid verkning, flytt till annan hage och avmaskning. Det året dem ska fylla 3år så brukar vi börja ledträna lite, longera, flytta för tryck och möjligtvis ha sadel.. sen får dem vara ifred med sin flock tills det är dags att ridas in vid 3½ år ungefär.

Nu kan man ju ha lösdriften bredvid sig precis som man kan ha stall i närheten. Du behöver inte automatiskt lämna bort hästen.
Sedan är det inte frågan om att "ge frihet" och sedan ta ifrån hästen den utan att verkligen ge hästen den optimala uppväxtmiljön som ger hästen bästa förutsättningarna för framtiden (leder, skelett etc,). Där är en bra foderstat och mkt rörelse, gärna i stora kuperade hagar bästa grunden enligt mig.

Jag har en häst som med största sannolikhet aldrig pussats och pysslats med under sin uppväxt, och en trevligare och personligare häst får man leta efter.
Känslan mellan oss går inte att missta sig på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 912
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 189
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA