Hedinn
Moderator
Silverfärgade heterozygoter upplevs ofta som stirriga (enligt många som sysslar med islandshästar) och studier visar att alla 16 åriga silver-heterozygoter har nedsatt syn. Nedsatt syn hos ett flyktdjur innebär nog mycket stress.
Av naturliga skäl så är det klart att "halvblodsmänniskor" har träffat på mer problem med skimlar med melanom än med halvblinda silverhästar. Det finns ju många fler skimlar än silverfärgade ridhästar.
Fast jag tror att du tar i när du menar att heterozygoter är halvblinda.
Jag umgås en del med islandsmänniskor också och jag uppfattar nog inte att silverhästarna upplevs som särskult stirriga.
Det finns ett gäng silverhästar som inte är så roliga i psyket, ja. Går i regel att härleda till vissa hingstar, som kom till Sverige och avlades på pga färgen... De med vettiga hästar i stammen är i regel inte mer stirriga än hästar med andra färger. Så den s.k. "stirrigheten" beror mer på kass färgavel än ögonsjukdomar.Den som söker hen finner
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0168159113001019
"The colour of a horse's coat has long been discussed to reflect its temperament. One opinion is that Silver coloured horses are nervous, difficult to handle and react more strongly to different fear stimuli."