Pris på hundmat

Sv: Pris på hundmat

Okej... Den oranga är nog lite dyrare. Jag tänkte att Eagel Pack var namnet på den blå, men det är ju Kennel jag tänker på. Var ett jäkligt bra foder när vi höll igång som mest. Tänk att jag fick GÖDA min fet-Labrador för att hon inte skulle bli ett benrangel, inte illa... Ett tag fick jag byta ut en del av maten mot den oranga också för att hon inte skulle falla ur helt *hi hi* Idag är det helt annorlunda :) De har ju också behovet av att äta mängder också. Annars blir de så hungriga hur "fin" mat de än får. Så att ge 2+2 dl av ett bra foder är totalt uteslutet. De måste kunna äta minst 8 dl per dag...

Tippan skrev:
Okej... Den oranga är nog lite dyrare. Jag tänkte att Eagel Pack var namnet på den blå, men det är ju Kennel jag tänker på. Var ett jäkligt bra foder när vi höll igång som mest. Tänk att jag fick GÖDA min fet-Labrador för att hon inte skulle bli ett benrangel, inte illa... Ett tag fick jag byta ut en del av maten mot den oranga också för att hon inte skulle falla ur helt *hi hi* Idag är det helt annorlunda :) De har ju också behovet av att äta mängder också. Annars blir de så hungriga hur "fin" mat de än får. Så att ge 2+2 dl av ett bra foder är totalt uteslutet. De måste kunna äta minst 8 dl per dag...

Haha, mina borde äta betydligt mer än 8 dl, men 6-8 är det mesta jag kan lura i dem. Och de små benranglen skulle inte må dåligt av att GÅ UPP.

Men högenergifoder, rejäl skvätt olja, fettande köttfärs etc.. och som sagt de får truugas. Och är benrangel, och det värsta benranglet sover mest på soffan (dvs aktivitetsnivå LÅG..). Så din situation låter idealisk ;) Fast jag vet hur det är 'på andra sidan' med och det är inte så kul/lätt som det kan låta när man är vid raka motsatsen.

Nä jag kan inte ens föreställa mig att en hund skulle matvägra *ha ha*

Problemet om de får lite mat är ju att de äter så mycket annat ute... Nu äter faktiskt min ena hund 10 dl om dagen och kors i taket! Hon har slutat äta skit ute!!! Hon som annars är maniks på skit! Men fodret är inte så bra, de har tappat mycket päls och pälsen är lite tråkig och matt. Men det är det nästan värt för att slippa skitätande, kurrande magar och galla på morgonen...

Tippan skrev:
Nä jag kan inte ens föreställa mig att en hund skulle matvägra *ha ha*

Problemet om de får lite mat är ju att de äter så mycket annat ute... Nu äter faktiskt min ena hund 10 dl om dagen och kors i taket! Hon har slutat äta skit ute!!! Hon som annars är maniks på skit! Men fodret är inte så bra, de har tappat mycket päls och pälsen är lite tråkig och matt. Men det är det nästan värt för att slippa skitätande, kurrande magar och galla på morgonen...

Kan du inte ge ett bättre foder, och mindre mängd då, men lägga till 'bulk' i maten? Har haft en sådan där lättfödd, 'hungrig jämt' hund och jag blandade ut maten med väldigt mycket. Ris, grönsaker (broccoli etc). Minns tyvärr inte exakt, men jag lyckades hitta en massa bulk att blanda ut maten i som gjorde att det var full skål varje morgon och kväll, men hunden ändå höll vikten och inte fick mer pellets än på den tiden när hon var hungrig jääämt?

Jag fick det tipset tidigare också och har funderat på det. Men inte just nu. Ska jag koka mat så innebär det att jag ska koka minst 2 L per dag. (mins 0.5 L/hund och mål) Jag har ingen fläkt hemma, så det är rätt så jobbigt att alltid stå och koka saker. Sen kan man mixa grönsaker, men jag har ingen grönsaksmix :( Jag önskade en i julklapp, men jag fick andra saker istället, en jättestor kastrull t.ex....) Och sen har jag ingen frys *sucka*

Men jag ska helt klart ta tag i det när vi flyttar. Vi kollar på lägenhet, men det kan väl ta ett halvår att hitta nått. Jag vill inte flytta innan sommaren i alla fall.

Nu låter det som att jag byter foder jätteofta. Men det gör jag alltså inte. Min yngre har ätit samma foder hela livet fram tills nu och den äldre har inte bytt ofta hon heller. Det är därför jag tjatar så mycket och vill ha reda på allt innan jag byter :)

Mixa kan du göra med en stavmixer, kostar typ 150 - 200 kr.

Fast det löser ju inte problemet med ingen frys och ingen fläkt förstås =/

Allt går väl bara om man vill... Men det känns så himla bökigt i mitt lilla "kök". Min diskbänk kanske man ska säga. Har inget kök. En stavmixer har jag, jag brukar hacka grönsaker i bitar och använda, det tar ett tag... Så det är väl därför jag känner att jag vill ha det bekvämt med mixer och allt och inte behöva böka så jäkla mycket. Har 30 cm avlastningsyta och där står min kaffebryggare :) Men visst, allt går...

Men jag kom på en annan sak... Jag kanske ska köpa ett till foder och så byta ut en del av det mot det de äter idag... Det blir ju som lite volym iaf om jag ger 50/50 eller nått sånt... *hmm* Plats för foder har jag.

Tippan skrev:
Allt går väl bara om man vill... Men det känns så himla bökigt i mitt lilla "kök". Min diskbänk kanske man ska säga. Har inget kök. En stavmixer har jag, jag brukar hacka grönsaker i bitar och använda, det tar ett tag... Så det är väl därför jag känner att jag vill ha det bekvämt med mixer och allt och inte behöva böka så jäkla mycket. Har 30 cm avlastningsyta och där står min kaffebryggare :) Men visst, allt går...

Men jag kom på en annan sak... Jag kanske ska köpa ett till foder och så byta ut en del av det mot det de äter idag... Det blir ju som lite volym iaf om jag ger 50/50 eller nått sånt... *hmm* Plats för foder har jag.

Borde funka, jag tänkte på det med men antog du redan provat det ;)

Hmm, vad har du för kass stavmixer, min mosar torra pelletsar den om jag ber den.

Här anv fö stavmixern frekvent nu. Jag har hittat ett nytt sätt att lura i krakarna mat. Man blöter upp torrfoder, sen tar man ransonen torrfoder, blandar med tre skedar burkmat (ala VOV eller ngt annat billigt skit) och så den sedvanliga oljan etc. Sen geggar man ihop rubbet med mixern. och de små korkade hundarna, förlåt de rara små liven, tror de får burkmat.. Hoho.. och äter hela ransonen. Funkat i en vecka nu, får väl se hur länge det håller, om de genomskådar mig eller om jag ÄNTLIGEN hittat lösningen att få i kräken så mkt mat som JAG vill de ska äta ;)

ha ha ha! Den var bra den! Hoppas att det håller!

Tja det vette f*n vad det är för nån... Den kanske är eländig alltså? Hade en bättre tidigare, men den bytte mitt dumma x bort *morr* Nä den blir man halvgrön av om man ska mixa nått. Totalt uteslutet... Men men... Jakten fortsätter...

Ingen talar om askmängden?

Om man vill komme verkligt billigt undan så köper man grisfoder. Många gånger bättre än hundfoder näringsmässigt och "slaggmässigt" samtidigt som det kostar en bråkdel av hundfodret.

/B

Fast billigast behöver jag inte komma undan... Nånstans mellan 400-700 är rimligt. Men inte 1000:-. Det är 15% av min månadsinkomst. Det är orimligt idag...

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 563
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka