Problem att lasta häst ..

Sv: Problem att lasta häst ..

Om jag ska lastträna en häst som är lite ovillig kör jag in bil och släp i en inhägnad och öppnar luckan.

Jag låter hästen arbeta i lina och är lite jobbig med den, kräver mycket uppmärksamhet från hästen stoppar, backar, tar fram den m.m.
När hästen börjar ledsna lite då skickar jag den mot luckan på transporten, oftast går den en bit och sen blir det tvärnit och så tittar den lite. GREJEN ÄR ATT NÄR HÄSTEN ÄR PÅ RÄTT SPÅR OCH TITTAR IN I FINKAN ELLER GÅR MOT DEN KRÄVER JAG INGENTING AV DEN.
Sen vänder troligtvis hästen åt andra hållet eller kastar sig undan, då fortsätter jag arbeta den låter den inte få någon vila, när den fogat sig och verkar lite less skickar jag den mot transporten igen. Då brukar den gå lite närmare innan den kastar undan igen..

Och så här fortsätter jag, det brukar ta 10-15 min innan hästen bestämt sig för att själv gå in i transporten.

När den väl står inne får den ta det lugnt ett tag, brukar klappa den lite eller bara stå utanför och vänta.
Sen tar jag ut den och provar igen.
Oftast går den in omedelbart då, och oftast behöver jag inte ens vara i närheten, man kan lasta en häst när man har en longerlina och håller längst ut på den.

Jag slår aldrig hästen, den ska INTE arbeta hårt fysiskt eller bli stressad bara arbeta mycket med huvudet.

Jag fick möjligheten för några år sedan att lastträna alla hästar på en mindre ridskola. 17 hästar gjorde jag detta med och det tog bara mellan 5-15 minuter att få dem in frivilligt i transporten. Vissa var inte så svårlastade från start, medan andra knappt gick att få in i inhägnaden när det stod en transport där. Alla hästar lastades minst en gång när jag stod 7-8 meter från dem, detta gjorde jag bara för att bevisa för ridskolefolket att man inte behöver blåhålla och slita in en häst. Det var många som tappade hakan den dagen och tänkte om lite..

Alla gör olika, men detta fungerar för mig.
Jag leder aldrig in mina hästar i transport eftersom jag inte vill riskera att bli trampad på om de nån gång vill hoppa in i transporten. Dessutom är jag oftast själv när jag lastar och då får hästen gå in, sen stänger jag bakom den och sist sätter jag fast den.

Jag har aldrig haft någon häst som kastat sig bakåt under lastning när jag gjort på detta vis.

Intressant, gillar mina linor och min "linteknik" som jag har utarbetat, men detta ska jag också prova!

Din uppgift är att se till att det går så kort tid som möjligt från din uppmaning till att hästen får beröm. Om den kortaste tiden uppnås genom att använda kedjegrimskaft, så gör det. Om det är rätt sätt kommer det att gå fortare och fortare, om det är fel sätt kommer det att ta längre och längre tid. Egentligen har det inte med utrustningen att göra utan med hästens upplevelse att göra så om det går åt rätt håll så kan jag säga med 99 procents säkerhet att när hästen går rakt in gör den det även om du byter till ett vanligt grimskaft - då. Tills dess använder du det som fungerar bäst så att du vet resultatet redan när du börjar. Att börja introducera nya varianter förlänger bara den förvirrade fasen för hästen.

Jag kan tillägga..

Jag brukar skicka fram hästen mellan ett par hinderstöd, eller staket och hinderstöd, eller över lastpall eller dylikt så den förstår vad jag vill när jag ger signal åt den att gå fram..

Ungefär som när man longerar och vill sätta hästen i rörelse, man driver fram lite och visar samtidigt vägen.

De flesta hästar jag haft själv har jag bara behövt leda fram mot trnsporten och sen bara lagt grimskaftet över halsen så knallar de in själva.. Detta gör jag givetvis endast hemma. Är jag ute bland folk håller jag i grimskaftet tills hästen är inne och sen lägger jag det över ryggen på hästen.

Undantag är vissa tävlingsplatser då man måste lasta i träns.

Sist när jag skulle ut och åka med en häst, rymde mitt shettissto ur hagen och kom springandes efter och lastade sig själv bredvid den andra hästen. Detta trots att hon aldrig fått godis eller annan belöning i transporten annat än lugn och ro..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 984
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar