Prata med hästarna?

Sv: Prata med hästarna?

Jag pratar massa men det är bara beröm pch framåt komando typ
HOPPLA POLLE, bra så rulle, ge gärnet, yehaa. osv. sen om jag pratar högt i bland spelar ingen roll. Min häst behöver massa röst och pepp för att överhuvud taget röra sig fram ;P

Jag vet inte hur mycket jag hörs, men jag berömmer när hon hoppar i lite taskiga lägen och när hon har stått emot mycket. Men jag pratar inte hela tiden, bara i själva språnget så berömmer jag. Sen att jag tjuter när vi gått i mål hör väl inte till? :angel::rofl:

Jag pratar ganska mkt med min ponny både när jag hoppar hemma och när jag är iväg och tävlar, men min häst är en sån som behöver de , hon behöver höra min röst och att hon är duktig, de blir lite lungnade för henne :)

Jag stör mig inte alls på att folk pratar med sina hästar jag tkr bara att de är bra, fleer borde prata med sina hästar, dom borde få lite puschning dom också och höra va duktiga dom är !

Efter tävlingen: Braaa Gumman !! *klapp klapp*

pratar nog ganska mkt med min häst men lågt för att lugna ner henne lite då hon kan bli lite hetsig inne på banan typ, bra, fin tjej, duktig häst, luugn osv. Hon svarar bra på det genom att lugna sig lite och inte stressa på som bara den... vi har iaf inga problem med maxtiden:angel:

Jag pratar jättemkt med låg röst till min pålle. Mest för att han ska hålla sig lugn, för att han inte ska känna sig övergiven utan att jag är med honom och för att jag vill ha hans uppmärksamhet. :)

Jag berömmer ofta hästarna jag tävlar! Om man kanske får ett lite tokigt hopp som dom löser, så berömmer jag med röst och möjligtvis hand oxå!
Tycker hellre att man ska berömma en gång för mycket än inget alls!!

Finns ju många som bara är arga på sina hästar när dom hoppar! Kanske morrar, för att få över hästen. Då tycker jag att om hästen hoppar utan "morr" på nästa hinder ska den ha beröm!!

Allt för få som är glada och berömmer sina hästar, tycker jag! :)

På en tävling hemma så var det en tjej som skrek skit bra!! till sin häst.. Tror inte hästen fattade att den var duktig:p

:bow::bow: Håller med dig till tusen!

*Knapp*

Brukar inte prata överdrivet när jag rider framhoppningen men en gång blev det lite mycket :crazy: Hade min första tävling ute på ungponnyn, var en liten klubbtävling med ca 100-150 åskådare som mest. Skulle ta en lätt d eftersom hästen varken hade varit i ridhus förut eller sett andra hinder än våra eller ens så mycket stoj och skrik. Gick jättebra när vi kom in i ridhuset, hoppade de första två hindrena men hästen vägrade 2 ggr vid tredje (som var en läskig grind). Efter andra vägringen fick jag henne över och började ropa "BRAAA" efter alla hinder hon hoppade (var ju en oerfaren unghäst för tusan! :angel:), snacka om att det ekade i ridhuset! :o

Mina kompisar hörde dock några kommentarer, "hur vågar hon skämma ut sig själv!"- men vadå? Hellre att hästen tycker det är kul än att hon ser det som ett nödvändigt ont. :crazy:

Brukar berömma efter hindren ibland i vanlig samtalston (skriker inte, hästen hör ju ändå). Kan även smacka på när det behövs. Tycker det är helt ok att prata med sina hästar inne på banan men det är onödigt att skika om man bara ska berömma hästen. Den är ju inte döv.

Prata och prata.. :smirk: men lite ljud har man väl för sig..
hoo hooo - lunga dig, vänta
smack, smack- vakna lite, e du med?
Hehe jisses va fjantigt det ser ut när man skriver det :rofl:
Självklart beröm och klapp när dem löser situationer..:)

Jag pratar inte alls inne på banan, är väldigt fokuserad på min ritt. Någon gång när något har gått väldigt snett och jag har varit tvungen att stanna honom har jag sagt något lugnande (han blir orolig av att stå still inne på banan, han vet att där hoppar man). Men för det mesta, förutom någon "ho" eller hur man nu ska stava det och någon smackning är jag tyst. När jag är klar med ritten däremot är det massa klappar och beröm. :)

Har däremot ett väldigt pinsamt minne att dela med mig av appropå att skrika till sina hästar.. När jag var liten och red b-ponny så skrek jag en gång "bra ronja, jag älskar dig!" skithögt.. har det på film, har gett väldigt många skratt genom åren. :o :p

jag har då inte hopptävlat med min häst men då jag tränar henne så brukar jag ofta tala med henne och uppmuntra henne med glad röst. Hon verkar vara mera konsentrerad då. Men jag gör det inte med hög röst (fast ingen skulle höra mig fast jag gör det).

jag är ganska tyst på banan. Skulle jag säga något är det för att förstärka en förhållning eller en framåtdrivning om hästen skulle ha lysnat dåligt på mina signaler. Har hästen gjort något bra på banan så kan jag mellan hinderna ge hästen en snabb klapp på halsen.

jag pratar väl ganska mkt med min ponny, :D men det beror på att ponnyn ja hade innan va tvugen att bli lite "peppad" inför varje hinder å mkt beröm efter, annars blev han typ sur och stoppade, även om jag red som sjutton xD skriker inte men pratar typ lite högre än i normal ton, men min ponny blir bara peppad av det, även min nuvarande ponny uppskattar det, tror jag :D ibland "morrar" jag oxå lite om hästen tvekar och jag vill bara säga att den ska hoppa, eller så smackar jag ;)

Jag brukar inte prata med hästarna inne på banan. Det enda jag gör är att jag ber dem om ursäkt om jag rider dåligt. :d
Sedan brukar jag berömma dem efter ritten oavsett om de var felfria eller inte. Jag har hästar som alltid försöker till 110% och därför tar jag alltid på mig ev fel själv. :)

jag smackar uppmuntrande, om jag känner att hon tvekar lite inför hindret :) sen berömmer jag henne med att säga "braaa gumman" när hon är duktig :D
idag när jag tävlade och kom imål efter endast ett nedslag i LC (läs min tråd i hoppgnägg, så förstår ni mer) så tror jag att jag ropade "braaaaa" lite för högt :angel:

"Prooar" ibland, men annars blir det mest när jag skrittar.
Inte när det är "action". För fokuserad. :p

Oftast är jag knäpptyst, ibl om hästen känns osäker kan jag smacka. Har väl hänt ngn gång att jag har berömt, men knappast så ngn i publiken kan ha hört det. Jag stör mig otroligt på såna ryttare som skriker, eller liksom "morrar" för att hästen ska hoppa. De låter så arga, och det hjälper ju knappast för hästen blir ju inte direkt villigare för att man är arg. Jag tycker att man ska vara tyst under ritten. Möjligtvis ngt beröm ibland men då behöver man ju inte skrika.

På tävlingen igår var det en som höll på att trilla av sin häst för att den stannade på ett hinder, och hon fick dampet och började skrika på sin häst och skälla ut den. Jag hatar att se sånt på banan, speciellt eftersom hon tog i tygeln innan hindret. Man skämmer ju ut sig totalt när man håller på så :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar