Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall
Roligt att din polska går bra.
När folk här inne pratar om bra hästar vad menar ni då? Jag kan många gånger tycka att det är bättre att inte veta hur hästen har varit för 4 år sedan hos någon människa jag inte har en susning om, hur denna hanterar och rider sin häst. Bara för att säljar tycker sin häst är på ett visst sätt så betyder inte det att jag tycker den är på samma sätt i min vård. Visst kan det vara bra och veta om den har kraftig sadelgjordstvång mm. Men annars tycker jag det är bättre att skaffa sig en egen åsikt om hästen under provridningen. Man skall ju faktiskt umgås med sin häst varje dag mer eller mindre. Och ja det är jobb med vilken häst man än köper... Tro det eller ej!
Hoppas trådskaparen hittar en hästis i framtiden
Köpte inte vår polska häst pga att hon var billig, vi hade en budget som hon visade sig ligga väldigt mycket i underkant på, med tanke på hur hon visades upp och hur hon rörde sig mm blev jag förvånad över hennes pris (o med billig menar jag inte 20.000 kan tilläggas)
Men handlaren som förmedlar många hästar per dag kollade bara på hur hon såg ut, o hon var ingen klassisk skönhet direkt, men hon var 7 år, kom från Polen, hade haft två föl och var inte så högt utbildad. Med de kriterierna satte han priset och det är jag glad för.
En av våra tränare gissade att vi betalat tre gånger så mycket mot vad vi gjort.
Kan även tilläggas att hon tränas normalhårt och går från klarhet till klarhet och vi är otroligt nöjda med vår "fula ankunge".
Så jag vidhåller fortfarande att det kändes tryggt att köpa häst av denne handlare. Ridskolan vi står på köper i princip alla sina hästar från denne o även de flesta privatryttare har fått sina hästar förmedlade av honom, i alla prisklasser och utbildningsnivåer.
Skulle absolut inte tveka att köpa av en privatperson om rätt häst dök upp hos en sådan, som sagt finns det såklart mycket fördelar med det också
Roligt att din polska går bra.
När folk här inne pratar om bra hästar vad menar ni då? Jag kan många gånger tycka att det är bättre att inte veta hur hästen har varit för 4 år sedan hos någon människa jag inte har en susning om, hur denna hanterar och rider sin häst. Bara för att säljar tycker sin häst är på ett visst sätt så betyder inte det att jag tycker den är på samma sätt i min vård. Visst kan det vara bra och veta om den har kraftig sadelgjordstvång mm. Men annars tycker jag det är bättre att skaffa sig en egen åsikt om hästen under provridningen. Man skall ju faktiskt umgås med sin häst varje dag mer eller mindre. Och ja det är jobb med vilken häst man än köper... Tro det eller ej!
Hoppas trådskaparen hittar en hästis i framtiden