Preskriberad hyra, när?

Taken

Trådstartare
För 17 år sen betalade jag inte hyra för min lägenhet, 1 månad, av olika själ. Hade det lite tufft då.

Flyttade snart därefter, och hyran förblev obetald... Ingen påminnelse eller något från kronofogden under dessa år.

Nu flyttade en vän in för ett tag sen, i denna förening, (heter det så, bostadsbolag) och blev invald i styrelsen. Fick se mitt namn om obetald hyra, kan de göra så? Efter 17 år? Har ej fått som jag skrev tidigare påminnelse eller något från kronofogden. Ok, man ska göra rätt för sig, men allt föll i sanden då det inte kom någon räkning.

Inga påhopp tack, undrar bara...Ändå gått 17 år.

Sv: Preskriberad hyra, när?

Fick se mitt namn om obetald hyra, kan de göra så? Efter 17 år? Har ej fått som jag skrev tidigare påminnelse eller något från kronofogden.

Vad är det du undrar om de får göra? Hålla reda på att du har en skuld? Ja, det får de naturligtvis. Vad de sedan väljer att göra är en annan sak. Det naturliga är förstås att kräva dig på skulden och om du inte betalar, lämna vidare till inkasso. Det har de valt att inte göra av någon anledning men man kan anta att saken skulle ligga dig i fatet om du sökte bostad där igen.

Jag bara undrar hur länge det är "offentligt" för övriga. Det måste väl finnas en lag där med....?

De har ju tydligen valt att inte skicka till inkasso mm.

Klart de kanske inte vill ha mig som hyresgäst igen, men preskribetionstiden måste väl även gälla bostadsbolag om ni förstår vad jag menar...

Att du inte betalade hyran finns mig veterligen ingen lag mot men det kan inte kräva tillbaka pengarna nu. Det är 3 år på vanliga räkningar och 10 år på krediter och lån.
Däremot kan det ju (borde inte) göra skillnad om du söker lägenhet nu. Speciellt hos dem.
Man får ändå förstå att man kanske inte vill riskera ta emot hyresgäster som inte skött sig. Därav lång registreringstid även om man inte brytt sig att begära pengarna.

Det verkar ju vara en avgift till en bostadsrättsförening som det handlar om.
Nåväl, man får hålla reda på obetalda skulder hur länge som man vill.
Det finns det inget förbud för.

Som ordförande i brf-styrelsen har jag hittat 100 år gamla noteringar om uteblivna avgiftsinbetalningar. Att hålla reda på vems om häftar i skuld kan de göra till långt efter din död, de får också gå ut med det om det inte är ärekränkande (varför de nu skulle göra det). Kräva in den kan de däremot inte göra, men det är inget som hindrar att du gör rätt för dig nu, även om skulden är preskriberad.

Om det nu bekymrar dig, men jag.

Tittade lite snabbt på Datainspektionens hemsida om PUL och hittade detta:
"Medlemmar i ideella föreningar
När en medlem i en förening avslutar sitt medlemskap bör uppgifterna i medlemsregistret tas bort. Inget hindrar att uppgifter om medlemmen får finnas kvar tills dess att denne exempelvis har betalat utestående medlemsavgifter och lämnat tillbaka lånad utrustning."

Texten i sin helhet

Detta är ju ingen ideell förening. Det är en ekonomisk förening. Helt andra lagar och regler.

I en brf är du ju SKYLDIG att hålla register, även efter avflyttande.

Varför inte göra dig kvitt skulden nu så behöver du inte vara kvar i något register?

Jag bara undrar hur länge det är "offentligt" för övriga. Det måste väl finnas en lag där med....?

Vad jag förstår var det väl inte alls offentligt, utan informationen var tillgänglig för en styrelseledamot, som ju självklart måste vara behörig?

Det finns lagar som reglerar vilken information som får finnas i ett datoriserat register och hur den ska hanteras. Det finns lagar som reglerar information som är offentlig (t ex myndigheters arkiv) och under vilka premisser man får vägra att lämna ut den. Där handlar det om sådant som kan vara känsligt eller privat, t ex. Så Aftonbladet kan inte ringa Kronofogden och be att få veta om du har några skulder. Men att en styrelseledamot i en bostadsrättsförening skulle hindras att se information om föreningens räkenskaper och fordringar gentemot fd hyresgäster är en helt annan sak.

En ekonomisk förening är skyldig att behålla sin bokföring och allt underlag i minst 10 år och vad jag vet är man inte skyldig att slänga den efter den tiden. Däremot personinformation som finns i ett datoriserat register måste gallras när den inte längre behövs. Men information om en skuld till föreningen, en skuld som inte är avskriven, är en information som man får ha kvar så länge fordran kvarstår, utgår jag ifrån.

*kl*

Styrelseledamöter har tystnadsplikt, så din vän har tyvärr inte gjort rätt som vidarebefordrat den infon.... Det är inte info som får spridas hur som helst, just för att det kan vara känslig information

*kl*

Styrelseledamöter har tystnadsplikt, så din vän har tyvärr inte gjort rätt som vidarebefordrat den infon.... Det är inte info som får spridas hur som helst, just för att det kan vara känslig information

Tystnadsplikt gäller inte den det berör. Styrelseledamoten får naturligtvis tala om för TS att h*n är skyldig pengar.

*kl*

En förening, privatperson, företag har väl all rätt i världen att sprida ut att en person inte gör rätt för sig. Det är väl en offentlig information?

Anser man att det är fel så är det väl bara att stämma för förtal..

Inom styrelser föreligger tystnadsplikt, vilket inte alla vet. Är således INTE ok att sprida info man får i sitt styrelseuppdrag.

Nu handlade det ju iofs om en vän som tog upp frågan med den det berör, men för övrigt har man tystnadsplikt som styrelseledamot, iaf i ideella föreningar

Liknande trådar

Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 554
Senast: fejko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 015
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar