Prata när ni rider

Sv: Prata när ni rider

pratar ofta med pållen.
orden skritt, trav, tölt , galopp kan han.
sägen man ho så stannar han.
ordet stanna kan han ochså.
stå still funkar för det mesta.
upp när man skall kratsa osv.
det jag saknar är att han kommer när man ropar i hagen.
man pratar nog mer än man tror.
dessutom hör dom på tonfallet på vilket humör man är.

har ridit kamel och där var det rösten som gällde för allt utom att svänga.
ett rep runt nosen var enda betslingen. repet mot halsen eller håll ut repet från halsen, agi betyder stopp. när med fräste skulle den lägga sig ned, högre fart så sörplade man.

fyrspann har många kommandon tex höger, vänster, öka, stopp.

Har inte heller läst artikeln (och tillhör också babbel-gruppen) - men om man - vid ex vis träning från marken och/eller unghästträning - använder sig mycket av röstkommandon bör man vara tyst f ö så att inte kommandona dränks i strömmen av ord. Kan det kanske vara det artikeln handlade om?

Jag har den (tidningen) hemma så jag ska kolla.......

Är det en viss gråhårig manlig "guru" som har skrivit detta? Det sista jag hörde från honom var att hästar inte är matmotiverade:grin:

Man ska inte tro på allt man läser. Har du ett bra förhållande till din häst så vet den mycket väl när du myspratar och när det kommer ett inlärt kommando. Och ditt ledarskap kommer inte att försämras för att du råkar öppna munnen när hästen ser. :D

/Migo

Anledningen till varför man inte skulle prata - då som jag då stup i ett, var att: (enl. hästfocus) våra munrörelser kan uppfattas som en undergivelserörelsesignal av hästen. Eftersom den allra viktigaste undergiv. sign. är att tugga och slicka sig om munnen. Därför kan hästarna uppfatta vårt pratande som ett tecken på att vi är undergivna... Ganska intressant tanke tycker jag!

Kan så vara, har fortfarande inte läst artikeln (fanns inte i NÅN av affärerna :mad: ), så återkom gärna med en mer utförlig beskrivning av när och hur man inte "ska" prata

Jag pratar alltid typ, med hästen eller med någon annan. Tycker aldrig hon har "stängt" av överhuvudtaget. Haft henne i 3 år, och pratat som satan sen första dagen. Tycker hon lyssnar på minst nysning, sssss eller något annat som låter som ett "komando" så nja jgg vet inte vad jag sa tro:p

Vilken gråhårig man du pratar om vet jag inte, kan kanske vara? ;) Det är väl som alla andra teorier...man får ju som tur välja själv vad man tror på!

Kl

Tja om vi ska ta denna tråd som en ovetenskaplig undersökning så verkar det inte vara några bekymmer alls för hästen att vi pratar, sjunger och håller på, :idea: Snarare tvärtom, dom gillar det:love:

Det där lät som nåt nonsens från nåt sektaktigt håll:angel: troligen sa dom väl också att man inte ska mata ur handen:rofl:

Ja jag pratar också alltid med djur och inte minst hästar :D Och matar mycket ur handen!!

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 208
Senast: cambodia
·
Hästhantering På kort tid har tre hästar oberoende av varandra reagerat på samma obehagliga sätt när vi ska rida ut i skogen. För att komma ut i...
Svar
14
· Visningar
2 036
Senast: Piraja
·
Hästmänniskan Jag känner att bara måste få skriva av mig lite ang. en fruktansvärd grej! Jag ska försöka göra det så kortfattat jag kan. Jag hade...
Svar
15
· Visningar
3 255
Senast: Nea86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama