Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, det där hände mig häromdagen! Jag var ute och körde i snabb trav på en traktorväg och pratade massor med hästen, typ "ja, kom igen, gumman, lite till!" och så vidare. Runt en krök står en personbil parkerad och på det där stället går man inte så långt från vägen om man t.ex. ska plocka blåbär eller dylikt. Så jag är övertygad om att bilens ägare hörde mig!Då hade nog min häst "stängt" av för längesedan, pratar alltid för mig själv när jag rider , vissa gånger skäms jag nästan, speciellt om jag ser en bil på någon skogsväg och inte har koll om jag ridit förbi någon människa eller vad bilägaren är, tänk om denne har hört mig.
Tror att jag lugnar både mig själv och hästen till att bli avslappnade om man småpratar lite, åminstone känns det behagligare att rida de dagarna man är på gott humör och småtjattrar lite.
Jag upplever också att mina hästar är lugnare om man nynnar en trudelutt. ELLER kanske jag är lugnare då jag sjunger? kan vara den vägen också men jag borde verkligen sluta prata på i onödan,men det är jobbigt då man börjat på.
Hästarna tuggar oftast, det ser man om man låter unga (6mån-3åringar) gå med äldre valacker, de tuggar frenetiskt för att visa att de är så undergivna och snälla.
Problemet är att vi människor är inga hästar så vad vi gör med munnen är inte samma saak som vad en häst gör med munnen. Tänk bara på våra små osynliga öron jämfört med hästen = bakåtstrukna öron. Eller våra ögon med väl synlig ögonvita. Hästarna går knappast och tror att alla människor är arga för det.
Ja, hundar slickar den dominanta hunden i mungipan. Översatt till människospråk finns ju ej Visserligen pussar jag min lilla vovve över hela nosen. Hon förstår att det betyder uppskattning och inte att hon är "the boss".