Prata med hästarna?

Sv: Prata med hästarna?

det enda jag pratar med hästen är väl smackningar och hoooooow ningar :D

jah kan säga bra mm till min häst men jag är fokuserad på vad jag gör men jag tkr det är sjuk när folk skriker till hästarna så alla på tävlingsplatsen hör! det måste bara vara störande lite tyst snack om man har tid tror jag annars är bra"

Jag smackar när jag ser att vi har svårt att räcka fram och jag kan smacka högt :D
Den jag har ridit nu har jag ommit på att han bara byter galopp om jag gör ett grymtljud i bytet :rofl: Tur att jag inte tävlar.
Annars berömmer jag nog med en del 'bra', och en het häst kan jag nog hoa lite åt.

Men det värsta jag vet är när folk svär inne på banan, det är fruktansvärt fult.

jag pratar nog en del med min ponny, men det blir mest , ' luuugn, luuuugn , luuuuuuuugn ' då hon blir lite små springig in på banan :rofl:. Smackar då det behövs, och berömmer.
Sen alltid före så typ ' komigen nu gumman, vi fixar det här ' men det är nog mest för att peppa mig själv :p

Jag berömmer hästen och pratar med den i normal ton,oftast om den hoppar i ett läge då jag vart dum och lagt den alldeles fel.

där emot när jag debuterade 7åringens förstsa la var jag så nervös och förväntade mig att vi inte skulle komma över ett enda hinder , jag klappade o berömde honom efter vartenada hinderoch var överlycklig när vi gick ut felfria från banan, det slutade med en 5e platts

jag brukar prata mycket med mina hästar och smackar också ibland. Det är mest på ponnyn jag smackar. mina hästar är vana vid att jag ger dom en kommando när dom ska galoppera, trava etc. t.ex trav=jog, stanna=woooow i lugn ton. Jag skriker aldrig men har en lugn och bestemt ton. på banan brukar jag att använda easy om hästen är för het & duktig när hästen har gjord det bra, eller fy om hästen har dumheter för sig. :)

Jag berömmer mellan hindrerna! Genom att läta på sitsen, mjukna i handen och prata!:P

Visst berömmer jag hästen, o ibland kan den alltid behövas peppas! men skriker självklart inte, finns en tjej som rider ponny som jag sett ute på några tävlingar o hon "hysssjar" åt hästen när den ska över, hon låter precis som att hon vill skrämma den för att den ska hoppa.

o en tävling för ca 1år sedan, stor häst. Så var en vuxen "tjej" som satt på en häst o skulle in på framridningen, o hästen VÄGRADE totalt att gå in, även om ngn försökte gå jämte o leda in den, ryttaren hoppade absolut inte av för att leda den, uan började först o prata, o pratat övergick till skrik o "onda" ord. Som ex Jäkla kossa, jävla bitch, altså det värsta du kan sitta o säga till en häst. Vilket resulterade i att hästen absolut INTE gick in där. o tävlingledarna/domarna fick komma o säga till henne, o hon var vuxen dessutom..

jag berömmer när det behövs och säger hopp när hon ska höja sig... nej om hon bråkar men mest beröm

Jag brukar småprata lite ibland, men inte så att det hörs inför publiken. Det är enbart beröm isåfall - jag skulle aldrig sitta och svära tyst för mig själv på tävling för att jag rivit ett hinder t.ex. Jag brukar vara på samma hopptävlingar som en annan tjej, som skriker "höpp" innan varje hinder. Det är enormt störande. Det ser inte ut som att hästen hoppar bättre för det, direkt.

Jag brukar typ bara säga "bra" eller "duktig kille" om jag känner att han blir trött men ändå kämpar, eller om jag lägger honom fel och han försöker osv osv.
Men då ganska tyst.

Jag var på en hunting en gång och från start till 5:e hindret så SKREK ryttaren "BRAAAA INTE STANNA ! DU FÅR INTE STANNA! HOPPA HOPPA HOPPA! STANNA INTE STANNA INTE!!" Man hörde henne över hela tävlingsplatsen :eek:
Dom vägrade ut sig på 5:e hindret, undra om det var ryttarens osäkerhet eller hennes skrik som var droppen :rofl:

kl

Jag pratar alltid med hästen, framförallt berömmer. Om jag rider en pigg häst sitter jag och småpratar hela tiden för att lugna den, jag slappnar av bättre själv om jag pratar också och jag glömmer inte lika lätt att andas. Om hästen hoppar lite knasigt eller jag hoppar före/efter blir det automatiskt "hoppsan" eller "åhej", eftersom en tjej jag rider tillsammans med gjorde så när jag började och det smittade av sig.

jag småpratar lite, och berömmer framförallt efter jag hoppat färdigt.

jag pratar ganska mycket med min ponny på hoppbanan.... eller inte pratar men jag hörs.. hon har vart/är ganska stannig och hon bli skitsur om jag driver mycket innan hindrena så ist brukar jag rya i lite åt henne om hon tänker stanna... typ tre galoppsprång innan, jag känner att ett stopp kommer så ryar ja lite, kan inte beskriva i ord och då berömmer jag mycket efter hindrena (det händer att jag bara smackar:smirk: ) men annars försöker jag vara så cool och lugn som möjligt för man rider ju inte med rösten...;):D jag tycker också det är lite irriterande med folk som "skriker" ut berömmet fast jag nästan gör det själv.. fast efter en felfri ritt så ropar jag "bra tjejen" över hela området...:o
och om jag lägger henne fel eller kommer efter eller gör något annat fel så säger jag alltid "sorry tjejen"

Senast ändrad av en moderator:

JAg har sett en liten tjej som tävlar här nere med sin lilla shettis tror ja de e.. Hon pratar fruktansvärt mycket med sin lilla ponny...

"hopp hopp"
"kom igen gumman"
"ja ja"

Och så kombinerar hon lite sånna saker igenom hela banan...:p Jätte sött att lyssna på..! :D

jag pratar inte så mkt.. men ibalnd om det blir ett roligt hopp så skrattar jag :angel::D

Jag brukar beröma min häst efter nästan varje hinder,men det är för att han haft lite dåligt självförtroende innan.. Märker att han växer o tycker han e duktig när jag pratar med honom.. men jag pratar ganska så tyst så jag tror inte att det hörs så värst mkt!!

när ponnyn tvekar så ryter jag till åt honom och då hoppar han och sedan berömmer jag honom efter nästan varje hinder. (om jag kommer ihåg, ska försöka bli bättre :smirk: ) sen brukar jag småsnacka lite med honom innan vi ska in på banan ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar