@Eukaryot Är enig i tanken prestation/hållbarhet. Har endast ston ut linjer som producerat tävlingshästar, och fäster stor vikt vid att det är ett lämpligt sto eftersom det annars kommer bli svårt att sälja hennes avkommor.
Förutom gott arv är god fysik väldigt viktigt för mig. Hästen skall vara byggd för sitt ändamål, sund i sina ben och behaglig att se på.
Lika viktigt som exteriör är interiör. Det skall finnas samarbetsvilja i dem och jag vill att de skall vara lättsamma personligheter. Outstanding ston kan få ha lite egenheter, men jag tycker ändå inte att det får slå över i dåligt huvud till förmån för stora gångarter.
Jag hann inte riktigt bemöta dig i färgfrågan i andra tråden så jag gör det här istället - För mig är färg helt oviktigt, jag tycker allt är fint (skall betäcka sto utan tecken med fuxhingst utan tecken, räknar med att fölet blir flott nog att bära sig självt). Men färg är en del av helheten, och det är alltid lättare att sälja en fölunge som står ut på ett eller annat sätt. Jag vet även hingsthållare som ogärna tar sig an fuxhingstar då det är "ute". Jag hade aldrig valt bort ett fint sto på grund av färgen, likaså aldrig en hingst, men när man söker ett bra avelssto brukar man få ta den individ som finns även om den är Ampere-brun utan tecken
Det finns inte samma valmöjligheter där.
Wffs-status är för mig ointressant. De kommer testas hos oss och bärare kommer aldrig korsas, men jag tycker inte wffs-positivitet påverkar ett stos värde nämnvärt.
OCD är svårt för det är för lite känt om orsakerna kring det. Hästar som inte har ger OCD, hästar som har ger inte, det finns olika typer och uppkomstfaktorerna tycks vara många. Jag undrar hur många toppresterande individer inte skulle ha både det ena och det andra på röntgen om man kollade dem frpn topp till tå. Andra hästar är helt fria och blir aldrig något ändå på grund av andra faktorer/orsaker.