Privatekonomi - tips & trix

Jag är en excel-fantast så har gjort otaliga budgetfiler i excel med alla kostnader/inkomster. :o

Vi har ett "matkort" dit vi har stående överföring till varje månad, dessa pengar används endast till mat. Efter vi betalt alla räkningar sparar vi en liten summa på varderas konto till "russelpengar", resten sätts över på sparkontot.
Blir det slut på matkortet innan ny månad får man ta av sina "russelpengar".

Funkar väldigt bra för oss.

Nja, tillräckligt :p Men jag ligger på smärtgränsen till vad jag kan spara nu, jag har sällan många kronor kvar på lönekontot när 25:e kommer :p Jag och sambon tävlar lite i vem som kan spara mest också, så vi hjälps åt att sporra varandra, handla billig (men bra!) mat osv. Vi har ju fri tillgång till viltkött för en bråkdel av vad vi hade fått köpa samma mängd kött för i affären t ex.
Nu när jag inte pendlar längre och har gått från att lägga 4000/månad till knappt 1500/månad på diesel, så kan jag spara mycket mer än tidigare :) Det var min största utgift innan :wtf:
Jag tycker boendet spelar stor roll, och nu när vi flyttar till huset kommer den utgiften att bli högre än i dagsläget. Går från 1500kr/månad i hyra till 3000kr/månad, så det är ju den dubbla kostnaden - även om det fortfarande är billigt.
Efter det är det hundarna som kostar mest, lägger drygt 2000-2500/månad på dem. Nu när vi öppnar hundhallen är planen att bli återförsäljare för ett foder jag gillar, så då kommer jag kunna få ner deras foderkostnader rejält :)
Att jag sällan går på krogen längre, att vi inte har något wifi, inga tv-kanaler, delar Netflix och HBO med andra familjemedlemmar och inte har något större klädintresse, gör så klart också att jag inte har så mycket sådana utgifter.

En fjärdedel av det är ju ändå bra! Jag har hört att ett bra mål är att spara 10% av sin inkomst :)

Det är defintivt boendet och kostnad för bil (skatt, försäkring, bensin) som förstör för mig.
Min boendekostnad ligger ju på nästan 10.000 kr och bilen ca 3000 kr i månaden :(
Måste skaffa sambo :p
Sparar ca 6% av min lön i dagsläget. Hoppas jag får den löneförhöjning jag önskat för då skulle jag kunna närma mig 10% av månadslönen i sparande :)

Det är defintivt boendet och kostnad för bil (skatt, försäkring, bensin) som förstör för mig.
Min boendekostnad ligger ju på nästan 10.000 kr och bilen ca 3000 kr i månaden :(
Sparar ca 6% av min lön i dagsläget. Hoppas jag får den löneförhöjning jag önskat för då skulle jag kunna närma mig 10% av månadslönen i sparande :)

Det är den enda anledningen just nu till att jag tycker att förhållande låter bra i mina öron - bättre ekonomi :D

Hua O_o Du får flytta ner hit, här kan du bo på en stor gård för de pengarna :D
Sambo kan vara ett bra alternativ, vi lever helt klart billigare nu när vi är sambos än när vi bodde isär.

Det är ändå grymt jobbat, med den hyran är det inte lätt att spara mer!

Får jag slänga in en fråga ang. ISK konto? :D
Jag har ett par olika fonder som jag sparar i via ett ISK konto, fonderna går just nu nedåt i en ganska stadig kurva så jag är inte jätte sugen på att köpa mer fonder förrän det känns som trenden kommer vända. Kan man ändå sätta in pengar på ISK kontot så de ligger där tills det blir köp läge eller är det väldigt dåligt att göra så? Eller ska man passa på att köpa medan allt rasar och hoppas på en uppgång? (sparandet är halvlångsiktigt, vi siktar på husköp inom 2-3 år)
(anledningen till att jag helst inte lägger pengarna på det vanliga sparkontot är att det är för lätt att ta ut dem därifrån när det kommer något erbjudande på något som jag absolut inte behöver men absolut måste ha :cautious: ligger de på ISK kontot så ligger de där fram tills det faktiskt är dags att ta ut dem.)

Jag har ett par olika fonder som jag sparar i via ett ISK konto, fonderna går just nu nedåt i en ganska stadig kurva så jag är inte jätte sugen på att köpa mer fonder förrän det känns som trenden kommer vända. Kan man ändå sätta in pengar på ISK kontot så de ligger där tills det blir köp läge eller är det väldigt dåligt att göra så? Eller ska man passa på att köpa medan allt rasar och hoppas på en uppgång? (sparandet är halvlångsiktigt, vi siktar på husköp inom 2-3 år)
(anledningen till att jag helst inte lägger pengarna på det vanliga sparkontot är att det är för lätt att ta ut dem därifrån när det kommer något erbjudande på något som jag absolut inte behöver men absolut måste ha :cautious: ligger de på ISK kontot så ligger de där fram tills det faktiskt är dags att ta ut dem.)

Sparande på 2-3 år räknas nog som kortsiktigt sparande :)
Jag tror att du får skatta för beloppet som ligger på ISK-kontot, så jag hade inte velat ha för mycket oinvesterade pengar där.

Kanske kan du öppna ett sparkonto på en bank med insättningsgaranti, och en högre sparränta? Det är ju alltid svårare att nalla av pengarna om de är på en annan bank :)

Sparande på 2-3 år räknas nog som kortsiktigt sparande :)
Jag tror att du får skatta för beloppet som ligger på ISK-kontot, så jag hade inte velat ha för mycket oinvesterade pengar där.

Kanske kan du öppna ett sparkonto på en bank med insättningsgaranti, och en högre sparränta? Det är ju alltid svårare att nalla av pengarna om de är på en annan bank :)
Finns det inte sparkonton bland dem med lite bättre ränta som har begränsningar på antalet uttag, eller avgift/sänkt ränta på uttagna beloppet?
Om det inte är den lilla sparbufferten utan till en framtida engångsanvändning.

Ska tillägga att jag sparar två gånger i månaden. Först när pengarna kommer (CSN plus liten lön), och sedan dagen innan löning. Dagen innan löning sparar jag det som är kvar av månadens pengar, avrundat neråt i hundralappar.
Så gör jag också :). Det gör stor skillnad tycker jag.

Jag sparar minimum 20% av min lön. En bra månad kan jag lägga undan 25%.

Beror på märke. Acne exempelvis är skräp och går sönder snabbare än H&M :meh: Vilket också bekräftats av några jag känner som arbetar där. Däremot är min Filippa K kappa inne på sjätte året nu (har bytt foder 2 ggr). Har man koll på vad som håller kvalitet så tror jag man tjänar på det alla dagar i veckan. Förutsatt att det är saker man faktiskt använder mycket och inte ändå slit-och-släng konsumerar :D
Acne har jag aldrig hört talas om. Ja vissa dyrare grejer är inte bättre, man måste kolla efter kvalitet.

Jag sparar också först. Problemet är bara att dom sitter på att vanligt sparkonto så det är enkelt att gå och nalla där i slutet av månaden :p Varför jag tänkte ta tag i det där med fonder igen.
Lägg det på ett sparkonto i en annan bank. Så har jag. Ser jag inte pengarna, "finns" de inte. De summor jag lägger på sparkontot i min vanliga bank nallar jag däremot frisk av..

Ha dem absolut inte på ISK-kontot! Som någon annan skrev så skattar du för dem då så i praktiken kommer de då minska i värde med tiden. Det är också mycket dumt att stoppa in och ta ut pengar därifrån flera gånger eftersom det är totalsumman av insättningarna som blir skatteunderlaget, även om det är "samma" hundralapp som jag inte kan bestämma vad jag ska göra med s a s.

(Rätta mig gärna om jag har fel. Har själv bara haft ISK några månader och tycker fortfarande att det är lite krångligt, kör annars med vanlig depå.)

Jag har sparkonto på samma ställe som mitt ISK-konto. Bättre ränta, och det är lite lagom meckigt att flytta pengarna tillbaka till "konsumtionsbanken". Vet du att du inte ska ha pengarna på bestämd till (tex 12 mån) så går det ofta att få lite bättre ränta genom att binda sparandet också.

Har dels stående överföring till fondsparande, mer kortsiktigt sparande och periodiska kostnader, (som allt dras direkt vid lön) dels puttar jag över det som kan vara över i slutet på månaden (till periodiseringskontot, så kan jag kosta på mig lyxigare inköp när det är motiverat).

Jag följer devisen att det inte är den stora inkomsten som är grejen utan de små utgifterna.
Jag köper bara produkter som jag anser är prisvärda och som jag kan motivera att jag faktiskt behöver.

Det finns så mycket som man inte behöver som kostar så onödiga pengar.
Alltid få saker av god kvalitet före mängder av kvantitet.
Då får iaf jag ner priset per användning av produkterna.

Annars fungerar det vanliga som att äta och laga matlådor hemma.
Inte överdosera tvättmedel, schampo osv som kan ses småaktigt men på det stora hela blir det pengar som jag hellre lägger på min familj och sparande.
Får man bara in tänket och rutinen tycker jag inte att det är så svårt.

Jag är också excelnörd och har nyligen gjort en ny budget och ska föra in alla inkomster och utgifter i ett ark kommande löneperiod :) Ska ha några poster dit vi avsätter en summa varje månad för att ha som buffert till olika saker och för att ha ännu bättre koll på vart allt går och kunna spara ännu lite mera pengar :D Vi har båda fått löneförhöjning innan sommaren och har sänkt våra bolånekostnader efter bankbyte så vi får se hur det total blir när vi ser alla faktiska siffror :)

Jag köpte en kappa för 3 500:- igår. "Jag har ju blivit duktig med matlådor!" :banghead: :laugh:

Jag måste verkligen ta tag i det där med att spara där pengarna är oåtkomliga.
Du får göra som mig, sätta en summa varje vecka som du får spendera på vad du vill. Min summa ska räcka till bensin, mat, kläder och nöjen. Köper jag något dyrt klädesplagg får jag se till att äta billigt.

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 959
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 671
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden