Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!

Sv: Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!

För första gången i mitt liv ska jag betala tillbaka... ca 1000 spänn. Tack, nu vet man väl att man är vuxen "på riktigt". Har ju skaffat mitt första heltidsjobb under året så det har väl något med det att göra, antar jag. Är alldeles för dåligt insatt... :o

Hur i hela friden får ni ut sådana enorma summor? Tidigare år har jag fått ut runt 40 kr, så när jag i år såg att det låg på ca. 600 kr kände jag mig rikast i världen! Sedan läste jag den här tråden :p

Jag kanske är efterbliven, men jag har aldrig hört om någon som fått ut över tusenlappen... Fast iof har jag aldrig frågat någon om det heller.

Ska få strax över 8k. Hade inte förväntat mig något alls, brukar få 2k i restskatt så detta var väldigt trevligt. Vet inte ännu vad jag ska spendera dessa på dock..

Vissa väljer att skatta lite högre än vad som behövs. Te.x har jag bett min arbetsgivare att dra 300 kr/månad extra just bara för att jag är så trött på restskatt. Detta blev visst en ordentlig summa i slutändan :D

Att man får 40k kan ju ha och göra med avdrag som görs, om du te.x äger fastigheter och gör ränteavdrag osv. :)

KL

Jag har de senaste tre åren behövt betala tillbaka runt 3-4000 varje gång. Jag har gråtit när jag sett deklarationen, då jag vid vissa tillfällen levt på halv sjukpenning.
MEN I ÅR!!!! Jag jublade hemma igår, nu får jag i stort sett tillbaka de där tusenlapparna jag betalat in tidigare år, fy fan vad skönt!
Det är egentligen inte så att det är mängden pengar jag jublar åt, för de ska sparas i vilket fall som helst, utan just bara det faktum att jag slipper betala tillbaka! :D :D

okej det är första gången jag deklarerar så jag fattar inte så mycket. men det här betyder väl att jag har fått restskatt?

Kommunal skatt % 34,050
Kyrkoavgift % 0,850
Begravningsavgift % 0,280

Uppgifter Belopp
Sammanställning förvärvsinkomst
Förvärvsinkomst 128 741
Fastställd förvärvsinkomst: 128 700
Grundavdrag - 34 300
Beskattningsbar förvärvsinkomst: 94 400
Preliminär Skatteuträkning
Kommunal inkomstskatt 32 143
Kyrkoavgift 802
Begravningsavgift 264
Skattereduktion för arbetsinkomster (jobbskatteavdrag) - 6 053
Summa: 27 156
Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter: - 22 489
Belopp att betala (exklusive ränta): 4 667

Inbetalningsuppgifter
Här finns information till din skatteuträkning
Underlag för skattereduktion för arbetsinkomst (jobbskatteavdrag) är 78 600 kr.
Din allmänna pensionsavgift är 5 500 kr. Du har fått skattereduktion med hela beloppet.

Ja, du skulle betalat totalt 27.156 i skatt och 22.489 har dragits enligt kontrolluppgiften, så 4667 för lite med andra ord.

Ja du ska betala tillbaka.
Du skulle ha betalat ca 27tkr men har bara betalat ca 22tkr.
Surt med en så stor restskatt! :(

helvete ! Ursäkta språket.. tror jag drar täcket över huvudet.

Det står exkl ränta? hur mycket mer handlar det om?

Kl

933 spänn. Wääh.
Men men, allt som inte ska betalas tillbaka är bra! :)

Jag ska betala tillbaka drygt 300 kr. Tjoho! Var helt övertygad om att jag skulle ha några tusen. Detta känns som en fis i rymden. Maken får tillbaka sina vanliga 13000.

okej jag har lite svårt att förstå sånt där.. :(

tyckte jag läste någonstans att det är räntefritt upp till en viss summa?
Drar dom ränta redan nu/sen tidigare . eller börjar den dras senare om jag inte betalar in i tid? Vad är sluträkning?

Jag kommer få tillbaka typ 500 kronor. SÅ RIK.

Seriöst, dock, så hade jag roligare för de där extra pengarna varje månad än jag hade haft av att få dem i en klumpsumma.

Jag var orolig över att behöva betala så jag är mycket nöjd med att få 13k istället :)

Det kommer åka in på 2 olika sparkonton men jag funderar på om man ska unna sig en liten resa eller en fotokurs också :)

Ang. att "låna ut pengar gratis" så visst, det är ju knappast förmånligt så sätt. Men att få en (i många fall oväntad) större utbetalning är skäl att hurra oavsett tycker jag. Även om jag hade behövt dem pengarna förra året när jag tjänade väldigt lite periodvis, så känns det ju mer i klumpsumma.

*kl*

Jag var inne och tittade precis, och jag kommer få tillbaka drygt 8000kr! Otroligt trevlig överraskning eftersom jag dels var beredd på restskatt (jag har alltid haft sjukt dålig koll och äger en del som ska skattas på så brukar förvänta mig det värsta ;)) och dels eftersom jag pluggar (är fattig) och är hemma med hundvalp hela sommaren vilket innebär att jag bara kommer jobba helger när sambon är ledig. Visst, 8000kr är ingen förmögenhet direkt men kommer göra stor skillnad speciellt under sommaren! :)

Men du, 8000 kr är en fin summa att få tillbaka :)
Jag får tillbaka 7246 kr är är superglad över det. Finns massor jag kan göra för dom pengarna även om det så klart inte räcker till en resa jorden runt.

Kl
När jag loggar in via appen och väljer fliken skattebesked så står det längst ner under allt annat : din allmänna pensionsavgift är 10700kr. Du har fått skattereduktion med hela summan.
På raden över under andra listade saker står det summa:25312.

Jag har tidigare år fått runt 400-1000kr tillbaka. Då undrar jag. Har jag kollat på fel flik? Får jag 0kr iom det som stog vid pensionen eller får jag 25312kr?
Kan ta screenshot om någon är kunnig o kan tyda listan åt mig . Är den större summan min så är nästan hälften av min skuld betald o det hade varit guld värt!:) men jag ska inte ta ut någon seger innan jag vet om det ens stämmer^^

Det ska stå belopp att få tillbaka och sen summan.

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 113
Senast: EZMK
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 147
Senast: Masqueradee
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 029
Senast: Unafraid
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
890
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar