Sv: Pris??

30 000 är väl billigt för en familjen häst just nu tycker jag,även om det är på Island, sen kostar väl importen nästan 20 000, vet inte exakt men ca 16 000 för en unghäst/föl. Priserna har ju gått upp ganska mkt senaste åren här i sverige.
Kommer ihåg när man kollade annonser 96/97 å då kunde man få hur många inridna hästar som helst för 30 000, men nu får man knappt en 2 åring för det priset.
Beror väl på att intresset ökat, ändå kan man tycka det är lite konstigt för med så stort intresse borde ju olika försäljare börja pressa ner priserna lite för att höja konkurrensen.

30000 kr är ett hyfsat pris på en familje häst, men här bör man inte vara klockren på att just den klarar av att gå med barn. En av mina bekanta har i dagaran köpt sig just en sådan häst, bor på Island och behövde nu en pålla till barnen. Motsvarande 46000 SEK blev det slutgiltiga priset, så även på Island kostar hästar med kvalite medan de med lägre kvalite släpps betydligt billigare.

Detta är hästmänniskor med bra kontakter, har bott och verkat även i Sverige samt förekommit på resultatlistorna på SM tidigare. Så tro inte att de har blivit lurade, dom vet. :crazy:

Importpriset är helt avgörande dels på priset, sen om det är sto/hingst eller valack uppepå hela kalaset läggs momsen på och sen får vi ju inte glömma transporten med dess kostnader.

Senast ändrad:

Jag har ju då den turen att min sambo bor på Island för tillfället. (han jobbar som beridare)

Min Graublesi köptes från en gubbe i imponerande hög ålder för att rida unghästar, han kom själv på detta när han for i backen när Graublesi skyggade för något.
Han ville inte avliva hästen ändå utan sålde honom för ett bra pris.

Det fanns väl inte så många köpare eftersom gubben egentligen inte är någon hästhandlare, men Graublesi ser bra ut i gångarterna och så.

Vi har redan en tävlingshäst som för tillfället är utlånad, denna häst tog sig till B-final i SM på Wången, han har även blivit Norrlandsmästare 2 år i rad.
Vi tror att Graublesi är bättre än den hästen.

Så med lite tur och rätt kontakter kan man få tag i fina hästar till bra priser. ;)

Här i Islandshagen säljs en jättefin kastanjebrun herre för 10-15.000. Han är runt 20 år.
Dock blev han vanvårdad på Island så han är ingen "familjehäst"..

Dom brukar väl ligga mellan 25-50.000 kr. Familje hästar då. Sen är dom ju lite billigare om dom har exem.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 747
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?