Privatekonomi - tips & trix

Det som hjälpt mig enormt är att dela upp utgifterna på olika kort:

Jag har ett gratis kreditkort (OKQ8 visa) som jag använder till alla matinköp. Dvs allt jag stoppar i munnen går på det kortet oavsett om det är matvaror, restaurangmiddag, kaffé, drinkar etc. Sen är även hygienprodukter som tandkräm, tvättmedel inräknade eftersom jag handlar det i mataffären samtidigt.
Varje månad får jag en e-faktura för föregående månads inköp.

Jag har ett bensinkort (Ingo, funkar också på Circle K) och får en e- faktura varje månad.

Sen har jag ett annat kreditkort från Santander som endast används för resor (alltså semester) då det inte har något valutaväxlingspåslag.

Varje månad den 25:e dras alla mina räkningar, matugifter och bensin från lönekontot. 6% av min lön dras automatiskt till sparande (hälften till bankens sparkonto, hälften till investeringssparkonto där det läggs i fonder).
Dvs det som finns kvar på mitt vanliga bankkort den 25:e är det jag har att spendera på nöjen/shopping den månaden. Vissa månader lite mer, andra lite mindre. På så sätt har jag exakt koll på hur mycket jag har kvar den månaden! Jag behöver inte oroa mig för om pengarna ska räcka till bensin eller mat eftersom den kostnaden redan dragits och jag behöver inte ha ångest över att det återigen inte blev kvar något att spara eftersom det nu dras direkt.

Jag önskar verkligen att jag skulle kunna spara mer, det brukar sägas att man minst bör spara 10% av sin inkomst varje månad men det klarar jag inte i dagsläget pga min skyhöga boendekostnad.

Jag ger mig själv månadspeng +har matkonto med partnern. Resten spar jag. Vill jag spendera mer än månadspengen gör jag det, men då är det helt medvetet.

Jag har hyfsat låga bostadskostnader men bor ganska litet och enkelt, i en liten tvåa (aka lägenhetsgarderoben :angel: ). Brukar lägga ca 5000 kr i månaden på boendet, då har jag räknat med hemförsäkring, el och tv-abonnemang osv. Jag får ut ca 30 000 efter skatt i månaden. Ibland kan det trilla in nån krona mer om jag har ngt samarbete på bloggen. Har inga större "måste"-utgifter utöver det, egentligen bara mobilräkningen och SL-kort. Unnar mig rätt mkt, typ äter ute ofta, shoppar en del, reser osv men brukar spara 5 000 kr i månaden iaf. Jag är inget spar-freak (:angel:) och har bara ett enkelt sparkonto där jag inte har några större summor, typ ett par 100 k som säkerhet. Har noll koll på fonder och aktier, jag skulle säkert spara i madrassen om min kompis inte styrt upp detta :p

Senast ändrad av en moderator:
Just det, jag har bara basutbud på tv, kollar ändå sällan på tv.. hade under flera år inte ens en TV innan min bror köpte en till mig i födelsedagspresent! :D Har ingen bil och inget sånt heller. Ingen dyr häst.. Inga lån heller.

Matkontot har fram tills för en månad sen helt klart varit den stora kostnaden här. Jag har haft mycket svårt att hålla nere kostnader för mat, vin, etc. Utan har köpt precis vad jag velat ha samt ätit ungefär dubbla portioner mot nu. Senaste månaden har jag dock gjort en helomvändning och börjat tänka på vikten och lagat mat därefter. Det har gjort underverk för matkontot.

Jag har hyfsat låga bostadskostnader men bor ganska litet och enkelt, i en liten tvåa (aka lägenhetsgarderoben :angel: ). Brukar lägga ca 5000 kr i månaden på boendet, då har jag räknat med hemförsäkring, el och tv-abonnemang osv. Jag får ut ca 30 000 efter skatt i månaden. Ibland kan det trilla in nån krona mer om jag har ngt samarbete på bloggen. Har inga större "måste"-utgifter utöver det, egentligen bara mobilräkningen och SL-kort. Unnar mig rätt mkt, typ äter ute ofta, shoppar en del, reser osv men brukar spara 5 000 kr i månaden iaf. Jag är inget spar-freak (:angel:) och har bara ett enkelt sparkonto där jag inte har några större summor, typ ett par 100 k som säkerhet. Har noll koll på fonder och aktier, jag skulle säkert spara i madrassen om min kompis inte styrt upp detta :p

Jag bor också ganska billigt, för min del är det 2300: till CSN i månaden, 1100:- bil (+ lite bensin) och 1600:- hund som sticker iväg utöver maten :nailbiting: Dock ska jag betala 1300:- mindre till CSN från och med nästa sommar så jag ser fram emot att kunna spara undan dom pengarna i stället :)

Jag bor också ganska billigt, för min del är det 2300: till CSN i månaden, 1100:- bil (+ lite bensin) och 1600:- hund som sticker iväg utöver maten :nailbiting: Dock ska jag betala 1300:- mindre till CSN från och med nästa sommar så jag ser fram emot att kunna spara undan dom pengarna i stället :)
Har du ett monster lån hos csn? :eek:

Tur att jag har en liten hund, hon äter typ en knapp näven torrfoder per mål :p
Jag hade bil när jag var student, för att ta mig till stallet. Var extremt dåligt för ekonomin eftersom den lyckades gå sönder typ varje månad! Häst kostar ju också multum (jag har ingen nu). Skönt att få ner CSN! Jag glömde att jag brukar föra över ett par tusen kr i månaden till skatteverket också pga paranoid över restskatt!

Har du ett monster lån hos csn? :eek:

Haha, nä inte så värst. Men missade en kurs p.g.a depression för två år sedan och hade inte energin att reda ut det just då. Så då har jag fått en extraskuld som jag betalar av tillfälligt i ett år på 1300:- månad :) Annars betalar jag 987:- i vanlig skuld.

Tur att jag har en liten hund, hon äter typ en knapp näven torrfoder per mål :p
Jag hade bil när jag var student, för att ta mig till stallet. Var extremt dåligt för ekonomin eftersom den lyckades gå sönder typ varje månad! Häst kostar ju också multum (jag har ingen nu). Skönt att få ner CSN! Jag glömde att jag brukar föra över ett par tusen kr i månaden till skatteverket också pga paranoid över restskatt!

Ja, min hund är också pytteliten men hans dagmatte kostar lite :D Bilen är leasad så där dyker inte så mycket extra kostnader upp. Ja, förrutom nu när jag kraschade den då :D :nailbiting: Men den är helförsäkrad så jag kom lindrigt undan.

Haha, bättre att få tillbaka pengar på skatten än tvärtom :p

Ja, min hund är också pytteliten men hans dagmatte kostar lite :D Bilen är leasad så där dyker inte så mycket extra kostnader upp. Ja, förrutom nu när jag kraschade den då :D :nailbiting: Men den är helförsäkrad så jag kom lindrigt undan.

Ja ok! Har hört att hund-dagis/matte är pissdyrt.
Alltså är så paranoid över skatteverket efter förra årets restskatt :rofl: :D

Ja ok! Har hört att hund-dagis/matte är pissdyrt.
Jag har dagmotionerare :p jag betalar bara för tiden de är hos hunden. F.n 30 min/promenad. Tar jag en sådan 5 dagar i veckan landar det iofs runt 3000 men när man pluggar är det ju några lediga dagar så man själv kan motionera henne och det funkar så **** bra! Trodde verkligen inte att det skulle gå att lösa med den här individen men det gjorde det! :love:

Angående trådens ämne så: Det rullar in en del pengar här också så visst spenderar vi ibland men generellt sett lever vi väldigt billigt. Maken äter ute ganska ofta eller köper något i maskinerna på jobbet men det är ganska bra priser där så det blir inte sådär rasande dyrt. Jag är dock betydligt sämre på det där och köper både frukost och lunch på skolan. Jag måste skärpa mig på den fronten, åtminstone frukosten.

Shopping är ingenting vi ägnar oss åt, vi båda använder kläder och skor t.ex tills det bara är trasor kvar för att det är urtrist att köpa nytt. Bil har vi men åker mest kollektivt ändå. Hunden är ganska dyr i foder. Barnen får kläder för någon tia här och där på Tradera så det är bara skor och ytterkläder som drar iväg egentligen.

Mat däremot. Vi använder ju MatHem så man får ganska bra grepp om vad merparten av matinköpen landar i men det är bannemig dyrt när man vill äta vad man känner för och inte bara vad man har råd med. Jag åt ju för nästan inga pengar alls när jag bodde själv men nu rinner det iväg lite mer. Skulle gissa att vi äter för kanske 4000 om man bortser från det föräldrarna äter ute, 2 vuxna och 2 småbarn.

Hemligheten är nog matlådor och att minimera shopping :p lättare sagt än gjort.

Jag startade en liknande tråd för något år sedan, och skulle nu vilja föra vidare diskussionen. Framför allt då jag sett över mitt sparande och skulle vilja bli bättre på det!

Jag har en bra lön, ändå känns det som att pengar sipprar mellan fingrarna på mig. Vissa utgifter kan jag inte göra så mycket åt, andra kan jag definitivt skära ner på. Mat är en sådan sak som sticker iväg för mig. Är det någon som har tips på hur ni håller matbudgeten nere? :) Jag funderar på att skaffa ett kort bara för livsmedel och ladda med en viss summa varje månad, för att få tydligare överblick. Matlådor måste jag också komma igång med :nailbiting:

Hur tänker ni kring Netflix/Viaplay/HBO osv? Har ni allt möjligt, något eller inget?

Hur sparar ni, och hur tycker ni att det funkar?

Har ni några andra knep som funkat för er? Mitt mål är att kunna leva gott, men att skära ner på de utgifter som faktiskt inte ger mig något mervärde i livet. Exempelvis matlåda vs. äta ute. Tycker om vissa märken på kläder men skulle vilja bli bättre på att fynda second hand osv :) Tänker att vi kan ha den här tråden till att bolla tankar och tips, så kanske det är fler Bukefaliser än mig som får bättre ordning och reda på privatekonomin!

Mitt bästa knep är nog att alltid ha en uppdaterad budget i ett excelark. På så sätt får jag en bra överblick över mina fasta kostnader och vad jag kan/vill förändra.

Skaffade ett ICA-kort när jag blev student dit jag för över 2000 kr/månad som går till mat och hushållsartiklar (exkl utemat, som jag inte äter superofta), det hjälper absolut att hålla matkostnaderna nere. Matlåda har jag jämt med mig då det inte finns mat som jag vill betala för i närheten av skolan :p
Har HBO och Spotify som prenumerationstjänster, vilket jag är nöjd med. Dock har min pojkvän Netflix så jag har tillgång till det också, men i annat fall skulle jag nog växla mellan HBO/Netflix beroende på aktuellt utbud.
Sparar tyvärr inget just nu, lever på CSN och det har känts konstigt att spara lånade pengar. Jag har istället jobbat extra och tagit mindre/inget lån i perioder.
Second hand är inte min starka sida men köper ganska lite kläder och har dem länge istället. Rensar ganska regelbundet i garderoben och säljer/skänker bort.

Jag ser fram emot att få LÖN :D men kommer nog att försöka vara ganska hård med budgeten så att jag kan spara undan en hel del och amortera ganska kraftigt/betala av hela CSN (har ingen stor lånesumma). T ex kommer ev hästköp att få vänta några år.

Just ja, jag har ett konkret spartips. Om man ska köpa något dyrt - Blocketfynda. Jag skulle aldrig köpa t ex en ny iPhone i butik, det finns gott om helt nya, oöppnade varor på Blocket för tusenlappar mindre. Givetvis får man vara noga med kvitto osv men jag tycker att det är värt det lilla extra besväret.

Inte ett budgettips direkt men om man ändå måste köpa varan liksom.

Lite lurigt då du inte vet vad det kostar att lösa när kontrakttiden gått ut...kan som sagt komma surt efter.

Slår också ett slag för Tradera, Blocket och Shpock! Kollar nästan alltid där när jag planerar att köpa nåt. Det kräver ju lite tid och väntan på att det man söker ska dyka upp men man kan tjäna massor.

Jag läser också reklamblad och kollar i appen Matpriskollen innan jag handlar för att få inspiration och kanske mest veta vad jag ska handla var. Är ingen extra kostnad att besöka tre- fyra olika affärer då de ligger nära så jag ändå har (gång-)vägen förbi.

Storhandla, baka eget bröd, göra sylt m.m. är överskattat för att spara pengar tycker jag, utom vid vissa situationer. Handlar man till en hel familj eller har väldigt svårt att inte spontanköpa onödigheter i affären kan det vara värt, t ex. Själv har jag slutat med det och jag sparar snarare pengar på att köpa det jag behöver när jag behöver det istället för att använda mina dyra kvadratmeter till förråd. Och jag slänger mycket mindre av sånt som hunnit bli gammalt.

Mina bästa tips är:

1. Skaffa sig koll. Oavsett om det handlar vad man lägger pengar på eller varifrån ens kaloriintag kommer ifrån eller hur lång tid ett projekt tar att ro iland, så stämmer ens egen uppfattning oftast ganska dålig med verkligheten. Så gör en utgiftsdagbok under minst 2 månader är mitt råd. Och för in varenda liten utgift, slarva inte! Det finns appar för sånt idag, men jag vet inte vad de heter.

2. Skaffa sig koll nr 2. Kartlägg vilka ursäkter du har. Med ursäkter menar jag så fort du kommer med ett argument till något. "Jag köper med hämtmat idag för jag är så trött ikväll" (Om du vet att du brukar vara trött på kvällarna så kan du ge dig själv bättre förutsättningar genom att förbereda maten). "Jag skulle kunna cykla till jobbet men då kan jag inte handla på vägen hem så därför är det bättre att ta bilen" (det går att ta matkassar på cykel också). "Det är bättre att köpa dyra kläder för de är av bättre kvalitet" (nja, inte alltid). Poängen med att kartlägga dina ursäkter är att de avslöjar dina prioriteringar, och bland dina prioriteringar måste du nu börja välja. Utemat, hämtmat, kläder, transporter, kaffe, fika, hunddagis, hästträningar, tidningar, frisörer, schampo, gymkort, teknikprylar, abonnemang - allt detta går att hitta billigare alternativ till (som sparar betydligt mer pengar än att baka eget bröd). De flesta människor med en heltidslön kan prioritera det dyra valet bland några av dessa saker, men få kan prioritera alla. Vanligtvis behöver man inte lyxvalen i ovanstående, det är därför jag kallar det "ursäkter", för att man ofta snabbt kommer på ett mycket rationellt skäl till varför man trots allt behöver just det här ;) När man har koll på allt som man egentligen kan klara sig med ett billigare alternativ till, så kan man med gott samvete prioritera några av dem, men inte alla. Meningen är inte att leva som en asket, poängen är att göra smarta val. (Själv unnar jag mig t ex mycket ute-/hämt-/färdigmat eftersom det är så mycket värt för mig att slippa laga mycket mat.)

3. När man har gjort 1:an och 2:an så gör man en budget, och följer upp att man följer den :up: Jag har startat flera konton för olika saker (bil, resor, bostad, sparande) och dit sätts en summa över direkt när lönen kommer. Mycket effektivare än taktiken "sätter över det som blir över".

Ett konkret tips för uppmuntran är att varje gång man gör ett bra val, t ex väljer bort något eller väljer ett billigare alternativ så lägger man den insparade pengen i en sparbössa (eller särskilt konto, men viktigt att det går att urskilja den växande summan). Det stimulerar belöningscentrat att se summan växa, blir väldigt svart på vitt så!

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 959
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 671
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar