Prata med hästarna?

Sv: Prata med hästarna?

Jag pratar inte alls inne på banan, kan hända att jag smackar ibland.
Annars är jag tyst och berömmer efter ritten istället.

Håller absoult med! Tycker man ska vara "tyst" inne på banan men kan hjälpa hästen med tex lite smackningar om det behövs men inte direkt några ord eller prata med hästen ..

Min häst kan vara väldigt tittig på hinder och är även rätt orutinerad när det gäller hoppning så jag kan faktiskt avfyra några uppmuntrande ord efter ett extra läskigt hinder, dock så har ju hästar som bekant väldigt bra hörsel så jag skriker och gapar verkligen inte och tror inte heller att någon annan än jag och hästen hör det, möjligtvis någon banfunktionär :)

Tycker det låter rätt löjligt när folk morrar, skriker hurrarop och hej å hå från hästryggen inne på banan :p

Jag måste erkänna att jag pratar väldigt mkt med min ponny inne på banan :p
Det kan låta såhär.
-Braaaa! Duktig tjej!
-Ja, du är så bäst gumman.
-Kom igen nu älskling
- Nä, lugna dej lite nu bäbis, nu går det för fort!
-Men nu var du väl tramsig, så gör man inte!(Hon skyggar mellan hindren ibland)

Och ibland räknar jag högt 3 galoppsprång innan: 1, 2, 3 - HOPP!
Haha, pinsamt, jag försöker jobba bort det.

jag säger bara braaa när hästen för rätt, så att bara hästen har, och så kan det komma ngn smackning här och var, men skriker verkligen inte, jag hatar när det är massa som skriker åt hästarna...

Fast det är väl ryttaren som rider som ska bestämma hur man ska kommunicera med hästen. Visst, man behöver inte sitta och skrika, men jag fattar inte att folk orkar störa sig på sånt. Min häst hoppar mkt bättre om man uppmntrar henne lite.

jag säger/viskar/mumlar "kom igen" innan jag börjar och sen berömmer jag efter varje hinder (ibland inte, beror på hur bra vi kommer och om hon bjuder) men då mumlar jag bara....:) sen ryar ja lite lågt om hon håller på å stanna.... och stannar hon kan det låta såhär "men lillan, sluta, måste du börja, du är ju helt hopplös etc.....;) " annars försöker jag vara tyst men ja jag pratar en hel del, får för mig att det går bättre då....:)

ja skriker aldrig åt henne och peppar mest....:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar