PRE och melanom

Centaur

Trådstartare
Hur ligger det till med melanom på PRE?? Det är ju ett ganska stort problem på skimmlar.... Är PRE mer eller mindre drabbade av detta?

Hur ligger det till med andra skimmel-raser, som tex lipizzaner?

Sv: PRE och melanom

Skimmelanlaget är ju samma oavsett ras. Man har ju konstaterat med DNA-teknik att alla skimmlar i alla raser har fått sin färg från EN häst för många år sedan.

Jag har en bekant som fick ta bort sin PRE i tioårsåldern pga melanom i ändtarmen. Men hon hade haft ett flertal skimmelfärgade PRE tidigare som blivit över 20 utan att lida av sina melanom.

Men alla skimmlar får det ju, bara de blir tillräckligt gamla.

Jag kan bara svara för mina personliga erfarenheter då jag inte forskat vidare i ämnet. Har en angloarab skimmel på 17 år som inte haft en endaste knöl (än). Har även två PRE ston skimmlar varav en har melanomknölar (dock inget hon lider av i dagsläget).

Rimligtvis borde det vara ju fler skimmlar i`nom en ras desto fler med melanom?

Jag har sett massvis med gamla PRE som INTE har melanom. Är inte helt säker men jag tror inte att ALLA får det per aoutomatik. Det är ju så klart vanligt inom rasen eftersom den största delen är skimmlar. Jag är dock förskonad och ingen av våra hästar har melanom, ännu. Den äldsta är 14. Vi fick ta bort en 21-årig hingst pga detta men han hade stora problem redan i unga år. Så man kan nog säga att om hästen inte har några större mängder när den är 10-15 år så kommer dein inte dö i förtid pga melanom. Den typen vi talar om här växer MYCKET långsamt.

Jag läste en vetenskaplig artikel om melanom och då hade alla skimmlar fått det vid en viss ålder. Vissa raser lite tidigare än andra.

Men det ska tilläggas att många hade melanomen invärtes så det var ju inget man såg förrän vid obduktion (forskningen var gjord på slakthästar som avlivats av "icke-melanom relaterade sjukdomar".

Ja det är ju vad jag tror också... Har en gammal skimmel på 26 år nu och han har rätt mkt i skapet nu. :crazy: Han hade knölar under svansen redan vid 10 års ålder, dom i skapet kom senare.

Han kan fortfarande kissa som vanligt och så men det ser inte så trevligt ut...

Och man funderar ju litegran på hur det ser ut inuti! Dock hörde jag från en veterinär att ALLA gammla hästar, oavsett färg, utvecklar tumörer i indre organ. Så det kanske inte är nån större risk med skimmlar?

Vill ju ha en vit PRE som nästa häst. :D

Jag älskar ju skimlar och hade tidigare 10 "vita" ston med mer eller mindre många flugskitar på...:)

Har tagit bort 3 st pga melanom. En var 18 år (hon hade syliga melanom vi örat redan tidigt), en var 19 år (inga synliga melanom men hon hade inre) och en som jag tog bort när hon var 26 (hon hade några kuntir i svansroten, fick på slutet knölar på juvret). Men jag har flera gamla tanter 25, 26 år. En av dem har ordentliga knölar under örat som hon har haft 10-15 år. Det går så länge det går, vissa blir jättegamla och andra får man ta bort tidigare. Tror inte att det är något som man ska sortera bort skimlar för, en häst kan lika gärna bryta benet... En svart eller brun häst blir nog inte äldre ändå.

madde++++

Fast det är väl bara avblekbara skimlar som får det och inte konstantskimlar? Eller om det nu var tvärtom, kommer inte riktigt ihåg. Har för mig att tidningen Ridsport hade en artikel om just skimmelforskning. Men det var nog ett tag sedan. Skulle tippa på att det rör sig om ett år.

Mvh

Tora

Japp, bara avblekbara skimlar. Man håller på att forska om detta på SLU och försöker dels koppla melanomet till färgen och dels hitta mekanismen bakom.

Melanomen i sig är inte farliga, men de kan naturligtvis sitta på ställen som gör att det blir obehagligt för hästen. Det är heller inte så vanligt att de metastaserar till inre organ.

Studier har visat att upp til 80 % av alla skimlar utvecklar melanom före 15 års ålder. Tror den studien var gjord på lipizzaner. Troligtvis utvecklar alla skimlar det förr eller senare emn en del kanske hinner avlivas av andra orsaker innan.

Jag tycker oxå det är oerhört olyckligt när man sorterar bort en bra häst pga melanom. Som sagt kan de lika gärna dö i kolik eller ha någon annan arftlig sjukdom man inte känner till. I de flasta fall lever en skimmle med sina melanom i många år. Jag drar mej inte för att avla på dem fastän de har synliga melanom.

Min äldre ponnys mamma avlivades pga melanom som satt sig på lungan (inuti) eller om det var båda två. Antar att det påverkade andningen.

Vår gamle hingst hade glea skapet, mankamm och svansrot. Han svansrot var tre gånger så tjock som en normal! Han fick upprepade infektioner (lokala) som vi fick behandla med ab. I övrigt var hans allmäntillstånd bra, men till sist fick vi inse att han hade det bättre i himmlen. Svårt beslut eftersom han absolut inte var döende på något vis.
finastkopia.jpg

Oj mankammen har jag aldrig hört att dom fått på, trodde det bara var där det inte fanns päls sas.

vad vacker han var! :love:

Min dam har både vid svansroten och kring ganaschen. (hade inte heller sett i ansiktet innan)

Jag har en bekant som fick ta bort sin PRE i tioårsåldern pga melanom i ändtarmen. Men hon hade haft ett flertal skimmelfärgade PRE tidigare som blivit över 20 utan att lida av sina melanom.

Men alla skimmlar får det ju, bara de blir tillräckligt gamla.

Jag har haft en arab på 22 år på inackorderad och hon hade inte en tillstymmelse till melanom, nånstanns, däremot så hade vi en helt vit sagoponny på foder som blev utdömd pga melanom i ändtarmen

jag har ett flertal PRE i stallet i olika åldrar ingen har melanom (än så länge) Har även ett lippiz sto på 24 år inte en knöl där heller:)
Sen kan hon kanske ha invärtes det vet man ju inte.

Tesora

Liknande trådar

Avel Skimmlar har ju större risk att få tumörer/melanom/knutor. Men, ni som har bättre koll på färger och genetik än jag, är det bara...
Svar
17
· Visningar
1 309
Senast: AbCdE
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 920
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka