Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383

kicket

Trådstartare
Satt o läste annonser o blir chockad hur folk sätter priser.
Hur kan man tex sälja en klass 1 fölunge (hbl renrasigt) för 20000?!!!:eek:
Samma en 1-åring för 25000:-.
Hur sätter ni priser? Själv så vill jag ju iaf få tillbaka insatsen.

Sv: Priser på årsföl?

jag kan erkänna att jag sålde min första fölunge ganska billigt, 25000 för ett hingst föl klass ett.
Men min tanke med fölet var att stoet skulle få lite mer tid på sig att utvecklas och växa till sig jag, hade således aldrig någon tanke på att behålla fölungen.
Därmed inte sagt att jag slängde iväg honom till första bästa.......

Ok. Men gick det verkligen runt?
Hade du inte lika gärna fått iväg den för 35000:-?
Sen får man givetvis se till stoets meriter, stam, o fölets förutsättningar.
Men det är en väldigt stor prisskillnad på 6 månaders föl allt från 20000:- tom 70000:- Har jag sett. svensk födda fölungar.
Det verkar som om fölungar o 3-åringar betingar högre pris än en 1-åring eller 2-åring.Hur kommer det sig?

Men om du jämför med hur många 2-åringar som går för 35-40000:- eller 3-4 åringar för 50000:- så har man ändå fått tillbaka mer av pengarna man har lagt ner på hästen om den säljs som föl för 20000:-. Unghästen kostar ca 15-25000:-/ år i rena driftskostnader beroende på var man har den, så en 2-åring som ska "gå ihop" borde kosta minst 50000:- om man räknar att kostnaderna för betäckning till avvänjningen är 20000:-, räknat exklusive stoets kostnader under dräktigheten, en 3-åring skulle då kosta minst 65000:- oinriden, lägger man pengar på inridning skulle den vara ännu dyrare. Tiden man själv lägger ner på unghästens dagliga skötsel räknar jag då inte med.
För att överhuvudtaget få sitt årsföl sålt så dumpar en del priserna, annars kan de stå där med en unghäst i flera år som de kanske får 40000:- för som riden 3-åring vilket är en större ekonomisk förlust än om fölet säljs för 20000:-.

Jo men absolut, naturligtvis spelar stam och meriter in, mitt sto var bara 4 och inte färdigvuxen och därigenom inte meriterad, jag såg det som ett sätt att använda henne ett år när jag ändå inte kunde "rida på"henne i den utsträckningen som jag ville med tanke på att hon inte var färdig, ( Jag vill gärna ha en häst som håller länge)
Eftersom hon och fölungen gick på bete hela sommaren så hade jag inte så stora omkostnader och det gick ihop sig.
Jag tror att när man köper en fölunge går man på stam och möjligtvis egen kännedom om ex stoet.
En treåring har kanske hunnit visa sig lite ( så att man ser åt vilket håll det barkar) 1 och 2 åringar är tycker jag lite svårare att bedömma.
Sen är det säkert en smaksak vad man är ute efter och väljer att köpa

Ok. Men gick det verkligen runt?
Hade du inte lika gärna fått iväg den för 35000:-?
Sen får man givetvis se till stoets meriter, stam, o fölets förutsättningar.
Men det är en väldigt stor prisskillnad på 6 månaders föl allt från 20000:- tom 70000:- Har jag sett. svensk födda fölungar.
Det verkar som om fölungar o 3-åringar betingar högre pris än en 1-åring eller 2-åring.Hur kommer det sig?

Det kan också vara som kvasthulda skrev att om man hittar en bra köpare så är inte de 10000 kronorna det viktigaste.

Priserna som står i annonser är just vad det är ett utsatt pris, jag vet föl som annonserats ut för 60000:- och sedan sålts för halva summan, det är ju upp till säljaren att sätta ut pris och för spekulanter att komma med bud. Jag vet inte varför föl är dyrare än 1-2 åringar, att 3-åringar är det, och speciellt då inridna förstår jag mer, då vet man ju om hästen är någotsånär ridbar. Kanske är det så att de "bästa" fölen säljs som föl eller behålls, ibland 1-2-åringarna är det många av de som kanske inte är högsta klassen och som ej blev sålda som föl:confused: . Har man behållt hästen tills den är 3 år, och helst ska den då vara inriden, så vänder man sig även till de som inte vill vänta så länge på en rå unghäst och då finns det en större marknad.

Priserna beror nog också till stor del på hur angelägen man är att bli av med fölet och hur bra stam den har. Hyr man boxplats tjänar man nog på att sälja fölet lite billigare "i rättan tid" än att vänta på att någon ska betala 35000. Luttrade uppfödare som varit med en tid har kanske erfarenheten att se vilka föl det lönar sig att behålla och vilka det är bäst att sälja i god tid även om betalningen inte är den bästa.
Just att bedöma kvaliteten på ett föl är ju så svårt- de flesta föl är ju lovande inom någon disciplin och de har framtiden för sig. Stoägaren har valt en hingst som han verkligen tror på och förväntar sig naturligtvis att fölet ska bli en stjärna!! En ettåring ser kanske inte så rolig ut och kanske växer mycket och rör sig sämre. Och sen är det ju så att hästuppfödning ofta inte går ihop sig... tyvärr.

Jo självklart så förstår jag ditt resonemang.
Förstår bara inte vitsen med att betäcka om man måste dumpa fölet sen.
Visst kan saker inträffa som gör att man snabbt måste bli av med hästar osv, men om det inte inträffat någon varför då inte ta mer för fölet, iaf i utgångspris.
Om man inte kan få mer betalt för fölet kanske man skulle låtit bli att betäcka från början?? Så att man inte riskerar att stå där med en unghäst som man inte blir av med eller har plats för.Bara en fundering..

Sen så undrar jag fortfarande varför fölen o 3-åringarna ofta betingar mer än en 1-åring eller 2-åring?
Hur passar det in i ditt resonemang om att de är dyrare i drift ju längre man har dem? Håller med dig i ditt resonemang, vilket gör att jag tycker att priserna ibland verkar fel satta.

Tillägg!
Svar på ditt första inlägg, de andra kom när jag satt o skrev mitt.

Senast ändrad:

Jag håller med er allihop faktiskt.
Själv har jag förmånen att bo på gård o ta fordet själv, så jag kan ju också hålla på fölen eller unghästarna tills jag hittar en köpare som passar, utan att det för den skulle skenar iväg kostnadsmässigt.
Men det är som ni säger, jag säljer helst som föl eller inriden 3-åring, 1- åringar o 2-åringar är inge roliga i sin utveckling. O dessutom som köpare kan man lika gärna lägga på de tusenlapparna det kostar att föda en 2åring tills den är 3 o få den inriden.

Jag har två åringar (varav en ska säljas) men nu är de ju snart två år och jag kommer inte att dumpa priserna - jag har ingen stallkostnad och bete och foder odlar jag själv. Dessutom anser jag att de här hästarna är alldeles för värdefulla för att dumpas bort. Så det blir väl till att visa dem på treårstest och därefter sälja dem.N

Jag kan förstå ditt resonemang om att hellre låta bli att betäcka än att dumpa priset på fölet året efter. Men saker kan ju hända som vi inte rår för. Problem med ekonomin kanske- hingstar som plötsligt får C - hur lättsålda är deras fölungar? Uppfödaren kanske ändrar inriktning och känner att det är bättre att sälja ett par hästar billigare för att bli av med dem. Sen att priserna varierar så mycket är egentligen inte så konstigt. Kvaliteten varierar ju också.

Tja... Mitt sista halvblodsföl sålde jag för 20000:- Det första budet köparen gav var 12000:-. (Fölet var efter Turban Rose, född sommaren efter att han dog och man kunde tro att det skulle vara lite drag efter fölet då..) Fölet som föddes året innan behöll jag, och sålde nyligen alldeles för billigt, åtta år gammal och utbildad tom piaff och passage. Rent ekonomisk skulle jag ha skänkt bort honom som föl.
Numera föder vi upp travare, jag har tröttnat på att vara sponsor åt andra.

Dom som såldes i mitt stall gick för 10000kr ett ardennersto.(E:Terrosan,U:Pamela)
Den andra, en friserhingst(E:Melle,U:Uke fan der byl) 40000kr,byttes dock mot en tävlingsponny av samma värde.

anledning till att man betäcker är nog flera, man har ett sto som förärver sig säker och väl, man har en förstföderska och vill man se hur hon förärver sig och provar därför att betäcka ett år och många vill också ha en avkomma från sitt eget sto. Visst drömmer vi alla om att få en stjärna, och för många uppfödare är just den egna avkomman en stjärna även om inte domarna skulle tycka det. Väljer man att behålla fölet så är väl det bra, men om man har tänkt sig att sälja det och inte får det sålt kan det för många vara tufft att behålla avkomman både ur ekonomisk synvinkel, och tyvärr också ganska ofta p g a att kunskapen att uppfostra unghästar inte finns, det blir inte roligt när unghingsten inte gör som man säger utan tar överhand. Man kanske heller inte har unghästkompisar till unghästen och då blir den ofta mer ohanterlig. Just hingstföl har jag märkt är svårare att sälja än stoföl, visst beror det på stammen också, men rent generellt just i år så tror jag att det finns många som står med sina osålda hingstföl. Själv försöker jag få ett stoföl som jag hade tänkt avla vidare på då jag tycker att mitt sto har bra stam och hon har egna förutsättningar för den gren jag avlar för, jag fick såklart ett hingtföl som jag sålde, jag satte ett pris så att det gick ihop sig med ett litet plus och han såldes på en vecka. Detta var i slutet av september, av de som har satt högre pris typ 50000:- på sina föl ser jag att många ej har blivit sålda. Jag har inackoderade hästar och det stoet är dräktigt igen, så för mig kostar hästarna en hel del varje månad oavsett om de är små eller stora...

Sant sant!
Sen är det nog vissa som skriver det pris de faktiskt vill ha o andra skriver ett utgångspris som i många fall är förhandlingsbart.

Själv funderar jag på en klausul i mina kontrakt när jag säljer mina fölungar.
Typ...10000:- tillbaka om hästen visas på 3-årstest o går vidare alt kvalitets. Detta för att locka köparen att satsa på detta o går det vägen så betalar jag gärna ut det för det höjer värdet på mamman o på kommande syskon.
Jag menar likväl som jag behåller o säljer inridet som 3-åring, o lägger ut tid o pengar på inridning, löshoppning o en "proffs" ryttare, startavgifter osv så kan jag sälja som föl o ge 10000:- tillbaka om hästen går till final.
Detta kanske sporrar iaf någon köpare att faktiskt ha hästen klar att visa vid 3 årstest eller kvalitets.

Risken jag ser när man säljer sin fölunge för "billigt" är att den hamnar hos någon som bara vill skogsluffa eller rida för egen del(absolut inget fel med det). Men iom att jag vill satsa seriöst på min avel o lägger ner åtskilligt med timmar på "forskning" om lämplig hingst osv så vill jag gärna att fölet får en möjlighet att visa sig o dessutom att stoet ska kunna tillgodo räkna sig avkommans bedrifter.
Är någon däremot beredd att betala för en fölunge så tror jag dessutom att det finns de rätta ambitionerna hos köparen som jag vill ha.
Hm...blev det begripligt???

Jag resonerar nog ungefär som du där - de som är villiga att betala ett högre pris för ett riktigt bra ämne - är duktiga och seriösa nog att ta hästen hela vägen fram. Jag är inte heller sugen på att sälja till någon som vill skogsluffa även om jag inte kan säg att det är något fel med det. Men man har ju lite mer ambitioner med sin avel.

Då tänker vi nog lika.
Men ibland slår det ju fel o blir inget bra ämne o då får man överväga det då.
Precis som Elle12 säger så kan det vara knepigt för många att hålla hingstar. Dessutom verkar det över lag vara svårare att sälja en hingstunge.
Hade turen i år att få 2 stoföl, precis som jag beställde.:)

Ja har man hästen inackorderad förstår jag att det kan vara bättre att sälja för något lägre pris än att stå kvar med den. Det kostar ju en massa extra för varje månad man har den kvar.

Hm, jag har erfarenhet av att en av de allra duktigaste ryttarna i Sverige gärna köper någon/några påläggskalvar som föl BILLIGT varje år då h*n anser att man som uppfödare ska var glad för att få sin häst såld till en så duktig ryttare som sedan tar fram hästen. Denne håller gärna hästarna på någon lösdrift, inget fel med det tvärtom, men de tittar knappt själva på hästen igen förrän den ska ridas. Passar de inte ryttaren i smaken just då så säljs den DYRT då ryttarens namn säljer, man hör aldrig talas om hästen igen då det bara var någon som kunde lägga upp mycket pengar utan att ha kunskap att lotsa fram en unghäst rätt som den såldes till. Vet inte vilket som är att föredra av det och skogsmulle:confused: För hästens del är det nog skogsmulle.
Naturligtvis vill man att ens uppfödda stjärna ska få de bästa möjliga förutsättningarna att utvecklas och förhoppningsvis får man se den göra bra ifrån sig:)

Varför i hela fridens dar betäcker man o säljer så billigt.Begriper ni inte att ni förstör marknaden för alla som satsar på att få fram bra föl.Har man inte råd att använda det bästa stoet(obs viktigast) o korsa med den bästa hingsten(alltså den som passar stoet bäst) behålla ev osålda föl,så ge tusan i att betäcka då.Eller gör som ardenneruppfödare skicka till slakt.Då skulle vi slippa alla föl som nästan måste skänkas bort.Detta i sin tur leder till ökade priser pga minskad tillgång.Då skulle man oxå kunna sälja 1o2åringar o få bra betalt.Detta i sin tur skulle göra att uppfödarna skulle kunna skaffa ännu bättre avelsmaterial osv.-en god cirkel.SLUTA BETÄCKA OM NI INTE HAR OVANSTÅENDE MÖJLIGHETER.:devil:

Jag resonerar nog ungefär som du där - de som är villiga att betala ett högre pris för ett riktigt bra ämne - är duktiga och seriösa nog att ta hästen hela vägen fram. Jag är inte heller sugen på att sälja till någon som vill skogsluffa även om jag inte kan säg att det är något fel med det. Men man har ju lite mer ambitioner med sin avel.

Ja, fast ibland tas inte de föl som säljs dyrt hela vägen fram i alla fall. Jag sålde tex ett hingstföl som vunnit Riksfölet till någon jag trodde skulle kunna ta fram honom, men när han blev för liten för att det skulle vara nån idé att försöka få honom som godkänd hingst (han fick omdömet lovande hopphäst på rådgivande) såldes han på export till USA innan 3-årstestet som hunterhäst, dvs inte visad och bedömd (avelsvärderande bedömning) här i Sverige och mitt sto får inga mer avelsvärderande poäng för honom än för vilket annat föl som helst. Visst låter det tjusigt med USA-export, men det höjer inte avelsvärdet på mitt sto för det. :(
Nu hoppas jag på de mer "amatörmässiga" köparna som köpt de två efterföljande fölen att de ska ta fram dem i alla fall (en är redan visad på kvalitén).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 836
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 896
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 386
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka