Prestige DX-hjälp, Pronto!

Docka

Trådstartare
Jag har inte kunnat hitta någon info alls här på buke om Prestiges terrängsadel DX, och jag undrar om någon vet något alls om den?

Jag har kikat omkring efter en ny sadel till min häst då jag inte tycker att vår Prestige Golden Star Extra ger mig tillräckligt med stöd.
Den är nyligen kollad o ligger bra på hästen med lite hjälp av en kilpadd som lyfter upp den någon cm bak.
Sadelutprovaren trodde att en Prestige Arezzo (hon hade ingen erfarenhet av DX) skulle kunna passa om jag ville ha en sadel med bättre stöd, men hon tyckte jag skulle vänta med att köpa en såpass dyr sadel tills hästen är färdigväxt.

Hästen är bara 4 år, och därför har jag egentligen bestämt mig för att vänta med att köpa en dyrare sadel - men så ringde nyss en bekant och sa att hon ska sälja sin, till ett bra pris!
Min häst 'ska' bli fälttävlanshäst, så det här är verkligen drömsadeln..!

Så ja, är det någon som vet något?
Är det en sådan prestigesadel som är åt det rakare hållet (typ versailles) eller lite mer svängd?

Tycker du att det är stor skillnad på att rida med enkel kåpa?

Bara hiv ur er allt ni vet om den - Tack!

Senast ändrad:
Sv: Prestige DX-hjälp, Pronto!

Har en DX och tycker den är helt underbar! Den har samma bom som Prestige Meredith, så i sätet känns den likadan som den. Den är ganska rak i panelerna men lite tunn bak, så om du behöver kilpad till Golden staren så kommer du nog behöva det till DXen också (om det inte är paneler som är upphöjda bak på den du ska köpa).
Enkelkåpan gör att man kommer väldigt nära hästen, nästan lite barbacka-känsla!
Den har inte lika stora klossar som Arezzon, men betydligt bättre utformade klossar än Golden star, så det är lättare att hitta balansen i den.

TACK! :bow:

Så du skulle säga att den är rakare än Golden star extra?

Senast ändrad:

Behövs en kilpadd ligger sadeln dåligt! Byt sadelprovare innan hästen tar skada.

Om man måste ha en kilpad så passar inte sadeln öht. Om det är en sadelutprovare som sagt åt dig att ha det borde hon skämmas..... Oftast beror det på att sadeln är för smal om den hamnar i bakvikt och man vill höja den bak, då skall man bredda sadeln inte lyfta upp den bak, det skapar ett våldsamt tryck på muskulaturen runt manken. Alternativt så passar den inte hästens rygglinje och då måste man ha en annan modell.

Så köp för all del inte ännu en sadel som inte passar, kontrollera att DX'en ligger bra utan någon kilpadd.

Behövs en kilpadd ligger sadeln dåligt! Byt sadelprovare innan hästen tar skada.

Är det säkert att man behöver vara så drastisk?
Två sadelutprovare har kollat och menade att om sadeln baka kommer upp lite bak så att jag hamnar lite längre fram skulle det fungera en period (6 månader eller så) medan hon fortfarande växer. Den trycker inte någonstans, hon är inte begränsad i några rörelser, visar inga tecken på obehag eller spänningar i ryggen och då hästen är 4 år sitter jag aldrig tungt i sadeln.

Jag har provat en hel del olika sadlar utan att någon passat henne perfekt (representanter från nästan alla prisklasser) så som hon ser ut nu, detta förstod jag som den bästa lösningen just nu...

Men självklart ska jag undersöka det du påpekat ytterligare.

Centaur:
Hon har en ganska bred manke (själva skelettet) + mycket bog och om sadeln skulle göras bredare hade den tryckt uppifrån... Så ni tror alltså jag behöver lösa det på ett helt annat sätt?
Jesus... Jag är ändå inte helt väck när det kommer till sadlar och tillpassning, men om man inte kan lita på sadelutprovare för råd - vart vänder man sig då!?

Några förslag?
sadelrygg_164651540.jpg

(Inte bästa bilden såg jag nu, manken har vuxit lite mer över korset, men ungefär såhär ser hon ut...)

Senast ändrad:

Hur då menar du, att den kommer hamna på manken? Sadlar du tillräckligt långt bak?

Jag tycker din häst ser ut att ha ett alldels utmärkt sadelläge, borde inte vara några problem att hitta en sadel som passar utan paddar. :)

Ta gärna en bild på hur sadeln ligger, utan något under. Tyvärr så är många (de flesta känns det som...) sadelutprovare helt talentlösa. :crazy:

Ja, man måste vara så drastisk.
Tycker oxå din häst ser väldigt normal ut.
Vad har du prövat o vilka vidder?

Det luriga med det hela är just det att hon ser ut att ha ett så självklart sadelläge. Det som ställer till det är hennes manke.
Tyvärr har jag ingen bild, kan försöka fixa till i morgon, men hennes manke ser ut ungefär som en pyramid. Som man kan se på bilden är den inte jättehög men välmarkerad, och det man inte ser från en sådan sidobild är att den på några få centimeter går från spets till extrem bredd.

Det som händer med sadlarna (har hittills provat många olika prestige (33-36 i vidd), tolga (vid), knights, stübben, bates (vid) och ungefär samma sak händer med alla) är att om bommen är tillräckligt bred för att ligga an rätt så är den så pass bred att den nästan ligger an emot manken. Gör man den smalare trycker den, som centaur nämnde, på muskulaturen runt manken.
Har bara provat sadlar med cutback (mer eller mindre) och det det verkar inte spela någon större roll...

Provade DX'n idag men den var bara i stl 33 så den 'fastnade' på manken och kom inte ens i kontakt med musklerna.

Jag är 100% säker att jag inte sadlar för långt fram, men som bilden visar går det inte heller att prova att sadla liiite för långt bak eftersom hon har förvånansvärt liten anläggningsyta i förhållande till sin storlek.

Jag fattar om ni inte förstår min förklaring, jag har aldrig stött på en så pyramidformad manke innan och vet inte riktigt hur det här ska lösas...

Hon har kraftig benstomme, med bred ryggrad och även alltså själva skelett-manken.

UPDATE!
Lyckats luska fram en bild där man inte ser mycket, men man ser i alla fall vad jag menar med "Pyramid-manke":
manke_168837940.jpg

pyramiden_168836563.jpg

Tack för hjälpen!

Senast ändrad:

Dagsfärsk mank-bild:
manke_168947140.jpg

Idag kan vi även lägga till Butet i listen av sadlar som inte fungerar. Provade en som ligger på en häst med riktigt bred manke och den funkade i framkant men kanalen blev för smal lite längre in under sadel så den tryckte vi mank-roten eller vad man ska kalla det + att bommen verkade bli för rak då tyngdpunkterna blev fram och bak istället för att ligga an mot ryggen hela vägen.
Provade två andra Butetsadlar samtidigt, en som också hade 'ovanligt' bred kanal och en som var för smal. Ingen funkade....

Blev tipsad om att prova Albion. Min erfarenhet säger att det inte är några kvalitetssadlar direkt, men det känns som om jag får ta vad som fungerar i det här läget... :O

Ser ut som min gamla mara, på honom låg crown allround helt super.

Att den är ngt för rak när hästen står still säger oftas inget. De flesta hästar ändrar sig en del i ryggen när de rör sig.

Ser ut som min gamla mara, på honom låg crown allround helt super.

Att den är ngt för rak när hästen står still säger oftas inget. De flesta hästar ändrar sig en del i ryggen när de rör sig.

Så du tycker inte att man bör lägga ner direkt om sadeln inte ligger an hela vägen?

Grejen är att jag är ute efter en så hoppig-hoppsadel som möjligt, det är en storhoppande häst med mycket gång och action - så jag behöver en bra hoppsadel som är bekväm med ordentliga stöd + att jag ska kunna ha korta stigläder för terrängen....

Men det börjar ju kännas som om de sadlar jag har tidigare erfarenhet av och som jag tycker är bra o sköna; Prestige, Butet, Equipe, Tolga - de görs helt enkelt inte så breda som jag behöver =O
Amerigo kanske? De vet jag har sköna dressyrsadlar i alla fall, och de görs väl rätt breda har jag för mig....

nej det tycker jag inte.
Hur sadeln ligger när hästen står still är egentligen ganska oväsentligt (om den inte är på yok för smal då) det viktiga är att den ligger bra när hästen rör sig.
Jag har en crown fälttävlanssadel till min häst, han är väldigt olik din dock. Men de är breda, har gott om plats för manken, bred kanal osv.
Tror absolut amerigo kan vara värt ett försök. Har prövat dem på min oxå. Var för svängd för honom men han är betydligt rakare än din. Annars är de breda i kanalen med mycket plats för manken, iaf cc som jag testade :)
Här är en bild på min sadel
110330008.jpg

*rätt OT*

Det har jag aldrig riktigt fattat innan (jag är värdelös på sadlar...) men min häst visade det tydligt på senaste sadelprovningen. Alla sadlar var "nja, kanske..." utom en som såg ut att vara som skuren för min häst. När jag red i den låg den inte alls bra.

Dessutom behöver han sadlar som ser ut att vara för smala stillastående för han blir lite överdrivet smal över bogarna när han rör sig (och poff så åker sadeln bak).

Lika intressant varje gång man kollar sadlen men jag skulle då aldrig klara av det där själv :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 114
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix