Karin87

Trådstartare
Jag vet att det funnits lite trådar angående just priser på islandshästarna.
Jag har kollar runt lite, men det är så olika priser.
Om man känner en häst, hur ska man då veta hur mycket man tror den är värd att ge. Jag tycker det här är jätte svårt. :confused:
Några tips??
:banana:

Sv: Pris...

Jag tycker det är extra lätt att bedöma priset när man känner hästen, då vet man ju tex hur den reagerar på olika saker, sånt man inte vet när man bara provridit hästen ngn gång.

Annat jag kollar på är ålder, sto/valack(ston kan vara ngt dyrare), utbildning,hur är den att rida, tävlad?stam å gångarterna oxå såklart.
Temperamentet är som sagt svårt att bedöma när man bara testat den en gång så då får man lita mer på vad säljaren säger.
Inridna hästar 40 000 å uppåt, tävlingshästar 55-60 000 å uppåt.Med inridna kan menas att de bara är skrittade å kanske inte ens ridna i alla gångarter.

Sedan ska man tänka på att alla inte sätter realistiska priser, vissa är hemma blinda som jag kallar det, ibland ser man ju annonser på en inriden valack som inte ens är töltsatt å inget annat som säger att de kommer visa sig fördelaktigt på tävlingsbanorna som ägaren tror sig kunna få sålt för 80 000 å då är man ju ganska fel ute.
Dessa hästar ser man ju oxå vara i annonserna flera månader om inte år å säljaren fattar inte att sänka priset :smirk:

det viktiga är ju vad som är viktigt för dej, vid val av häst!

Lista upp det du kräver,
sedan vad som är önskvärt
och till sist sånt som är ren bonus

Ju fler krav desto dyrare blir det ju.... :angel:

vissa saker kostar ju mer än andra iofs tex
dokumnterade tävlingsmeriter och bra stam

andra saker sänker priset tex eksem , spatt, dåligt lynne/dåligt hanterad (men vem vill ha sånt?)

chrysler skrev:
Sedan ska man tänka på att alla inte sätter realistiska priser, vissa är hemma blinda som jag kallar det, ibland ser man ju annonser på en inriden valack som inte ens är töltsatt å inget annat som säger att de kommer visa sig fördelaktigt på tävlingsbanorna som ägaren tror sig kunna få sålt för 80 000 å då är man ju ganska fel ute.
Dessa hästar ser man ju oxå vara i annonserna flera månader om inte år å säljaren fattar inte att sänka priset :smirk:

det finns många lovande tävlingsämnen i annonserna, undrar allt vart alla tar vägen :angel:

Antagligen till många amatörer men en stor del av de hästar med "tävlingstalang" finns nog bara i sina ägares/säljarnas fantasi :smirk:

Beträffande exemen finns det en möjlighet att göra riktiga klipp om man vet med sig att man är nogrann o kan vårda hästen. Då går det att få en väldigt fin häst (gångartsmässigt eller utbildningsmässigt) som dock har exem till en mycket rimlig peng. Mellanskillnaden mot det exemfria priset kan kan man köpa många täcken för.

Hade jag begränsat med pengar skulle jag mycket hellre köpa en flott häst med exem o vårda den nogrannt, jämfört med en medioker häst utan exem.

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 050
Senast: nyttnick
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 618
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar