Sv: Pris per månad?
Har aldrig vågat räkna tidigare, men jag gör ett försök...
Har fem egna, 2 som går löp, 1 dräktig, 1 hingståring och 1 shettis. Räknar det totala, men shettisen kostar ju inte lika mycket som de övriga.
Halm i rundbal: ca 6/ mån =600kr
Hösilage i storbal: ca 5/ mån =2000kr
Havre (Granngården...): 120kg/mån =600kr
Krafft: 180kg/mån =1260kr
betfor ca 100kr
lucern ca 600
Försäkringar på hästarna 1500kr
Hovslagare 3400/ca 8 veckor= 1700kr
Container 500kr
Totalt alltså ca 8800.
Därtill har vi lån på gården, vet inte vad jag räkna med att stallet kostar. Elen går på samma räkning som hushållselen.
Inser nu att jag måste göra något åt min situation, det kommer inte att hålla i längden. Det första jag tänker på är krafftkostnaden, att fodra med mer havre ist, dock vill jag inte ge åringen havre, och den ena starthästen håller inte hullet på bara havre... Gödselplata ska gjutas, men det blir ju inte förrän till våren...
PANIK!
Har aldrig vågat räkna tidigare, men jag gör ett försök...
Har fem egna, 2 som går löp, 1 dräktig, 1 hingståring och 1 shettis. Räknar det totala, men shettisen kostar ju inte lika mycket som de övriga.
Halm i rundbal: ca 6/ mån =600kr
Hösilage i storbal: ca 5/ mån =2000kr
Havre (Granngården...): 120kg/mån =600kr
Krafft: 180kg/mån =1260kr
betfor ca 100kr
lucern ca 600
Försäkringar på hästarna 1500kr
Hovslagare 3400/ca 8 veckor= 1700kr
Container 500kr
Totalt alltså ca 8800.
Därtill har vi lån på gården, vet inte vad jag räkna med att stallet kostar. Elen går på samma räkning som hushållselen.
Inser nu att jag måste göra något åt min situation, det kommer inte att hålla i längden. Det första jag tänker på är krafftkostnaden, att fodra med mer havre ist, dock vill jag inte ge åringen havre, och den ena starthästen håller inte hullet på bara havre... Gödselplata ska gjutas, men det blir ju inte förrän till våren...
PANIK!