Prata med hästarna?

Vita_N_6520

Trådstartare
Pratar ni mycket med hästarna när ni tävlar i hoppning?
Eller använder mycket rösthjälper?

Jag har kommit fram till att om jag berömmer hästen mycket under hoppbanan, och använder mitt "galoppkommando" så hoppar hon mycket bättre.
Synd bara att jag brukar glömma det. :angel:

Sen tycker jag det är fruktansvärt irriterande med folk som skriker (!) berömmet/etc åt sin häst inne på banan :crazy:
Jag blir typ galen på det när någon gör det på tävlingsplatsen.

Hur gör ni, och vad tycker ni om att just använda väldigt hög röst inne på banan?

Sv: Prata med hästarna?

Jag pratar inte så mkt! :D

Försöker vara så cool och koncentrerad inne på banan som möjligt, har inte tanken på att hålla på och snacka med hästen. Man kan väl smacka eller så, men det tycker jag inte ränkas som prat!

Tycker också det ser lite skoj ut när folk skriker och tjoar åt hästarna på banan, ser lite... flummigt ut! Känns som om det stör koncentrationen lite både hos hästen och ryttaren. Men det finns säkert andra som tycker annat! :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag pratar mkt med min häst på banan. Med både låg och hög röst (skriker inte). Peppar både mig och hästen!

Jag skiter i om folk har hög eller låg röst när dom pratar med sina hästar. Förstår inte vad som är så irriterande med det? Varför ens bry sig lixom:crazy: Måste vara hemskt jobbigt att irritera sig på ngt sånt när man är o tävlar;)

Jag brukar använda rösten mellan hinderna, för jag vill inte släppa tyglarna , men jag skriker inte till hästen , det mest använda ordet är - Bra gumman, koooom igen ! ;) ...

jag irriterar mig oxå när folk "skriker" till hästarna när dom ger beröm, speciellt på framhoppning/framridning, jag vet inte riktigt varför, men jag tycker det stör ... :angel:

jag pratar ibland... braaaaa och hepp(tror jag):o när jag behöver riktigt mkt gooo och tryck...
Allt i vanlig ton tror jag... Däremot har jag råkat få en riktig garvis en gång när jag var nervös... så pinsamt!:eek:

Jag brukar inte prata så mycket när jag tävlar.. Om det känns som att hon behöver ta i lite mer innan hindret kan jag smacka lite. Annars pratar jag bara lite och talar om att hoin är duktig. Och ja jusst ja, heh när vi kommit lite tokigt och hon hoppar iaf så brukar jag berömma henne med rösten -Duuuuktig tjej!

Jag "hoooar" mkt på min häst, han lyssnar super på det. Smckar när det behövs, använder sällan spö och har bara sporrar för att understödja.
Berömmer han när han hoppar riktigt bra eller om han hoppar lite nära eller långt ifrån, han har INTE gott självförtoende så jag inbillar mig att han får bättre då. :D Tror han fått det med faktiskt. :bump:
Skriker inte, utan pratar i normal ton. Det hörs iaf inte på filmerna, men han lyssnar. det syns. :)

Senast ändrad:

Det händet att jag säger "Bra!" eller likn. när min häst ställer upp för mig och tex. kämpar sig över ett hinder som vi kommit lite fel på. (pratar tyst så bara hästen hör) annars säger jag inte så mycket medans jag hoppar. Därimot när jag travar ut från banan så blir det oftast klapp och beröm.

Jag pratar "om det behövs" eller hur jag nu ska formulera det. Har ofta heta hästar så pratar lugnande med dem och berömmer dem när de gjort något riktigt bra.

Att skrika åt hästen är väl dock kanske inte att rekommendera. Även om jag själv någon gång när jag var yngre råkade i min iver tjoa till "braaaa!!" när vi gick felfritt :D Dock tror jag att i det läget är det viktigt att man isf (om man nu måste använda höjd röst) använder ett ljust tonläge och inte ett mörkt så hästen inte misstolkar det.

Kom förresten på att ibland kan jag "skrika/hojta" till NEJ! om jag tycker en häst börjar springa för mkt och inte lyssna på mig. Brukar faktiskt funka :p

Jag brukar prata lite tyst och lugnande till min häst när jag tävlar, han har en tendens att bli stark och het... :smirk:

Men när jag pratar med honom pratar jag med en väldigt låg ljudnivå och över/efter hindrena berömmer jag honom som till exempel Duuktig kille, rätt så! och ibland kan jag nog kläcka ur mig något nej också om han ska ta det lugnare! och luuugn brukar jag också säga! och såå ja! ;) haha, jag hade en del ord jag brukar använda! ;)

Jag berömmer ofta hästarna jag tävlar! Om man kanske får ett lite tokigt hopp som dom löser, så berömmer jag med röst och möjligtvis hand oxå!
Tycker hellre att man ska berömma en gång för mycket än inget alls!!

Finns ju många som bara är arga på sina hästar när dom hoppar! Kanske morrar, för att få över hästen. Då tycker jag att om hästen hoppar utan "morr" på nästa hinder ska den ha beröm!!

Allt för få som är glada och berömmer sina hästar, tycker jag! :)

På en tävling hemma så var det en tjej som skrek skit bra!! till sin häst.. Tror inte hästen fattade att den var duktig:p

Hur andra gör bryr jag mig inte så väldigt mycket om, att folk pratar och är högljudda är inget som stör mig, även om jag kan tänka mig att många hästar kan bli störda av det och att det får fel effekt - men vissa saker fungerar med en del ekipage med andra inte. Personligen är jag i regel en rätt tyst ryttare, brukar vara så pass koncentrerad att jag inte tänker på att prata med hästen muntligt (vi satsar på tankeöverföring istället) :angel: ;) Men något berömmande ord kan dyka upp under banan, annars dyker det upp efteråt i alla fall.

Jag brukar inte prata med hästen inne på banan, men ibland gör jag det, senaste tävlingen med mazarin pratade jag väldigt mycket med henne då hon inte var sej själv i första klassen men sedan var sej själv igen i den andra klassen, så då berömde jag henne, pratar isåfall i vanlig nu tappade jag ordet, men iallafall så högt som man pratar i vanliga fall.

Men nej oftast brukar jag vara så koncentrerad så jag är tyst.

..........

jag irriterar mig oxå när folk "skriker" till hästarna när dom ger beröm, speciellt på framhoppning/framridning, jag vet inte riktigt varför, men jag tycker det stör ... :angel:

Agree. Ens egna häst lyssnar ju på det som är runt omkring också, och ha en ryttare som överhuvudtaget är högljudd kan störa mig grymt mycket på framridningen. Eller ryttare som sitter och smackar och smackar och smackar hur mycket och hur länge som helst. När jag smackar vill jag ha en reaktion hos hästen, och sitter man och smackar väldigt mycket lär inte hästen bry sig så mycket, men det är ju den ryttarens problem - men om man däremot rider i närheten med en häst som är känslig för ljudhjälper så kan det förstöra hela framridningen.

Har själv vart med om det och fått heta "jäva känsliga kossa" när jag lite försiktigt sa ifrån eftersom jag hade en och samma ryttare som smackade ihjäl sig i närheten av mig några språng framför hindret varje gång jag kom mot det. Men sitter man på en het häst som man redan kämpar med så är det inte så väldigt kul att ha såna människor runt omkring sig.

Sist jag hopptävlade och inte hade gjort det på 3 år, så pratade jag med min häst genom hela ritten. Men jag har inte gjort så förut när jag tävlat, det var nog mest för att stilla min egen nervositet, men också för att vara tydlig mot hästen att hon var jätte duktig och stärka henne genom hela ritten. Vi gick dubbelnolla och kom 3:a!

pratar nog inte så ofta.. blir mest om jag har rivit eller något.. då blir de- aja de är bra ändå gubben:) annars är de nog smackningar som gäller.. möjligen att ja pratar när ja kommer fel på hinder men han klarar de ändå:D

Agree. Ens egna häst lyssnar ju på det som är runt omkring också, och ha en ryttare som överhuvudtaget är högljudd kan störa mig grymt mycket på framridningen. Eller ryttare som sitter och smackar och smackar och smackar hur mycket och hur länge som helst. När jag smackar vill jag ha en reaktion hos hästen, och sitter man och smackar väldigt mycket lär inte hästen bry sig så mycket, men det är ju den ryttarens problem - men om man däremot rider i närheten med en häst som är känslig för ljudhjälper så kan det förstöra hela framridningen.

Har själv vart med om det och fått heta "jäva känsliga kossa" när jag lite försiktigt sa ifrån eftersom jag hade en och samma ryttare som smackade ihjäl sig i närheten av mig några språng framför hindret varje gång jag kom mot det. Men sitter man på en het häst som man redan kämpar med så är det inte så väldigt kul att ha såna människor runt omkring sig.

men det får du helt enkelt accpetera när du är på tävlingar! Du kan ju inte lägga dig i eller säga till om andra pratar högt med sina hästar eller smackar mkt, då kanske du ska hålla dig hemma om det förstör hela framridnigen. Det är helt enkelt såna saker man måste koppla bort eller helt enkelt bara acceptera.

Hm... så länge folk inte skriker åt sina hästar så gör det inte mig ngt, dock är jag själv rätt tystlåten inne på banan:D

pratar nog inte heller så mycket, men lite snackar jag nog.:D
det beror nog på vilka hästar jag rider!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar