Eukaryot
Trådstartare
Inom halvblodsaveln finns åtminstone en uppfödare som mycket stolt deklarerar att hens sto bär på silveranlaget och som nöjt har fött upp åtminstånde ett stoföl (född 2017 tror jag) och ett hingstföl (född 2018 tror jag) som båda är silverfärgade. Iaf stoavkomman verkar vara såld som blivande avelssto.Finns det verkligen någon som avlar på silverfärg idag? Det är snart tio år sedan jag stötte på någon som gjorde det. Ser inga seriösa uppfödare som gör det och har faktiskt inte stött på någon som sysslar med hobbyavel som gör det heller. Silverfärgade islandshästar som är heterozygoter och yngre än åtta-tio år går knappt att finna idag.
(Och att silverfärgade heterozygoter skulle vara stirriga är enbart en myt, däremot har de som drabbats av blindhet givetvis reagerat på detta, men det har ju då en fysisk orsak och inget med deras temperament att göra).
Se mitt inlägg med länk om stirrighet och silver. Självklart beror det stirriga på synfelet, är väl ingen här som påstått något annat, eller jag kanske har missat det? Som jag skrivit tidigare så torde det vara mycket stressande för att flyktdjur att se dåligt.