D

Dondimpen

Halloj! Jag har börjat intressera mig för islands hästar.. Vad kostar en islandhäst? Vet att det är svårt att säga men var ligger prisklassen ungefär? tack för svar!

Sv: Pris??

Klicka på länken till radannonserna här ovan och sedan på islanshäst så får du svaret. Priset ligger någonstans mellan tiotusen och några hundra tusen beroende på vad man söker.

Man får ju inte ens ett föl för 10 000 :smirk:
Vill man ha en inriden som är frisk får man räkna med 40-60 000 för en familje häst å högre för en tävlingshäst.
Men det finns ju fynd såklart :smirk:

Man får ju inte ens ett föl för 10 000

Jodå, antingen kan du välja på en pålle som är 25 år eller äldre då kan du få loss hästen för denna summa. Eller om du är beredd på att leka kamazakipilot, då vet jag ett objekt för dessa pengar. :eek: Kallas fö för renoveringsobjekt för den sugna. :angel:

Visst, om man inte vill ha en häst i medel åldern så kan man säkert hitta några, jag sålde min 23 åriga valack för den summan.Men jag vill man ha en yngre häst ska man nog glömma det, annars finns ju billiga t märkta spatthästar som man kan få billigt men då finns det ju vissa begränsningar med en sådan häst.Bara ett föl jag är spekulant på kostar 25 000 :smirk:

Jo men frågan var inte vad en islandshäst chrysler kan tänka sig att köpa utan vad en islandshäst kostar, eller hur? Hade frågeställningen varit den hade ju svaret från 10.000 behövts korrigeras men som det är nu så är det fakta, det går att få tag på hästar i det prisläget. Det krävs ingen större inteligens för att inse att lägsta priset är på de minst attraktiva hästarna ;).

Å det har redan skrivits.Men jag trodde det gällde friska hästar, för de flesta vill väl ändå ha en sådan :angel:

Räknar du ålder (hög eller låg enstaka föl säljes en del föl för 10.1200) och svåra ridenhet som sjukdommar så okej :p .

Senast ändrad:

Men om en islandshäst är så svårriden så den bara kostar 10 000 tror jag att den hästen inte är värd att köpa, man kan få en häst som inte har alla möblerade däruppe för 25 000(om man känner sig utmanad) :D

Det skulle jag säga att det beror helt på det, vet en regionaldomare som faktiskt köpte en sådan häst. Och det blev fason även på den, fast man måste nog ha både tid, kunskap samt tålamod.

Hörde om en instruktör (vet ej om människan var utbildad men hon jobbade med att hålla lektioner)som köpte sin islandshäst för 6000 om jag inte missminner mej, den ansågs helt oförbätterlig(tror den gick på turridning) men den blev jättebra hörde jag, å dom tävlade visst oxå.Men det ska nog krävas att man har lite kontakter för att få till ett sånt pris :p

Nej kontakter behöver du inte, men jag håller med om svårigheten att finna dessa hästar. Det beor dock inte på avsaknaden av renoveringsobjekt, för det finns massor av sådant. Utan mer att dessa hästar inte annonseras ut mer än i undagsfall, säljaren har förstått att det krävs en viss typ av indivd för att få ihop en bra kombination.

Att annonsera ut en islänning för 10000 kr ger i princip bara svar från sådana som endast är ute efter en billig häst, dessa saknar ofta kunskapen och skulle därför inte tillföra denna typ av häst något positivt.

Dondimpen skrev:
Halloj! Jag har börjat intressera mig för islands hästar.. Vad kostar en islandhäst? Vet att det är svårt att säga men var ligger prisklassen ungefär? tack för svar!

Håller med Chrystler Skulle nog också tippa att du får sikta in dej på en häst i prisklasen 40-60 000 kr,eftersom du skriver att du börjarintressera dej för islandshästar skulle jag råda dej att inte köpa ett renoveringsobjekt, eller en häst med olika fomer av problem sjukdomar, spatt, eksem osv, som ju gör att du kan få en billigare.

en liten parantes bara..... :angel: :smirk: Konstigt om du hade ställt frågan var du kan hitta en billig islandshäst, så hade du genast fått svar att de finns inte.....nu verkar det vara fullt möjligt att hitta "fynd" för 10 000.... :D

Jag har köpt en 20-årig islandshäst för 2500:-. Det är den billigaste jag hört talas om.

Och vi en gamling på 23 år för 10,- men den nya grimman som var med var nog mera värd än hästen ... Det var dock inte "hästens fel" utan tidigare ägares.

Hej!

Tänkte bara tala om att jag bytte min nya islandshäst mot ett par ridbyxor... ;)
Motsvarande ca 500 kr.
Graublesi heter han och är en 6 årig valack som nog kan gå hyfsat på en tävlingsbana om nåt år.
Det är en mycket trevlig och positiv häst att arbeta med och han har inga psykiska problem.

MEN! Han är köpt på Island så transport och reggning i Sverige tillkommer så slutpriset för han hamnar nog nånstans runt 12 000 kr.

Tänkte bara lägga till detta i er diskussion!

Det var väl att ta i ;)
Men visst, man kan få tag i billiga isisar på island, det är ju egentligen importen som kostar i såna fall.
Hade man bott på island hade man ju kunnat ha 20 hästar istället för 3... :)

Egentligen frågade ju inte trådskaparen om en billig islänning utan om vad en islänning brukar kosta, så vi kanske inte hade behövt dra upp alla undantagsfall ;)

Hade man bott på island hade man ju kunnat ha 20 hästar istället för 3...

Hmm inte riktigt, en bra häst är dyyyyr på Island. Med en bra häst menas inte alltid en flott tävlingshäst, normalpriset för en trevlig familjehäst ligger på motsvarande 30000-50000 SEK så priseran skiljer sig inte så mycket i de fallet, dock kan man finna billigare hästar fast då undrar man ju vad de själva tänker om den varianten. :crazy:

Mm det finns ju bönder som passar på att sälja sina hästar som är uppfödda för tex köttets skull, inte med planerad avel.
Dessa hästar finns ju oxå köpare till, de som vill ha en trevlig skogshäst eller så.
Men hästarna är ju billigare på island, men de blir lika dyra som i sverige när man kostat på sig importen.
Varför man kan ha mer hästar oxå, tänkte jag oxå på marken, om att många har mer plats att ha hästar där.
Men är man inte jättenoga med vad man ska ha för häst(inte en blivande vm häst alltså) då kan man nog få loss några stycken till ett överkomligt pris. :)
Skulle flytta dit om inte min sambo strejkade :devil:
Han tycker det börjar bli liiite väl mkt hästar nu hehe...

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 747
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA