Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dito skrev:å andra sidan pratar jag inte aktiekurser med min bebis heller.
Ja, det blir man, tack och lov, skulle jag vilja påstå.pajaztar skrev:Varför pratar folk så löjligt med sina småbarn? Det låter ju urfjantigt. "Ska mamma ge dig den?" "Ska vi sätta på dig en blöja?" Och det ständiga upprepandet när barnet säger något. "Ja, en skylt!" "Ja, en lastbil!"
BLIR man sån när man skaffar barn?!
Jag pratar aldrig bebeisspårk annat än när jag tränar hunden :smirk: eftersom hundar reagerar på tonfall.pajaztar skrev:Varför pratar folk så löjligt med sina småbarn? Det låter ju urfjantigt. "Ska mamma ge dig den?" "Ska vi sätta på dig en blöja?" Och det ständiga upprepandet när barnet säger något. "Ja, en skylt!" "Ja, en lastbil!"
pajaztar skrev:Varför pratar folk så löjligt med sina småbarn? Det låter ju urfjantigt. "Ska mamma ge dig den?" "Ska vi sätta på dig en blöja?" Och det ständiga upprepandet när barnet säger något. "Ja, en skylt!" "Ja, en lastbil!"
Jomen, självklart! Som jag sa använder man ju inte avancerat språk med små barn. Men du påpekar ju att du också medvetet har börjat använda mer avancerade ord allteftersom. Det är precis vad jag menar.Stollan skrev:Jag kan lugna dig med att språkutvecklingen inte tar stryck av att pratat på "babyspråk" så till vida att man inte håller fast vid det när barnet är större. Jag pratade babyspråk med min dotter och idag är hon 8 år gammal och har ett ordförråd som är större än normalt för hennes ålder.
Detta för att jag medvetet har gett henne mer och mer ord när vi pratat och även spenderat mycket tid med att förklara vad dom betyder när hon frågar. Jag själv har ett stort ordförråd och kan många "fina och avancerade" ord som jag gärna använder själv och det har smittat av sig på min dotter.
Som sagt: vovve var ett lite halvdåligt exempel. Men vad hindrar att man använder (som du gjort?) både vovve och hund? Om man BARA använder vovve så är väl det inte speciellt mycket klokare?Stollan skrev:Jag tror allt att dom flesta har slutat att använda "babyspråk" till barn över 2 år även om vovve mm används.
Jag hade en kompis vars syskon alltid fick lära sig det korrekta ordet och visste inte vad vovve vad vid 3 års ålder så frågan är vems ordförråd som är störst. 3 åringen som vet vad både vovve och hund är för något och kan båda orden även om den föredrar ett av dom eller barnet som bara har fått lära sig det "korrekta" som bara kan ett av dom?
Jag tror vi är rätt eniga. Det jag motsätter mig är just när man talar med sina barn med jättemycket daddaspråk under en lång tid. Eller när man; som några släktingar till mig; talar väldigt tyst och otydligt själv och väldigt LITE med sina barn. Deras döttrar har talat rätt sent; och; inte oväntat; otydligt. Den yngsta har man dessutom i familjen fortsatt prata med i "bebistonläge" så även som 11-åring förändrades hennes röst till att låta "daddig" när hon pratar med mamma. Det är såna "avarter" som jag personligen inte gillar. (de äldre systrarna sa dessutom till en äldre släkting att "M pratar alltid bebisspråk med mamma, för då får hon som hon vill!")Stollan skrev:Känner man att det tar emot att prata babyspråk med en baby skall man givetvis inte tvinga sig till det men det kan vara bra att veta att den lilla tid som man brukar prata babyspråk med barn mycket sällan påverkar språket eller ordförrådet. Det är när man fortsätter och inte tänker sluta ens efter barnet har börjat i skolan som det kan påverka negativt men jag har sällan träffat på människor som pratar på samma sätt med en baby som med en 2 åring. Det ändrar sig oftast med automatisk när barnet växer och blir större.
pajaztar skrev:Varför pratar folk så löjligt med sina småbarn? Det låter ju urfjantigt. "Ska mamma ge dig den?" "Ska vi sätta på dig en blöja?" Och det ständiga upprepandet när barnet säger något. "Ja, en skylt!" "Ja, en lastbil!"