Storhandla, baka eget bröd, göra sylt m.m. är överskattat för att spara pengar tycker jag, utom vid vissa situationer. Handlar man till en hel familj eller har väldigt svårt att inte spontanköpa onödigheter i affären kan det vara värt, t ex. Själv har jag slutat med det och jag sparar snarare pengar på att köpa det jag behöver när jag behöver det istället för att använda mina dyra kvadratmeter till förråd. Och jag slänger mycket mindre av sånt som hunnit bli gammalt.
Mina bästa tips är:
1. Skaffa sig koll. Oavsett om det handlar vad man lägger pengar på eller varifrån ens kaloriintag kommer ifrån eller hur lång tid ett projekt tar att ro iland, så stämmer ens egen uppfattning oftast ganska dålig med verkligheten. Så gör en utgiftsdagbok under minst 2 månader är mitt råd. Och för in varenda liten utgift, slarva inte! Det finns appar för sånt idag, men jag vet inte vad de heter.
2. Skaffa sig koll nr 2. Kartlägg vilka ursäkter du har. Med ursäkter menar jag så fort du kommer med ett argument till något. "Jag köper med hämtmat idag
för jag är så trött ikväll" (Om du vet att du brukar vara trött på kvällarna så kan du ge dig själv bättre förutsättningar genom att förbereda maten). "Jag skulle kunna cykla till jobbet
men då kan jag inte handla på vägen hem så därför är det bättre att ta bilen" (det går att ta matkassar på cykel också). "Det är bättre att köpa dyra kläder
för de är av bättre kvalitet" (nja, inte alltid). Poängen med att kartlägga dina ursäkter är att de avslöjar dina prioriteringar, och bland dina prioriteringar måste du nu börja välja. Utemat, hämtmat, kläder, transporter, kaffe, fika, hunddagis, hästträningar, tidningar, frisörer, schampo, gymkort, teknikprylar, abonnemang - allt detta går att hitta billigare alternativ till (som sparar betydligt mer pengar än att baka eget bröd). De flesta människor med en heltidslön kan prioritera det dyra valet bland några av dessa saker, men få kan prioritera alla. Vanligtvis
behöver man inte lyxvalen i ovanstående, det är därför jag kallar det "ursäkter", för att man ofta snabbt kommer på ett mycket rationellt skäl till varför man trots allt behöver just det här
När man har koll på allt som man egentligen kan klara sig med ett billigare alternativ till, så kan man med gott samvete prioritera
några av dem, men inte alla. Meningen är inte att leva som en asket, poängen är att göra smarta val. (Själv unnar jag mig t ex mycket ute-/hämt-/färdigmat eftersom det är så mycket värt för mig att slippa laga mycket mat.)
3. När man har gjort 1:an och 2:an så gör man en budget, och följer upp att man följer den
Jag har startat flera konton för olika saker (bil, resor, bostad, sparande) och dit sätts en summa över direkt när lönen kommer. Mycket effektivare än taktiken "sätter över det som blir över".
Ett konkret tips för uppmuntran är att varje gång man gör ett bra val, t ex väljer bort något eller väljer ett billigare alternativ så lägger man den insparade pengen i en sparbössa (eller särskilt konto, men viktigt att det går att urskilja den växande summan). Det stimulerar belöningscentrat att se summan växa, blir väldigt svart på vitt så!