Privatekonomi - tips & trix

När lönen kommer så flyttar vi runt pengarna så det nästan inte blir något kvar på lönekontot :D

Vi har delat upp våra utgifter i olika ämnesområden som vi har olika konton för och för varje lön för vi över pengar till varje konto.
Amorteringkonto som vi sätter över ganska mycket till, därifrån dras huslånen och vi har det även som buffertspar/amorteringsspar för att kunna göra en större amortering på sikt.
Bilkonto där vi sätter över pengar som ska räcka till allt som härrör bilarna, inkl kommande reparationer (bilar går ALLTID sönder...).
Pensionsspar.
Barnspar.
Barnens inköpskonto, inköp av kläder, presenter, aktiviteter etc.
Matkortet. Sätter över pengar som vi sedan handlar mat och hygienprodukter för.
Hobbykonton. Vi har egna konton där vi får använda pengarna till vad vi vill. Hästar....!

När allt är draget så betalar vi fakturor, csn etc. Det som sen är kvar på lönekontot är det som vi har att röra oss med fram till nästa lön.
För oss fungerar det här upplägget jättebra, vi har alltid pengar att köpa mat för, finns alltid pengar att betala bensinen för och alltid pengar på kontot när lånen ska dras :)
Vi får båda en bra koll på hur mycket vi har att röra oss med "utöver" det mest nödvändiga och håller oss lättare borta från okynnesköp.

Blir alltid skittaggad av såna här trådar och ba nu jäklar ska jag bli duktig! :D Tills jag kommer på att jag har ingen lön :angel: och då är det kanske inte läge att spara..
Men att flytta från lägenhet till hus och sänka boendekostnaderna samt få mycket längre till affären har varit bra för oss. Vi köper fortfarande det vi är sugen på i affären MEN vi kan inte handla varje dag och "okynneshandla" på samma sätt som när det inte ens var 1 km till affären!

Den här tråden kommer bra just nu då jobbet missat att jag är tjänstledig deltid och betalat ut för mycket lön - som jag nu är återbetalningsskyldig :wtf::mad:.
Har visserligen sambo, men vill kunna klara mig mig själv om vi nån gång går isär.

När lönen kommer så flyttar vi runt pengarna så det nästan inte blir något kvar på lönekontot :D

Vi har delat upp våra utgifter i olika ämnesområden som vi har olika konton för och för varje lön för vi över pengar till varje konto.
Amorteringkonto som vi sätter över ganska mycket till, därifrån dras huslånen och vi har det även som buffertspar/amorteringsspar för att kunna göra en större amortering på sikt.
Bilkonto där vi sätter över pengar som ska räcka till allt som härrör bilarna, inkl kommande reparationer (bilar går ALLTID sönder...).
Pensionsspar.
Barnspar.
Barnens inköpskonto, inköp av kläder, presenter, aktiviteter etc.
Matkortet. Sätter över pengar som vi sedan handlar mat och hygienprodukter för.
Hobbykonton. Vi har egna konton där vi får använda pengarna till vad vi vill. Hästar....!

När allt är draget så betalar vi fakturor, csn etc. Det som sen är kvar på lönekontot är det som vi har att röra oss med fram till nästa lön.
För oss fungerar det här upplägget jättebra, vi har alltid pengar att köpa mat för, finns alltid pengar att betala bensinen för och alltid pengar på kontot när lånen ska dras :)
Vi får båda en bra koll på hur mycket vi har att röra oss med "utöver" det mest nödvändiga och håller oss lättare borta från okynnesköp.

Precis såhär är det vi tänkt göra :D

För mig är det väldigt upp och ner.
Då jag det senaste året köpt endel dyra teknikprylar. Men nu känner jag inte att jag behöver nåt mer på den fronten på ett tag :).

Så jag sparar 50-70% av lönen varje månad. Sista månaden mer 50% då det var nån resa också :).
Just nu går allt in på sparkonto. Tidigare hade jag allt i aktier, men jag vill sprida riskerna lite och ha en stor buffert. Men då jag har över 100k i buffert måste jag börja fundera på nya investeringar snart :cautious:. Känns så värdelöst att ha pengarna på banken även om det är trygghet. Skulle börsen krascha gäller det att vara likvid också så man kan gå in på lägre kurser :). Vet inte riktigt vad jag ska investera i dock ännu... nån som har något tips? Mina funderingar pendlar mellan köpa lägenhet i fjällen, till guld , räntefonder osv :).

I början av detta år införde jag köpstopp för sådant som inte är nödvändigt, som mat och shampoo etc, för jag tänker flytta och behöver inte fler saker att packa. Jag började också gå ner i vikt och la om kosten från massa färdigmat och annat som jag bara snaskade, till att göra matsedel och planera samt äta mycket mindre.

På det har jag sparat 5000 varje månad! Jag har alltid haft väldigt svårt att hålla i pengar och slösat bort det mesta som varit kvar efter att räkningarna är betalda. Det här var första gången som jag kände att det var roligt att snåla. Den riktiga kicken fick jag i mars då min gamla oförsäkrade häst fick kolik en kväll, fakturan gick på över 5000 och det kändes inte som ett stort hål i plånboken efter att jag betalat den.

Mycket nyttigt att läsa här :)

Jag sparar minst 1000 kronor i månaden. Jag var för en riktig "Spara", men har väl blivit mer en "Slösa". Igår kom ett härligt oväntat tillskott på 10 000 kronor som åkte in på sparkontot. Stoppar alltid undan 1000 kronor i månaden till dottern. Den nyaste idén jag har börjat med är att sådant jag säljer på tradera/facebookloppis mm hamnar på ett eget sparkonto.

Den stora utgiften är mat här hemma. Vi älskar att laga mat och baka. Jag har dock alltid matlåda med till arbetet numera.

I början av detta år införde jag köpstopp för sådant som inte är nödvändigt, som mat och shampoo etc, för jag tänker flytta och behöver inte fler saker att packa. Jag började också gå ner i vikt och la om kosten från massa färdigmat och annat som jag bara snaskade, till att göra matsedel och planera samt äta mycket mindre.

På det har jag sparat 5000 varje månad! Jag har alltid haft väldigt svårt att hålla i pengar och slösat bort det mesta som varit kvar efter att räkningarna är betalda. Det här var första gången som jag kände att det var roligt att snåla. Den riktiga kicken fick jag i mars då min gamla oförsäkrade häst fick kolik en kväll, fakturan gick på över 5000 och det kändes inte som ett stort hål i plånboken efter att jag betalat den.

Riktigt bra jobbat! Och inspirerande :)

Den här tråden förtjänar att puttas upp!

Mitt första bidrag till tipssamlingen får vara att köpa måltidsbarer och alltid ha med en i väskan. Perfekt för att slippa handla färdigmat när lunchlådan är glömd eller attackhungern slår till. Köper man dem på Matsmart så kan de kosta 4-5 kr/st. :)

Jag rekommenderar också Tink för dom som vill få koll på sina utgifter! Där kan man också sätta upp olika sparmål och följa dom.

Jag älskar att spara pengar och går in och tittar varje dag på mina konton och ser hur det har gått. Mina bästa tips för att spara är;

- matlådor!
- laga mat tillsammans/ha middagar hemma istället för att gå ut. Sån sjuk skillnad, för 4 personer kan man få en riktigt lyxig 3-rätters (jag snackar löjrom, skaldjur, oxfilé) för 300-400 kr per person om man bara handlar lite smart.
- köp inte nya kläder. Använd dom du har. Köp bara sånt du verkligen behöver, inte en ny topp bara för att det är "roligt".
- res mindre (så jäkla tråkigt, men shit vad det är dyrt att resa..). Och när du väl reser, håll utkik efter erbjudanden. Det går att spara mycket när man är lite mer flexibel gällande resemål, specifikt hotell osv och kan nappa på när dom kör någon typ av kampanj.
- köp inte "strösaker", dvs en dricka här, en kaffe där, ett mellis ute. Ta med, fixa hemma, packa matlådor. Jag har alltid minst tre matlådor med mig, en lunch och två mellis.
- åk mindre bil.

För mig som lätt får pengaångest (dsv tycker det är jobbigt när jag bränner för mycket pengar) har det varit guld värt att öronmärka sparandet. Jag har ett sparkonto för resor, ett för bröllop, ett för pension, ett för barnen och ett för övrigt. Sen väntar jag tills jag har tillräckligt med pengar på rätt konto för att göra det jag vill göra, då känner jag att jag får resan t.ex. "gratis". Lite knäppt, jag vet, men det fungerar verkligen.

Jag sparar så mycket som 50-75 % av min nettolön varje månad, så jag sparar en hel del. Men sen just nu är sparkontona nästan tömda på grund av bröllop och flera stora resor under året.. hehe. Men det är skönt att veta att sparkapaciteten finns! Det jag dock aldrig skulle tumma på är pengarna till pension (5 % av nettolönen) och barnen (mins 5 % av nettolönen). Dom spararas i fonder och i aktier och jag skulle aldrig ta ut pengar därifrån om inte jag verkligen, verkligen, verkligen inte kunde klara mig utan dom.

Intressant det här någon nämnde om ISK, jag sparar i ISK-konton (pension och till barnen) och fick vet att det skulle vara fördelaktigt av min bank? Kan du vidareutveckla? :)

Vi har som sagt nyss bytt bank och kör första månaden men vårt nya budget/buffert system. Jag älskar excel och att ha en bra översikt och stenkoll på alla kronor in och ut :angel:
Vi har skapat några olika konton dit vi för över en budgeterad summa pengar och så betalas det som hör till den kategorin därifrån. T.ex kläder till barnen eller dagisavgiften betalas från BARN kontot. När vi tankar bilarna betalas det från kontot BILAR osv. Sen lägger jag in allt i mitt excelark för att se hur budgeten håller sig. Jag har fört "kassabok" i excel flera månader och vi har ofta samma sorts utgifter så jag har baserat budgeten på de uppgifter jag har därifrån. Ska bli intressant och se hur det fungerar och känns efter några månader. Känns bra att ha stenkoll på vart pengarna tar vägen så man lätt kan se vart det dragit iväg om det skulle bli knapert.

Intressant det här någon nämnde om ISK, jag sparar i ISK-konton (pension och till barnen) och fick vet att det skulle vara fördelaktigt av min bank? Kan du vidareutveckla? :)
Den här är bra. :)
https://www.avanza.se/avanzabank/la...ier/vilket-konto-ska-jag-handla-aktier-i.html

"Generellt sett är investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring det mest gynnsamma om du tror att din avkastning kommer att bli högre än statslåneräntan från året innan plus 0,75 procentenheter. Det är på grund av att skatten på ISK och kapitalförsäkring är 30 % av statslåneräntan (året innan), och på en vanlig depå (som aktie- och fondkonto) betalas 30 % kapitalvinstskatt på eventuella vinster."

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 959
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 671
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden