Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!

Sv: Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!

4700kr kommer jag få tillbaka, men blir mer när jag gör alla avdrag, orkar inte räkna på det nu dock :p

Kl

Fick ordning på min summa.. Hela 139kr får jag tillbaka så blev ingen insättning på mitt lån tyvärr . Men jag slapp betala iaf som mamma trodde så jag är glad ändå :D blir ca 2000kr till för bensin oxå som jag har rätt till :)

Får tillbaka knappt 1300. Betydligt lägre än jag trodde då jag brukar få ca 5000 tillbaka annars. Men egentligen är det väl bra att man får sin lön när man ska ha den, men ändå..
Hade hoppats på lite extra till sparkontot som gapar tomt..

KL
ca 6000, fick 13 förra året, nån sorts rekord, men 6000 är väl trevligt det också :)

okej jag har lite svårt att förstå sånt där.. :(

tyckte jag läste någonstans att det är räntefritt upp till en viss summa?
Drar dom ränta redan nu/sen tidigare . eller börjar den dras senare om jag inte betalar in i tid? Vad är sluträkning?

Jag tycker mig ha läst någonstans att det är summor upp till och med 20tkr som går under lågränta eller liknande och den ligger på 1%.
Räntan börjar dras från och med sluträkningen som jag inte har någon aning om när den är. Så ränta läggs på fram tills den dagen du betalar vilket du väljer själv.

Saxat ifrån skatteverket:
"5 maj
Inkomstdeklarationen för inkomståret 2013 ska du ha lämnat senast den 5 maj.Du ska ha gjort en eventuell extra skatteinbetalning om du vill undvika kostnadsränta och räknar med ett underskott av slutlig skatt på högst 30 000 kronor.

Räntan börjar räknas fr.o.m. den 6 maj."

*knapp*

förra året fick jag dryga 7000 tillbaka och detta året ska jag visst betala nästan 1000kr :(:mad::cry:

jag har faan inte råd att leva längre.. utgifter på utgifter och jobba mera går inte

*knappar*

För första gången på länge får jag tillbaka en hög med pengar! :D Nästan 15 000 innan avdragen är gjorda! Första gången jag ska göra avdrag! :eek:

Jag ska betala ca 400 kr och jag fattar inte varför höhö. Antar att det har något att göra med mina fonder och när jag plockar pengar därifrån, det är sedan jag började göra det som det har hänt grejer på deklarationen (förutom förra året när jag hade gått på timmar så då fick jag tillbaka). Ett år när jag var arbetslös plockade jag lite pengar från en fond till körkortet eller vad det var och sedan fick jag restskatt när deklarationen kom, jag fick plocka från fonden för att ha råd att betala restskatten eftersom att jag var arbetslös hahah. Man kanske skulle sätta sig in i det lite bättre... :D

Ackela: kom ihåg att fylla i s k K4 blanketten, där anger du ju hur mycket du en gång köpte de fonder för som du sålt, endast mellanskillnaden som du ska skatta för (30%). Förifyllt är oftast bara säljvärdet så med lite tur kanske du får tillbaka? Omvänt kan du ju i värsta fall ha gått minus och ändå behöva skatta om införskaffningsvärdet saknas.
Med vänlig hälsning, Thomas

Visst fan, det glömde jag :o
Jaja, bara hunnit köpa fonder för typ 500 och inte sålt mer än kanske 200 kr. Enorma affärer :D

Får tillbaka 5300, sweet! Då överlever jag perioden mellan studielån och första lönen :D

Kl

Får tillbaka strax över 6000. Har fått typ mellan 6-9000 alla år så det var det jag förväntade mig!

Summan är ungefär det jag räknade med (6000) pluggat halva året och jobbat halva typ. Så känns helt okej. Förhoppningsvis blir jag fortsatt anställd och slipper leva på dessa pengar. Slipper jag det åker dem direkt in på sparkontot :d

KL

Jag får betala tillbaka för första gången men det var väntat så det gör inte så mycket :)

Oj, det visste jag inte. Men dessa fonder har jag haft sedan jag var en liten plutt för det är mina föräldrar som har skaffat dom åt mig så jag antar att det inte behövs då eller? Jag har inte behövt fyllt i något sådant förut?

Nja, den förtryckta eventuella fondvinsten baseras på kontrolluppgift från bolag (bank m.f) som förvaltar fonderna, dessa ska innehålla:

•vinst eller förlust vid försäljning av fondandelar
•schablonintäkt
•utdelning.

Om man bara får försäljningspris på beskedet från sin bank (eller fondförvaltare) kan man beräkna fram sin egna vinst, men detta behövs vanligtvis inte.

Jag ska få 5000 tillbaka innan avdrag. med avdragen +7000 så det känns bra.
För visst räknar man milersättningen *18,50 eller vad det är och sen drar skatteverket automatiskt av 7000 eller var det 9000?

*kl*

Har fått besked på 7900 kr, men jag ska göra några avdrag. Så kommer hamna runt 11000kr tillbaka.
Det blir till en resa till paris med bästa vän! :D

Mil x antal dagar x 18,50 = summa som man skriver in på sin deklaration om man uppfyller kraven för reseavdrag, 10 000 räknas sedan automatiskt bort.

Jaha, jag som alltid dragit av 10 000 kr själv innan jag skrivit in det i deklarationen.

Det var ju dumt :p

Jag får tillbaka 4200 innan mitt reseavdrag.. lär väl typ landa på 5000 när avdragen är gjorda!

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 113
Senast: EZMK
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 147
Senast: Masqueradee
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 029
Senast: Unafraid
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
890
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar