Privatekonomi - tips & trix

Så länge du inte kör typ en shetlandsponny regelbundet i bilen så är det nog ingen risk för att du krävs på pengar efter utgången leasing, normalt slitage är ju okej hos alla märken :)

Jag har ingen erfarenhet själv, men jag såg ett inslag på TV för ett tag sen om att ganska många blir besvikna just över att slutsumman blir större än förväntat för att vissa är kinkiga med märken både invändigt och utvändigt. Sen tillkommer ju alla som vill lämna in bilen i förväg, vilket blir dyrt, men det är ju en lite annan sak.

Storhandla, baka eget bröd, göra sylt m.m. är överskattat för att spara pengar tycker jag, utom vid vissa situationer. Handlar man till en hel familj eller har väldigt svårt att inte spontanköpa onödigheter i affären kan det vara värt, t ex. Själv har jag slutat med det och jag sparar snarare pengar på att köpa det jag behöver när jag behöver det istället för att använda mina dyra kvadratmeter till förråd. Och jag slänger mycket mindre av sånt som hunnit bli gammalt.

Mina bästa tips är:

1. Skaffa sig koll. Oavsett om det handlar vad man lägger pengar på eller varifrån ens kaloriintag kommer ifrån eller hur lång tid ett projekt tar att ro iland, så stämmer ens egen uppfattning oftast ganska dålig med verkligheten. Så gör en utgiftsdagbok under minst 2 månader är mitt råd. Och för in varenda liten utgift, slarva inte! Det finns appar för sånt idag, men jag vet inte vad de heter.

2. Skaffa sig koll nr 2. Kartlägg vilka ursäkter du har. Med ursäkter menar jag så fort du kommer med ett argument till något. "Jag köper med hämtmat idag för jag är så trött ikväll" (Om du vet att du brukar vara trött på kvällarna så kan du ge dig själv bättre förutsättningar genom att förbereda maten). "Jag skulle kunna cykla till jobbet men då kan jag inte handla på vägen hem så därför är det bättre att ta bilen" (det går att ta matkassar på cykel också). "Det är bättre att köpa dyra kläder för de är av bättre kvalitet" (nja, inte alltid). Poängen med att kartlägga dina ursäkter är att de avslöjar dina prioriteringar, och bland dina prioriteringar måste du nu börja välja. Utemat, hämtmat, kläder, transporter, kaffe, fika, hunddagis, hästträningar, tidningar, frisörer, schampo, gymkort, teknikprylar, abonnemang - allt detta går att hitta billigare alternativ till (som sparar betydligt mer pengar än att baka eget bröd). De flesta människor med en heltidslön kan prioritera det dyra valet bland några av dessa saker, men få kan prioritera alla. Vanligtvis behöver man inte lyxvalen i ovanstående, det är därför jag kallar det "ursäkter", för att man ofta snabbt kommer på ett mycket rationellt skäl till varför man trots allt behöver just det här ;) När man har koll på allt som man egentligen kan klara sig med ett billigare alternativ till, så kan man med gott samvete prioritera några av dem, men inte alla. Meningen är inte att leva som en asket, poängen är att göra smarta val. (Själv unnar jag mig t ex mycket ute-/hämt-/färdigmat eftersom det är så mycket värt för mig att slippa laga mycket mat.)

3. När man har gjort 1:an och 2:an så gör man en budget, och följer upp att man följer den :up: Jag har startat flera konton för olika saker (bil, resor, bostad, sparande) och dit sätts en summa över direkt när lönen kommer. Mycket effektivare än taktiken "sätter över det som blir över".

Ett konkret tips för uppmuntran är att varje gång man gör ett bra val, t ex väljer bort något eller väljer ett billigare alternativ så lägger man den insparade pengen i en sparbössa (eller särskilt konto, men viktigt att det går att urskilja den växande summan). Det stimulerar belöningscentrat att se summan växa, blir väldigt svart på vitt så!
Förklara gärna det där med kläder bättre för mig.Vad jag har märkt hittills så har dyrare kläder/skor hållit bättre för mig. Likaså mina vänner som har provat. Lika med att dom köper det dom faktiskt gillar istället för den billigare. För köper dom den som är billigare blir plagget inte använt istället.

Förklara gärna det där med kläder bättre för mig.Vad jag har märkt hittills så har dyrare kläder/skor hållit bättre för mig. Likaså mina vänner som har provat. Lika med att dom köper det dom faktiskt gillar istället för den billigare. För köper dom den som är billigare blir plagget inte använt istället.

Jag säger inte att det inte är så att dyrare håller bättre än billigt, jag säger att det INTE ALLTID är så. Det har liksom blivit en allmän sanning att dyrt alltid är bäst, vilket man kan spekulera om många anledningar till att den sanningen gärna befästs. I verkligheten är det ofta man betalar för en påsydd logga, själva plagget kan vara sytt i exakt samma fabrik, av samma material, som en billigare modell. Vare sig bättre eller sämre. Kvalitet går inte att se direkt på priset, men det är svårare att hitta bra kvalitet (definierat av mig som hållbart plagg i form och färg, samt tillverkat under schyssta villkor) till lågt pris än om man är beredd att betala ett högre pris, men det är inte nödvändigtvis så att ett högt pris garanterar bra kvalitet. Det kan vara statusen som märket genererar du betalar för också. Eller luft.

Jag säger inte att det inte är så att dyrare håller bättre än billigt, jag säger att det INTE ALLTID är så. Det har liksom blivit en allmän sanning att dyrt alltid är bäst, vilket man kan spekulera om många anledningar till att den sanningen gärna befästs. I verkligheten är det ofta man betalar för en påsydd logga, själva plagget kan vara sytt i exakt samma fabrik, av samma material, som en billigare modell. Vare sig bättre eller sämre. Kvalitet går inte att se direkt på priset, men det är svårare att hitta bra kvalitet (definierat av mig som hållbart plagg i form och färg, samt tillverkat under schyssta villkor) till lågt pris än om man är beredd att betala ett högre pris, men det är inte nödvändigtvis så att ett högt pris garanterar bra kvalitet. Det kan vara statusen som märket genererar du betalar för också. Eller luft.
Du menar så, det e sant. Man måste klämma å känna lite med.

Gå aldrig och handla när du är hungrig.

Ät inte ute, fika inte ute, köp inte take away kaffe
Sluta ät godis, chips och läsk
Drick kranvatten
Betala inte extra för olika kanaler eller prenumetationer
Sluta handla grejer du inte behöver (behöver du verkligen ett till täcke eller schabrak till hästen?)
Drick inte drinkar ute på krogen (drick dig apfull hemma och sen vatten eller en billig öl väl ute :angel: )

Själv röker jag vilket är en stor bov i dramat men eftersom jag sällan äter godis/chips eller äter ute så tar jag mig råd i det :up:

detta ovan har givit mig tusentals mer kr i månaden

Så är det! Men vi har goda erfarenheter hittills och bilen används sparsamt så jag är hoppfull :)
Så är det väl med det mesta, är man medveten om och agerar utifrån reglerna så... men jag har en känsla av att många av de nya leasingkunderna åker på en baksmälla när milen rullat lite för långt, hunden/barnen lämnat spår och leasingföretaget kräver kompensationen för det.

Det bästa spartipset jag någonsin fått är att spara först! Alltså, så fort lönen kommer sätter jag undan 10000 till mitt sparkonto/ISK-konto, och sedan lever jag utifrån det som är kvar på lönekontot den månaden :) Det gör att jag sparar nästan halva min lön, varje månad. Är det någon månad jag vet att jag kommer ha större utgifter (typ nu när vi renoverar och flyttar - köper möbler osv), så sätter jag undan en mindre del bara.
När jag gjorde tvärtom - sparade det som blev över, blev det aldrig många kronor :p

Det bästa spartipset jag någonsin fått är att spara först! Alltså, så fort lönen kommer sätter jag undan 10000 till mitt sparkonto/ISK-konto, och sedan lever jag utifrån det som är kvar på lönekontot den månaden :) Det gör att jag sparar nästan halva min lön, varje månad. Är det någon månad jag vet att jag kommer ha större utgifter (typ nu när vi renoverar och flyttar - köper möbler osv), så sätter jag undan en mindre del bara.
När jag gjorde tvärtom - sparade det som blev över, blev det aldrig många kronor :p

Underbart att kunna spara så mycket! Du lan inte ha många räkningar :p
Jag kan knappt spara en fjärdedel av det, går liksom inte att spara mer än så :cry:

Underbart att kunna spara så mycket! Du lan inte ha många räkningar :p
Jag kan knappt spara en fjärdedel av det, går liksom inte att spara mer än så :cry:

Nja, tillräckligt :p Men jag ligger på smärtgränsen till vad jag kan spara nu, jag har sällan många kronor kvar på lönekontot när 25:e kommer :p Jag och sambon tävlar lite i vem som kan spara mest också, så vi hjälps åt att sporra varandra, handla billig (men bra!) mat osv. Vi har ju fri tillgång till viltkött för en bråkdel av vad vi hade fått köpa samma mängd kött för i affären t ex.
Nu när jag inte pendlar längre och har gått från att lägga 4000/månad till knappt 1500/månad på diesel, så kan jag spara mycket mer än tidigare :) Det var min största utgift innan :wtf:
Jag tycker boendet spelar stor roll, och nu när vi flyttar till huset kommer den utgiften att bli högre än i dagsläget. Går från 1500kr/månad i hyra till 3000kr/månad, så det är ju den dubbla kostnaden - även om det fortfarande är billigt.
Efter det är det hundarna som kostar mest, lägger drygt 2000-2500/månad på dem. Nu när vi öppnar hundhallen är planen att bli återförsäljare för ett foder jag gillar, så då kommer jag kunna få ner deras foderkostnader rejält :)
Att jag sällan går på krogen längre, att vi inte har något wifi, inga tv-kanaler, delar Netflix och HBO med andra familjemedlemmar och inte har något större klädintresse, gör så klart också att jag inte har så mycket sådana utgifter.

En fjärdedel av det är ju ändå bra! Jag har hört att ett bra mål är att spara 10% av sin inkomst :)

Beror på märke. Acne exempelvis är skräp och går sönder snabbare än H&M :meh: Vilket också bekräftats av några jag känner som arbetar där. Däremot är min Filippa K kappa inne på sjätte året nu (har bytt foder 2 ggr). Har man koll på vad som håller kvalitet så tror jag man tjänar på det alla dagar i veckan. Förutsatt att det är saker man faktiskt använder mycket och inte ändå slit-och-släng konsumerar :D

Jag sparar också först. Problemet är bara att dom sitter på att vanligt sparkonto så det är enkelt att gå och nalla där i slutet av månaden :p Varför jag tänkte ta tag i det där med fonder igen.

Jag sparar också först. Problemet är bara att dom sitter på att vanligt sparkonto så det är enkelt att gå och nalla där i slutet av månaden :p Varför jag tänkte ta tag i det där med fonder igen.

Ja, om du inte kan låta bli att nalla i slutet så försvinner ju en del av poängen med att spara först ;) Det är supersmidigt att månadsspara i fonder på typ Avanza, går att göra med autogiro.

Nja, tillräckligt :p Men jag ligger på smärtgränsen till vad jag kan spara nu, jag har sällan många kronor kvar på lönekontot när 25:e kommer :p Jag och sambon tävlar lite i vem som kan spara mest också, så vi hjälps åt att sporra varandra, handla billig (men bra!) mat osv. Vi har ju fri tillgång till viltkött för en bråkdel av vad vi hade fått köpa samma mängd kött för i affären t ex.
Nu när jag inte pendlar längre och har gått från att lägga 4000/månad till knappt 1500/månad på diesel, så kan jag spara mycket mer än tidigare :) Det var min största utgift innan :wtf:
Jag tycker boendet spelar stor roll, och nu när vi flyttar till huset kommer den utgiften att bli högre än i dagsläget. Går från 1500kr/månad i hyra till 3000kr/månad, så det är ju den dubbla kostnaden - även om det fortfarande är billigt.
Efter det är det hundarna som kostar mest, lägger drygt 2000-2500/månad på dem. Nu när vi öppnar hundhallen är planen att bli återförsäljare för ett foder jag gillar, så då kommer jag kunna få ner deras foderkostnader rejält :)
Att jag sällan går på krogen längre, att vi inte har något wifi, inga tv-kanaler, delar Netflix och HBO med andra familjemedlemmar och inte har något större klädintresse, gör så klart också att jag inte har så mycket sådana utgifter.

En fjärdedel av det är ju ändå bra! Jag har hört att ett bra mål är att spara 10% av sin inkomst :)
Spara också väldigt mycket just nu, målet är ca 8000kr i månaden. Men då är det för jag ska spara ihop till en häst :angel:

Jag har skaffat ett sparmål via min bank. Det innebär att jag i bankappen har som en linje vid saldot som visar hur mycket jag sparat av det målet jag satt upp. Den linjen peppar mig mycket, vilket låter kanske fånigt. Jag kommer inte ge mig själv tillåtelse att spendera innan jag nått mitt sparmål. Räknar med att vara halvvägs till jul, och då började jag förra månaden. Målet är 100.000 inom tre år.

Om du sparar på Skattekontot så går det inte! ;) Jag har lagt undan 30 000 där nu och målet är att spara ihop 50 k till årsskiftet.

För mig kostar boendet rejält, men det är inget jag har lust att tumma så mkt på. Jag har bil också, kostar massor. Förut hade jag en bil jag köpt kontant men den behövde "hela tiden" servas och fixas så det blev ju jättedyrt ändå. Nu har jag bytt till nyare bil och räknar med billigare driftkostnader och mindre service och reparationer mem då ska jag ju betala av lånet istället..

Jag har ingen hund längre och då blev det genast mer rymligt i ekonomin. Foder, försäkring, div medlemsavg osv springer lätt iväg. Inte för att det var därför jag omplacerade hunden men..

Annars jobbar jag också så att jag sparar först! Nu har jag omfördelat så att en del av sparandet går till avbetalning av bil istället men får ändå till ett skapligt sparande.
Har just nu bilens lån hos mamma = ingen ränta, och då blir det bättre för mig att betala av så mkt som möjligt innan jag ska flytta det lånet till banken.

Det är min sambo som hjälpt mig få ner matkostnaderna eftersom han är duktig på att storhandla, fixa matlådor osv.

För mig är det viktigt att inte behöva snåla men ändå komma undan onödiga kostnader. Man får balansera lite, ska ju vara värt att leva också :)

Ska tillägga att jag sparar två gånger i månaden. Först när pengarna kommer (CSN plus liten lön), och sedan dagen innan löning. Dagen innan löning sparar jag det som är kvar av månadens pengar, avrundat neråt i hundralappar.

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 959
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 671
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar