Problem att lasta häst ..

Urris

Trådstartare
Hej : )

Jag lånar en ponny över sommarn, och nu funderar vi på att köpa henne :D Problemet är att hon är svårlastad .. Om man användder kedjegrimskaft så går hon in rätt fort, men jag vill helst få in henne med vanligt grimskaft. Hon är inte direkt rädd, bara stönig tror ja :crazy:

Jag får ju in henne , men det tar lååång tid :S Så ja undrar, har ni nåt bra tips ? Linor slår hon bara emot.. Tror nog hon kan bli bra, men hoppas det finns nån hjälp på traven lixom.. :)

Sv: Problem att lasta häst ..

Hej!

Jag hade också problem med att lasta min häst, och det enda som hjälpte var helt enkelt att träna!
Skippa linor, spön och allt vad det heter. Ha tålamod och träna på att bara gå in och ut i transporten utan någon press. Låt det ta den tid det tar.
Jag och en kompis ställde en transport på gården och bara hade den ståendes där. Tränade kanske 10-20 min per gång 3 gånger om dagen i 3 dagar och använde mig bara av grimma, grimskaft och lite morötter för att berömma extra utöver rösten. På dessa tre dagar fick jag in hela hästen endast EN gång, men jag var glad bara halva han gick in och han fick hela tiden beröm.
Detta kan man göra när som helst ju lite då&då.
Nästa gång vi skulle åka iväg så tog det knappt 10 min innan han stod i transporten och vi kunde köra iväg :)

Jag har lasttränat min häst.
Börja med att gå emot transporten precis som vanligt. Om hästen stannar så låt den fundera en liten stund, tar den ett steg fram så ge beröm och mer än gärna en liten godis bit!

Du kan också prova att någon står inne i transporten med en hink havre, det brukar övertala de flesta hästar!
När du lasttränar så stressa inte, utan låt hästen ta sig den tid den behöver.. och tänk postivt hela tiden. Tänk på att transporten ska vara en trevlig plats för hästen. -ge den sitt favorit godis inne i transporten.

Första gångerna så gå inte hela vägen in, utan gå en bit upp på rampen och låt hästen "kika in", ge godis och sen backa ut. Ge beröm och börja om ifrån början igen och gå lite längre än förra gången osv osv. Så man inte stänger på en gång hästen gått in! Hästen måste känna sig trygg med att vara runt och i transporten.
Med godis och tålamod kommer man långt!

När hästen kan gå in utan problem kan du nån gång låta hästen stå i transporten och ex äta sin kraft eller lunch hö. (Då måste tranpsorten vara stängd) Men det här gär du när hästen känner sig lugn inne i transporten! annars förstörs det hela.. då hästen bara blir stressad av att stå där, men är hästen lugn, går in utan problem och börjar nästan på en gång så kan du stänga luckan och låta hästen äta där inne. Då kommer hästen sen förknippa transporten med mat, vilket hästar tycker om.

Tack för svaren !
Ja, då är de bara oh träna på då : ) Hon har redan blivit bättre , första gången tog de flera timmar, idag när ja prova tog de 10 minuter ungefär ! :banana::love:

Om hästen går in bra med kedja är det ju bara att fortsätta med det och sen "vänja av" vi den.

Om jag har hästar som har för vana att gå bakåt eller liknande så brukar jag ha både kedja och vanligt grimskaft.
Kedjan håller jag i om hästen backar, annars hänger den bara löst och jag håller i det vanliga grimskaftet.

Om jag har hästar som har för vana att gå bakåt eller liknande så brukar jag ha både kedja och vanligt grimskaft.
Kedjan håller jag i om hästen backar, annars hänger den bara löst och jag håller i det vanliga grimskaftet.

Smart !! :idea:

godis i all ära, men det kan lätt bli en ond cirkel.

Hade en ponny som snabbt lärde sig att han får godis om han tar ett steg fram :idea: så då tar man ett bakåt igen!
man bör vara försiktig med när man belönar och för vad. Med honom gjorde jag sen så, att han fick sitt morgonmål i transporten. efter nån timme gick han in och åt, jag gjorde precis ingenting, förutom att hålla grimskaftet löst, men ändå inte släppa efter om han gick bakåt. och maten stod längst in, detta upprepade vi några dagar och han var aldrig svår att lasta igen.

Men det är svårt att säga vad hästen är rädd för om man inte sett den..
brist på förtroende är rätt så vanligt.
sen kanske hästen är rädd för rampen?
eller att det är mörkt och otrevligt därinne/dålig luft?
eller rädd för att bakluckan stängs?
förknippar transport med obehag i hanteringen? (personer som blir stressade/arga)

finns så många olika saker som kan påverka..

Ja den ska inte ha godis för att den går ett par steg utan när den är helt inne i restaurangen.

Jag har haft flera svårlastade hästar och det som fungerar snabbast, enklast och mer säkerhetsmässigt än att stå mitt ute på en stallplan med linor och annat är följande: Backa intill stalldörren med transporten så att ni kan ta ned baklämmen på stallgången, stäng sedan stalldörrarna mot lämmen. Detta fungerar ju bara om man har en så bred dörr så att lemmen får plats, såklart. Med hjälp av detta så skärmar man av flyktvägarna, så att det bara finns en väg framåt och det är in i transporten. Det är såklart viktigt att dörren fram är öppen, så att hästen ser ljuset och "världen utanför" och vill ditåt. En person leder hästen och den andra står bakom med långpisk eller liknande. På de hästar jag prövat detta så behövs det inte en massa våld. Det räcker med ett träns, ganska långt grimskaft och lite smackningar och kanske ett pet med pisken, sen har dom gått rakt in.

Detta funkar verkligen, har sett så många på tävlingar som står och slår och slår, trasslar med linor i timmar. Jag själv åker bara till en stalldörr, går in med hästen i stallet och lastar. Dom har gått rakt in, hur omöjliga dom än har varit om man stått "utomhus".

Kan ju inte garantera att det funkar på alla hästar, men det är värt att prova! :D

Unghästen hos oss i stallet lärde sig genom mycket tålamod från vår sida. Vi väntade helt enkelt ut honom och berömde för varje steg framåt han tog.

Vi har kedja när han lastas, men använder den bara om han börjat tänka bakåt, annars är den lös.
Nuförtiden tar det max 3 minuter att få på honom.

min ena går inte att lasta i träns, han blir hysterisk. Den andra skulle bli helt vansinnig om ngn stod bakom med piska....

KL

Att lasta från stall kanske kan fungera, men för min del vill jag att min häst ska gå att lasta vart som helst. Det är ju inte alltid på en tävling eller vid en veterinärklinik som man kan nyttja någons stall att lasta från.

Träns tycker jag är i det närmaste värdelöst att lasta med. Hur man än gör så antingen snurrar hela tränset och bettet glider genom munnen, eller så vänds bettet ut och in framåt.

Jag lastar i vanlig grimma och grimskaft. Lockar inte med godis eller liknande. Risken är att man "lastar magen" och att hästen sen när den kommer in och godiset är slut, går ut lika snabbt. Däremot har jag gärna nät med hö eller gräs i transporten, så finns det något att pyssla med under resan.

Min ena häst tycker inte om om det är flera som är med. Han blir tveksam om någon står bredvid rampen etc. Så där är det bättre att jag lastar och stänger och fixar själv.

Sen bryr jag mig inte heller om ifall han går ut vid sidan av rampen. Han kan ju lika gärna kliva på från sidan. Att välja att göra så har sänkt stressen kring vår lastning avsevärt. Nu tar lastningen någon minut när jag lastar ensam, istället för 20 minuter med flera personer. Dessutom är han mycket lugnare både i släpet och när vi kommer fram om han mentalt får vara med i lastningen. Inte tvingas in med linor eller luras in med godis.

Jag vet att de flesta ser rött när man nämner ordet "linor", men jag kan väl få beskriva hur vi gör utan att bli kapad längs fotknölarna ....;)

Har också sett avarter av linlastning, då några starka karlar har varsin lina runt baken på hästen och släpar in den i transporten, men det är inte alls det jag pratar om.

Efter måååånga års lastande av mer eller mindre (ofta mindre!) lastvilliga hästar gör vi nu följande:

Linor sätt fast på varsin sida om lämmen. De ligger på marken när hästen kliver in mellan dem.

En person tar upp linorna och håller upp dem så att de inte rör vid hästen utan ramar in den.

Hästen får stå en stund och titta på släp och linor, vi pratar som vanligt och är helt lugna.

Den som leder hästen går upp på lämmen och uppmuntrar hästen att följa med. Detta får också ta en stund, linföraren står stilla och overksam. Beröm om hästen går fram, "nej" om den backar.

Om hästen inte vill gå fram nuddar linföraren med linorna på rumpan och smackar. Man kan röra linorna lugnt upp och ner så att de får en framåtdrivande verkan.

Var noga med att linorna hela tiden ramar in hästen, att de är stilla och inte rör hästen om den tänker framåt och att de duttar mot hästrumpan om den tänker bakåt.

Man kan lägga lite tryck mot hästen med ena linan om den är väldigt ovillig, men det får aldrig bli en dragkamp. Lätta trycket i samma microsekund som hästen går framåt.

Numera tar lastningen så lång tid som det tar att lägga ut linorna på marken och gå fram till transporten. Hästarna kliver på direkt.

Vi har också hjälpt många andra att lasta sina ovilliga hästar på detta sätt, med bara positivt resultat. Själv tror jag att hästarna känner en trygghet av inramningen och att de förstår att den enda vägen är framåt.

min ena går inte att lasta i träns, han blir hysterisk. Den andra skulle bli helt vansinnig om ngn stod bakom med piska....

Som sagt så är alla hästar olika! Jag berättade bara om det som har funkat på nästan alla svårlastade jag har haft :)
Men blir hysterisk i träns? Lastar du bara i grimma eller vad har han på sig? :S
Och jag menar som sagt inte att man ska slå in hästen med piskan, bara stå bakom med den för att hästen inte ser baklänges som en utväg. Annars kanske det räcker med bara en människa utan pisk där, eller så kan man ta en sopkvast tex. Olika saker funkar på olika hästar :)

Jag vet att de flesta ser rött när man nämner ordet "linor", men jag kan väl få beskriva hur vi gör utan att bli kapad längs fotknölarna ....;)

Har också sett avarter av linlastning, då några starka karlar har varsin lina runt baken på hästen och släpar in den i transporten, men det är inte alls det jag pratar om.

Efter måååånga års lastande av mer eller mindre (ofta mindre!) lastvilliga hästar gör vi nu följande:

Linor sätt fast på varsin sida om lämmen. De ligger på marken när hästen kliver in mellan dem.

En person tar upp linorna och håller upp dem så att de inte rör vid hästen utan ramar in den.

Hästen får stå en stund och titta på släp och linor, vi pratar som vanligt och är helt lugna.

Den som leder hästen går upp på lämmen och uppmuntrar hästen att följa med. Detta får också ta en stund, linföraren står stilla och overksam. Beröm om hästen går fram, "nej" om den backar.

Om hästen inte vill gå fram nuddar linföraren med linorna på rumpan och smackar. Man kan röra linorna lugnt upp och ner så att de får en framåtdrivande verkan.

Var noga med att linorna hela tiden ramar in hästen, att de är stilla och inte rör hästen om den tänker framåt och att de duttar mot hästrumpan om den tänker bakåt.

Man kan lägga lite tryck mot hästen med ena linan om den är väldigt ovillig, men det får aldrig bli en dragkamp. Lätta trycket i samma microsekund som hästen går framåt.

Numera tar lastningen så lång tid som det tar att lägga ut linorna på marken och gå fram till transporten. Hästarna kliver på direkt.

Vi har också hjälpt många andra att lasta sina ovilliga hästar på detta sätt, med bara positivt resultat. Själv tror jag att hästarna känner en trygghet av inramningen och att de förstår att den enda vägen är framåt.

Jag har knappt vart med om att tränset vrider sig eller att bettet åker ut, inte många gånger iaf :S Tycker iaf att kedja under hakan inte är något bra sätt, det gör ont och skrämmer hästen, vilket nästan alltid gör att dom backar eller kastar sig bakåt...
Det är samma princip som att lasta från stall, att framåt är enda vägen :)
Och nej det är ju inte säkert att det alltid finns stall att lasta från, men när hästen tillslut är mer lättlastad så brukar det räcka att man ställer transporten med en vägg på ena sidan, tex ridhus eller liknande :)

Om du har ett sätt som funderar tycker jag att du ska utgå från det. Du har ju faktiskt ett fungerande verktyg för att kunna lasta ;)

/Em

jag jag lastar alltid i grimma, han tål inte trycket i munnen. Bett är inte gjort för att leda med.

Kedja o lugn är det som fungerar bäst på bägge mina.

Testa "säg-till-när-du-slutat-tramsa-så-går-vi-in"-metoden.

Krävs att man har tid att vänta ut pålles egna idéer om hur lastning ska gå till (eller snarare inte gå till). :grin:

Brukar funka bra efter ett par gånger, för det ÄR tråkigt att stå och stirra in i en transport. Men först ska pålle inse det... ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 984
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar